جزئیات تازه از خودکشی زهره فکور صبور

حدود ساعت 20 شامگاه ۱۰ اسفند خبر مرگ مشکوک زن جوانی در یک خانه در خیابان دولت، خیابان برادران رحمانی به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که به سرعت ماموران پلیس در محل حاضر شدند. ماموران با حضور در محل با پیکر بی‌جان زهره فکور صبور مواجه شدند. آنها در تحقیقات اولیه سراغ مردی رفتند که خود را همسر زهره معرفی کرد. او در تحقیقات نخست به ماموران گفت: «همسرم پاسخگوی تلفن نبود، نگران شدم. از سرایدار خانه خواستم پیگیر شود که در را روی سرایدار هم باز نمی‌کرد. خود را به خانه رساندم، اما وقتی وارد خانه شدم، زهره ‌بی‌جان روی تخت افتاده بود. به سرعت با اورژانس تماس گرفتم.»

مسمومیت دارویی

تلاش تکنیسین‌های اورژانس نیز برای احیای این بازیگر نتیجه نداده بود. همزمان با افشای مرگ زهره فکور صبور، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران در جریان این مرگ مشکوک قرار گرفت. تیم قضائی همراه با تیم پزشکی قانونی به خانه این زن در طبقه چهارم ساختمانی در منطقه قلهک رفتند. زهره در اتاق خوابش در حالی که لباس خانه به تن داشت به صورت طاق‌باز روی تخت جان باخته بود. هیچ‌گونه آثار ضرب و شتم و درگیری وجود نداشت، اما خشاب‌های خالی قرص‌های آرام‌بخش در کنار تخت این بازیگر حکایت از خودکشی وی داشت. بررسی‌های اولیه هم نشان می‌داد که او به دلیل مسمومیت دارویی جانش را از دست داده است.

تحقیق از کارگردان معروف

در گام بعدی، تیم پلیسی و قضائی از همسر زهره فکور صبور که یکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان معروف سینما و تلویزیون است، تحقیق کردند: «یکشنبه بود که زهره را دیدم. همه چیز خوب بود و ما با یکدیگر هیچ مشکلی نداشتیم. روز دوشنبه هم تماس تلفنی داشتیم. من از زهره خبری نداشتم تا اینکه مادرش با من تماس گرفت و گفت آخرین‌باری که با زهره صحبت کرده است، حالش خوش نبوده و اینکه پاسخ تلفن‌های مادرش را هم نمی‌داد. مادرش به شدت حالش بد بود و مدام می‌گفت که زهره در شرایط خوبی نبود و نگرانش است. همین شد که از سرایدار خواستم به در خانه برود، اما همسرم در را روی سرایدار هم باز نکرده بود. به سمت خانه حرکت کردم. وارد خانه که شدم با جسد زهره روبه‌رو شدم که در اتاق خواب افتاده بود.»

آخرین پست

با ادعای این کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه، خانه زهره فکور صبور مورد بررسی قرار گرفت تا شاید دست‌نوشته‌ای از او پیدا شود، اما این بازیگر هیچ اثری از خود به جا نگذاشته بود. تنها پیش از مرگش پستی در اینستاگرام بارگذاری کرده بود. این بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در آخرین پست اینستاگرامی خود با اشاره به حضورش در برنامه «زنده‌رود» چنین نوشته بود: «برنامه زنده‌رود با اجرای بی‌نظیر آقای مرادی بزرگوار؛ و چقدر خوشحالم ایشان مجری توانمند و بسیار همراه بودند، البته جسارت نمی‌کنم چون مجری‌های قبلی را سعادت نداشتم ببینم و بسیار روز خوبی داشتم بعد از سال‌ها در کنار عزیزان اصفهان و گروه خوب برنامه «زنده‌ رود»، الهی همیشه خدا هوای دل تک‌تک دوستان را داشته باشد.»
او همچنین در ویدیوی کوتاهی از این برنامه که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است، در پاسخ به سوال مجری که می‌گوید برگردیم به ۲۰، ۲۵ سال پیش که این مسیر را شروع کردید، دوباره همین مسیر را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ می‌دهد: «نه، ابدا، هر چند خدا را شکر اتفاقات خوبی برایم افتاد، اما از بچگی به دنبال یک زندگی آرام و بی‌دغدغه بودم. اگر آن زمان عقل الان را داشتم، ازدواج می‌کردم و بچه‌ام را بزرگ می‌کردم، شوهر می‌دادم، زن می‌دادم. اگر هم روزی بچه‌دار شوم، هیچ‌وقت نمی‌گذارم وارد این حرفه شود.»
متخصصان پزشکی قانونی نیز پس از معاینه اولیه جسد اعلام کردند که احتمالا وی به‌دلیل مسمومیت دارویی جان باخته است. با این حال، جسد برای انجام آزمایشات سم‌شناسی و علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد.
بازپرس دادسرای جنایی پایتخت دستور پیگیری تحقیقات را از همسر و خانواده‌اش صادر کرد و خواست بار دیگر خانه این بازیگر مورد بررسی قرار گیرد تا شاید دست‌نوشته‌ای از او به جا مانده باشد.

مرگ خودخواسته‌ای دیگر

هفتم فروردین ماه 1400 هم خبر خودکشی آزاده نامداری در فضای مجازی پیچید. همان شب خبر یافتن پیکر آزاده نامداری، مجری سابق تلویزیون در منزلش به طور رسمی اعلام شد. بلافاصله فضای مجازی پر شد از تصاویر و فیلم‌هایی از آزاده نامداری. عده‌ای صحبت از قتل او می‌کردند و عده دیگر می‌گفتند او خودکشی کرده است و حتی در این میان بحث باردار بودن او هم مطرح بود. هر کس به ظن خود به ماجرا نگاه می‌کرد و برای مردم تشنه اطلاعات از آنچه بر آزاده نامداری گذشته، خبرهای گوناگونی منتشر می‌کرد. در این میان سلبریتی‌ها هم ضمن ناراحتی برای این اتفاق، مردمی را مورد حمله قرار دادند که سال‌ها پیش آزاده نامداری را به خاطر حجاب نداشتن در کشور سوییس، آماج حملات خود قرار دادند و ممنوع‌الکاری‌اش را در صدا و سیما رقم زدند. البته صدا و سیما را هم به خاطر بی‌مهری‌اش نسبت به آزاده نامداری مورد انتقاد قرار دادند.
پس از مشخص شدن مرگ خانم نامداری، پلیس در جریان موضوع قرار می‌گیرد و تیمی از ماموران کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس به محل حادثه که طبقه هفتم یک برج در خیابان مهستان بود، اعزام می‌شوند. بررسی‌های اولیه نشان داد که همسر و فرزند آزاده نامداری در خانه حضور نداشتند و به یکی از شهرهای شمال کشور رفته بودند. تحقیقات بیشتر نشان داد که پدر آزاده نامداری با دخترش تماس گرفته و به دلیل اینکه دخترش پاسخگوی تماس‌های وی نبوده، سراسیمه همراه با مادر آزاده نامداری به خانه وی رفته و پس از شکستن در خانه، با پیکر بی‌جان دخترشان در اتاق پذیرایی منزل مواجه می‌شوند.

دست‌نوشته در دفتر 40 برگی

به دنبال ورود تیم جنایی به خانه آزاده نامداری، هنگام تحقیقات، آنها دفتری در اتاق دخترش گندم پیدا کردند. وی در دفتر مشق 40برگی، برای دخترش جملاتی نوشته بود که چیزی شبیه به خداحافظی بود. البته در چند خط با او درددل کرده و گفته بود که از وضعیت زندگی‌اش راضی نیست. پس از آن در خصوص اموالش تعیین تکلیف کرده بود که شبیه به وصیت‌نامه بود. پیدا‌شدن این دفتر فرضیه خودکشی را قوت بخشید. کارشناسان پزشکی قانونی هم پس از 8 روز نظریه کارشناسی خود را در خصوص مرگ آزاده نامداری اعلام کردند و در این نظریه علت مرگ آزاده نامداری مسمومیت دارویی عنوان شد.