گسیل روزانه ۱۴ هواپیما تسلیحات به اوکراین

اوکراین در حال تبدیل شدن به انبار زرادخانه تسلیحاتی اروپاست. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، کشور‌های غربی حجم قابل‌توجهی از انواع تسلیحات و موشک‌های مختلف روانه اوکراین کرده‌اند و اکنون وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است حتی پیش از آغاز عملیات نظامی بیش از ۵۰ هواپیما حامل تجهیزات نظامی از ایالات متحده، انگلیس و دیگر کشور‌های غربی در اوکراین فرود آمده‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین اگر چه از ورود نکردن مستقیم غرب به درگیری مستقیم با روسیه گلایه‌مند است، اما کشور‌های اروپایی و امریکا چیزی از ارسال سلاح و موشک برای اوکراین کم نگذاشته‌اند. نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین گفته است که امریکا به همراه متحدان اروپایی خود حدود ۱۴ هواپیمای ترابری متشکل از موشک‌های ضدتانک جاولین، راکت‌اندازها، تفنگ و مهمات را به فرودگاهی در نزدیکی مرز اوکراین منتقل کرده‌است. این خبر به نقل از مشاور ارشد نظامی «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا اعلام شده که در سفری از پیش اعلام نشده، به بازرسی از عملیات انتقال تسلیحات پرداخته و با نیرو‌ها و پرسنل متعلق به ۲۲ کشور جهان ملاقات کرده‌است.
گفته می‌شود این تسلیحات بخشی از یک بسته ۳۵۰میلیون دلاری کمک‌های نظامی هستند که بایدن چند روز قبل مجوز ارسال آن را صادر کرده‌بود. روز شنبه همچنین یک مقام امریکایی گفت که ظرف دو روز گذشته محموله‌های تسلیحاتی در فرودگاهی نزدیک مرز اوکراین با قابلیت پردازش ۱۷ هواپیما در روز فرود آمدند. به گفته این مقام، این روند در ابتدا به شکل قطره چکانی - با ورود تنها دو یا سه هواپیما در روز – به راه افتاد، اما اکنون با ورود ۱۴ محموله در روز به یک فرودگاه تبدیل به یک جریان ثابت شده‌است.
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، در چارچوب برنامه سفرش به منطقه، توقفی کوتاه در فرودگاهی داشت که از آنجا تسلیحات برای اوکراین توزیع می‌شود. روز جمعه هم یک مقام ارشد پنتاگون گفته بود که امریکا نزدیک ۷۰ درصد از بسته ۳۵۰ میلیون دلاری تسلیحات را به ارتش اوکراین تحویل داده‌است و انتظار دارد تحویل کلیت این محموله را در چند روز آینده تکمیل کند. این مقام پنتاگون بیان کرد: این محموله تسلیحاتی شامل موشک‌های ضد‌هوایی استینگر، برگرفته از انبار‌های نظامی امریکا، عمدتاً در آلمان و نمایانگر بزرگ‌ترین عملیات مجاز انتقال تسلیحات از انبار‌های نظامی امریکا به یک کشور دیگر است. رویترز به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده‌است که این تسلیحات، تجهیزات و سایر اقلام جنگی مرتبط با آن ابتدا به کشور‌های همسایه اوکراین مانند لهستان و رومانی منتقل‌شده و سپس از طریق زمینی به غرب اوکراین و نزد فرماندهان با هدف توزیع در سراسر این کشور ارسال شده‌است.
همچنین روز شنبه یک مقام ارشد پنتاگون که نامش را فاش نکرد، به گاردین گفت: «همه ما به شدت تحت‌تأثیر نحوه استفاده مؤثر نیرو‌های مسلح اوکراینی از تجهیزاتی که ما در اختیار آن‌ها گذاشته‌ایم، قرار گرفته‌ایم. ناظران کرملین نیز از این موضوع و اینکه آن‌ها چگونه پیشروی روسیه را کند و در میدان نبرد بسیار خوب عمل کرده‌اند، شگفت‌زده شده‌اند.» این مقام پنتاگون گفت: یک مرکز ویژه هماهنگی به فرماندهی حوزه اروپای ارتش امریکا در اشتوتگارت آلمان گزارش می‌دهد، این سیل ورود تسلیحات و تجهیزات وارد شده از جانب امریکا و حداقل ۱۴ کشور دیگر از جمله انگلیس، کانادا و لیتوانی را مدیریت می‌کند.


همزمان دولت آلمان سرگرم بررسی راه‌های انتقال ٢هزارو٧٠٠ موشک ضدهوایی استرلا به اوکراین است. وزارت اقتصاد آلمان روز پنج‌شنبه سوم مارس تحویل این موشک‌های ساخت روسیه را به اوکراین تصویب کرده‌بود. برخی ناظران بین‌المللی معتقدند آلمان قدم به قدم به جبهه متقابل روسیه در جنگ اوکراین نزدیک می‌شود. این کشور که تا پیش از تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین می‌کوشید ضمن حفظ بی‌طرفی خود در این منازعه در کنار فرانسه نقش میانجی را ایفا کند، از روزی که نیرو‌های روسیه وارد اوکراین شدند، نه‌تن‌ها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از اوکراین را آغاز کرد، بلکه با افزودن ١٠٠ میلیارد دلار به بودجه نظامی خود نشان داد خطر اوج گرفتن بحران مناسبات خود را با روسیه جدی گرفته‌است. روسیه: غرب ارسال سلاح را متوقف کند
ارسال حجم قابل‌توجهی از تسلیحات روزانه به اوکراین با واکنش مقامات روسی روبه‌رو شده و کرملین از کشور‌های اروپایی و امریکا خواسته است از ارسال سلاح به اوکراین دست بردارند. روز شنبه نیز سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو از اتحادیه اروپا و ناتو می‌خواهد ارسال تسلیحات را به کی‌یف متوقف کنند. روسیا‌الیوم در این ارتباط از قول «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته‌است: «ما مجدداً از کشور‌های اتحادیه اروپا و ناتو دعوت می‌کنیم از پمپاژ بی‌پروای جدیدترین سلاح‌ها به رژیم غیرقابل دوام کی‌یف جلوگیری کنند تا از بروز خطرات عظیم برای هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی و سایر حمل و نقل‌ها در اروپا جلوگیری شود.»
در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده‌است: «سامانه‌های استینگر که توسط غرب به اوکراین ارسال می‌شود، ممکن است به دست تروریست‌ها بیفتد.» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود طی یک ماه گذشته، اوکراین ۲هزار تن سلاح مدرن، مهمات و تجهیزات حفاظتی دریافت کرده‌است. طبق گزارش وزارت خارجه روسیه، در یک ماه و نیم اول سال ۲۰۲۲ (قبل از شروع عملیات ویژه)، تقریباً ۵۰ هواپیمای ترابری نظامی از کشور‌های امریکا، انگلیس، کانادا، لهستان و لیتوانی در اوکراین فرود آمدند.
پیش از این نیز، روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داده بود ایالات متحده از دسامبر ۲۰۲۱ صد‌ها میلیون دلار سخت افزار نظامی به اوکراین ارسال کرده‌است. بازار سلاح غرب رونق گرفت
جنگ در اوکراین فرصت خوبی برای رونق کارخانجات سلاح‌سازی در غرب شده و با افزایش تقاضای سلاح و جنگ‌افزار شرایط خوبی برای فروش سلاح‌های انباشت شده امریکا و همپیمانان ناتو و اروپایی‌اش فراهم شده است.
«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز شنبه در دیدار با آنتونی بلینکن همتای امریکایی خود در نقطه صفر مرزی اوکراین و لهستان بر ادامه گام‌های آتی برای تأمین تسلیحات لازم اوکراین تأکید کرد و روز گذشته نیز یک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد امریکا در حال همکاری با لهستان است تا این کشور بتواند به اوکراین جنگنده ارسال و ایالات‌متحده جای خالی این جنگنده‌ها را در ناوگان هوایی ورشو پر کند.
هنوز آمار دقیقی از مجموعه تسلیحات صادر شده به اوکراین از سوی کشور‌های غربی و امریکا اعلام نشده، اما تحولات روزانه در اوکراین حاکی از حجم بی‌سابقه تسلیحاتی است که راهی اوکراین می‌شود.
«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس هم بامداد یک‌شنبه با ارائه طرحی شش‌بندی از دیگر کشور‌ها خواست به طرح شش‌بندی خود برای پاسخ به حمله روسیه به اوکراین بپیوندند. اگر چه گفته شده این طرح شامل اقدامات دیپلماتیک است، اما تردیدی نیست بخشی از حمایت مورد نظر انگلیس از اوکراین شامل ارسال و تقویت تسلیحاتی این کشور است که علاوه بر انگلیس از سوی دیگر کشور‌های غربی نیز این رویه دنبال می‌شود.