عبورصادرات نفت از 5/ 1 میلیون بشکه

گروه اقتصادی / در حالی‌ که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش و صادرات نفت به بن‌بست خورده بود و در حداقل حجم صادراتی بود، در این دولت صادرات نفت به میزان قابل توجهی افزایش داشته و حالا معاون وزیر راه از عبور رقم صادرات نفت خام ایران از مرز 1.5 میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد. موفقیتی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده را هم وادار به واکنش کرده است و آن‌طور که بایدن می‌گوید تحریم‌های ترامپ –رئیس جمهور سابق امریکا- در خصوص نفت ایران امروز شکست خورده است. این افزایش صادرات درحالی رقم خورده که وزارت نفت به مذاکرات و توافق احتمالی وین بی‌توجه است و تنها روی مسأله بازاریابی نفت تمرکز دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این باره روز گذشته گفت: «در حوزه فعالیت‌های نفتی، صادرات نفت خام از ۱.۵ میلیون بشکه فراتر رفته است.» به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی پس از بازدید از پروژه‌ها و زیرساخت‌های بندر بوشهر با بیان اینکه مجموعه بنادر و دریانوردی استان بوشهر اقدامات مختلفی را در دستورکار خود قرار داده است، اظهار داشت: مجموعه بنادر استان بوشهر در حال پشتیبانی از این فعالیت‌ها است تا صادرات مواد نفتی و نفت خام به بهترین شکل ادامه پیدا کند.»
او با اشاره به اینکه بندر بوشهر، جزیره نگین و جزیره خارک به‌عنوان مرکز صادرات محصولات و مواد خام نفتی، بندر عسلویه و سایر بنادر بوشهر از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار هستند، اذعان کرد: «حجم عظیمی از ترافیک دریایی کشور را در حوزه مواد نفتی و غیرنفتی به خود اختصاص داده‌اند.»
در این خصوص اخیراً سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز گفته بود: «موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی با موفقیت انجام شده و دنبال می‌شود، همین‌طور افزایش منابع مالی و ارزی و ریالی انجام می‌شود و اینها پشتوانه‌هایی است که می‌تواند گام‌های خوبی برای بهبود مسائل اقتصادی کشور باشد.»
شرایط موجود و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد ایران در فروش و صادرات نفت خود مسیر درستی را رفته است. اکنون صرافت خریداران نیز برای ورود نفت ایران به بازار بیش از گذشته است و با علم به اینکه تحریم‌های نفتی ایران شکست خورده است، اقدام به واردات نفت از کشورمان می‌کنند. حتی این اواخر چین به‌عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران، به‌صورت رسمی واردات نفت از ایران را اعلام کرد. در روزهای اخیر روزنامه واشنگتن پست نیز در مقاله‌ای به رئیس‌جمهور امریکا شکست تحریم‌های نفتی ایران را گوشزد کرده و پیشنهاد داده بود که باید برای جبران خلأ عرضه در بازار نفت، تحریم‌های ترامپ علیه ایران را به‌صورت رسمی لغو کند. این درحالی است که ایران چه با لغو تحریم و چه بدون لغو آن هر ماه صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد و در دولت سیزدهم هر ماه رقم بالاتری از ماه قبل برای صادرات نفت کشور به ثبت رسیده است.