تسليم پيام روحاني به رئيس‌جمهوري فرانسه

شرق: سفر پنج‌روزه وزير خارجه ايران به سه کشور اروپايي روز گذشته به پايان رسيد. محمدجواد ظريف که از روز دوشنبه به آلمان، ايتاليا و فرانسه سفر کرده بود، روز گذشته و بعد از دو روز اقامت در پاريس، پس از ديدار با رئيس‌جمهور فرانسه، به تهران بازگشت.
محمدجواد ظريف روز پنجشنبه در ابتداي ورود خود به فرودگاه «شارل‌دوگل» فرانسه گفت: «از زمان انتخاب مجدد جناب دکتر روحاني و جناب مکرون چندين‌بار رؤساي جمهور و وزراي خارجه با يکديگر به صورت تلفني صحبت کرده‌اند که تقريبا اين حجم تماس در مدتي به اين کوتاهي بي‌سابقه است. اين نشان‌دهنده علاقه و احترام متقابل بين دو کشور است و مي‌تواند زمينه خوبي براي گسترش هرچه‌بيشتر روابط باشد. احساس مي‌کنم بعد از اين دو انتخابات دو طرف اين آمادگي را داشته باشند که با دست بازتر براي گسترش روابط امور را پيگيري کنند».
به گزارش ايرنا، وزير خارجه ايران، فرانسه را يکي از شرکاي نزديک اقتصادي ايران به‌ويژه بعد از برجام دانست و تأکيد کرد: «همکاري‌هاي بسيار خوبي در زمينه گسترش توليد و کمک به اشتغال بين ايران و فرانسه در ايران انجام شده است. در پاريس هم با مقامات فرانسوي درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌اي و برجام صحبت خواهيم کرد. معتقديم ايران و فرانسه مي‌توانند مواضعشان را درباره برخي موضوعات منطقه‌اي از جمله سوريه نزديک‌تر کنند».
ديدار ظريف با رئيس‌جمهوري فرانسه


بر همين اساس محمدجواد ظريف صبح روز گذشته در کاخ اليزه با «امانوئل مکرون» ديدار و آن را بسيار خوب توصيف کرد و گفت: «پيام آقاي روحاني هم به آقاي مکرون ارائه شد که در اين پيام رياست‌جمهوري ايران نسبت به همکاري‌هاي دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي نظراتشان را مطرح کرده بودند».
به گزارش ايسنا، وزير خارجه ايران در ادامه افزود: «در اين ديدار بر روابط دوجانبه و علاقه دو طرف به گسترش روابط تأکيد شد و مکرون تأکيد کرد که فرانسه با جديت همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور را دنبال مي‌کند. همين‌طور درباره برجام و اينکه فرانسه متعهد به اجراي برجام است و تأکيد دارد بر اينکه برجام يک توافق بين‌المللي غيرقابل مذاکره است، پس بايد از سوي همه طرف‌ها به طور جدي اجرا شود».
ظريف عنوان کرد: «کاملا مشخص است که دولت جديد فرانسه علاقه‌مند به گسترش بيش از پيش روابط با جمهوري اسلامي و علاقه‌مند به حضور فعال در مسائل منطقه‌اي است و در اين زمينه‌ها جمهوري اسلامي اين آمادگي را دارد که فعاليت و همکاري نزديک داشته باشد. البته با فرانسه در بعضي موارد طبيعتا اختلاف ديدگاه داريم اما موارد متعددي هست که روي موضوعات مشترک مي‌توانيم کار کنيم».
ديدار با وزير خارجه فرانسه
وزير خارجه ايران پنجشنبه‌شب به وقت تهران نيز با همتاي فرانسوي خود ديدار کرده بود. محمدجواد ظريف در ديدار با «ژان ايوز لو دريان»، خواستار فعال‌ترشدن بانک‌هاي فرانسوي در عرصه همکاري‌هاي مختلف مالي با کشورمان و رفع برخي از محدوديت‌هاي بانکي موجود شد.
او با اشاره به نقش و تلاش فرانسه در جريان مذاکرات هسته‌اي گفت: «فرانسه در دستيابي و اجراي موفق برجام سهم مهمي داشت». ظريف همچنين خواستار فعال‌ترشدن بانک‌هاي فرانسه در عرصه همکاري‌هاي مختلف مالي با کشورمان و رفع برخي از محدوديت‌هاي بانکي موجود شد.ژان ايوز لو دريان همچنين پس از اين ديدار در صفحه توييتر خود با انتشار تصاويري از ديدارش با محمدجواد ظريف، نوشت: «اولين ديدار با همتاي ايراني خود را انجام دادم. اين گفت‌وگو ضروري بود و اين مسير گفت‌وگو را ادامه مي‌دهم».
وزير خارجه ايران نيز پس از اتمام ديدار با وزير خارجه فرانسه، در ضيافت شام جمعي از متفکران و تحليلگران بنام و سرمقاله‌نويسان و اصحاب رسانه و قلم فرانسه شرکت کرد.
ديدار ظريف با رئيس مجلس سناي فرانسه
ظريف عصر پنجشنبه و در اولين روز سفرش به پاريس با «ژرژ لارشه»، رئيس مجلس سناي فرانسه، نيز ديدار و گفت‌وگو کرده بود. به گزارش ايسنا، لارشه در ابتداي اين ديدار ضمن ابراز همدردي درخصوص حوادث تروريستي اخير در تهران، انتخاب مجدد حسن روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهوري ايران را تبريک گفت. لارشه در ادامه افزود: «فرانسه براي روابط دوجانبه با ايران اهميت بسيار زيادي قائل است. فرانسه تمايل دارد در مورد مسائل منطقه‌اي با جمهوري اسلامي ايران مشورت‌هاي سياسي مستمري داشته باشد».
محمدجواد ظريف نيز در اين ديدار فرانسه را يکي از شرکاي تجاري بااهميت کشورمان خواند. او همچنين خواستار رفع هرچه‌زودتر برخي مشکلات بانکي ميان دو کشور شد.
رئيس‌جمهوري فرانسه کيست؟
«امانوئل مکرون»، متولد 21 دسامبر 1977، سياست‌مدار و بانکدار سرمايه‌گذاري سابق فرانسوي است که در دانشگاه پاريس غربي نانتر فلسفه خوانده و در سال 2004 از مدرسه ملي اداري فارغ‌التحصيل و در نهايت بانکدار سرمايه‎‎‌گذاري شد. او که از سال 2006 تا 2009 عضو حزب سوسياليست فرانسه بود، در سال‌هاي 2012 تا 2014 در دولت اول «فرانسوا اولاند» معاونت دبيرکل کاخ اليزه را برعهده داشت.
 مکرون در سال 2014 در کابينه دوم «مانوئل والس» به‌عنوان وزير اقتصاد، صنعت و امور ديجيتال فرانسه مشغول به فعاليت شد، اما در آگوست 2016 براي رقابت به‌عنوان يک فرد سوسيال‌ليبرال در انتخابات رياست‌جمهوري 2017 از سمت خود استعفا داد و رقابت خود را به‌عنوان نامزد مستقل ميانه‌رو جنبش «پيشرو» (En Marche) در انتخابات رياست‌جمهوري 2017 آغاز کرد. او در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي اين شانس را پيدا کرد که «فرانسوا فيون»، مهم‌ترين نامزد دست‌راستي‌هاي ميانه‌رو، گرفتار اتهام اختلاس و فساد مالي شد و همين باعث شد در دور نخست انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه، 23.75 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و به‌همراه رقيب راست افراطي خود، «مارين لوپن»، با 21.53 درصد آرا، به دور دوم انتخابات راه يابد. مکرون  39 ساله در دور دوم  انتخابات با کسب بيش از 66 درصد آرا به‌عنوان جوان‌ترين رئيس‌جمهوري فرانسه وارد کاخ اليزه شد.