« ابتکار» ابعاد مختلف حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ در سال آینده را بررسی کرد کوپن به جای ارز ترجیهی؟

کیمیا نجفی
علی‌رغم اخبار روز شنبه مبنی بر ادامه تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده، روز گذشته نمایندگان مجلس با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کردند.
فروردین سال 97، ارز 4200 تومانی وارد اقتصاد ایران شد، اما انتقاد مخالفان طی این سال‌ها سبب شد تا بارها مسئله حذف ارز 4200 تومانی بر سر زبان‌ها بی‌افتد. بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که تخصیص ارز 4200 تومان سیاست اشتباهی بود اما حذف به یک‌باره آن تبعات بیشتری را به همراه خواهد داشت و منجربه تورم در اقتصاد می‌شود.
اما با وجود هشدار کارشناسان در خصوص افزایش تورم به دنبال حذف ارز 4200 تومان روز یکشنبه خبرگزاری‌ها از تصویب حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در مجلس خبر دادند. البته کمی بعد از انتشار این خبر رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با تکذیب حذف ارز ترجیحی مدعی شد که این ارز حذف نشده بلکه با مصوبه مجلس، اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید مابه‌التفاوت آن را به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت کند. زارع در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حذف شد ارز ترجیحی در مجلس تصویب شده است گفت خیر مجلس چنین مصوبه‌ای نداشته و این ارز حذف نشده است، بلکه بر اساس مصوبه روز یکشنبه مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق اشاره کرده است: «اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس، موظف است مابه‌تفاوت آن‌را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.»
کالابرگ به جای ارز 4200 تومانی
آنطور که گفته می‌شود قرار است که کالا برگ الکترونیکی جای ارز ترجیحی را بگیرد. جعفر قادری، یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفته است که مجلس اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت داده تا به جایش بن کالا و یارانه به مردم پرداخت کند.
قادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس درباره ارز ترجیحی گفت: «به عبارت ساده دولت درباره ارز ترجیحی در سال آینده هر کاری که بخواهد می‌تواند درباره ارز ترجیحی انجام دهد و ما اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت داده‌ایم. اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید به جای آن به مردم کالابرگ الکترونیک و یارانه بدهد چون با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها آزاد می‌شود و دولت می‌تواند به هفت دهک درآمدی پایین یارانه بدهد. مجلس راه را برای حذف ارز ترجیحی توسط دولت هموار کرد. اکنون هم اختیار حذف ارز ترجیحی و ارز هر کدام از کالاهایی که بخواهد را می‌تواند حذف کند و به جای آن کارت الکترونیک و یارانه بدهد.»
وی درباره اینکه آیا دولت زیرساخت‌های لازم برای شناسایی طبقاتی از مردم جهت پرداخت کالابرگت الکترونیک و یارانه را دارد، گفت: «ما در مصوبه‌ای وزارت تعاون را مکلف کردیم که هفت دهک درآمدی پایین جامعه را شناسایی کند. این ملاک دولت برای پرداخت کالابرگ الکترونیک و یارانه خواهد بود.»
حال این پرسش مطرح می‌شود که کالابرگ الکترونیکی تا چه اندازه می‌تواند مانع از دست رفتن رفاه خانوارها شود؟ مرتضی عزتی، اقتصاددان در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که کالابرگ هیچگاه نمی‌تواند برای بخش بزرگی از جامعه موجب رفع فقر شود. اساساً کالابرگ برای مواقع بسیار استثنایی و خاص بوده، مواقعی که ما با کمبود کالا مواجه هستیم باید از کالابرگ استفاده شود. منطق کالابرگ چیز دیگری است و در مواقع خاص برای اینکه به یک اندازه کالا به دست افراد برسد از آن استفاده می‌شود. بنابراین کالابرگ راهی برای رفع فقر نیست.
وی ادامه داد: راه رفع فقر، افزایش تولید است. در هیچ جایی از دنیا پرداخت‌هایی مثل کالابرگ نتوانسته فقر عمومی را برطرف و نمی‌تواند سفره خانوارها را پر کند. اگر قرار است که حمایتی از خانوارها بشود سیاستگذاران به فکر رشد اقتصادی باشند وقتی رشد اقتصادی داشته باشیم مردم نان خود را به راحتی در می‌آورند و دیگر نیازی به کالابرگ و این جور مسائل نیست.
این اقتصاددان در ادامه گفت‌وگو به تاثیر حذف ارز دولتی بر اقتصاد اشاره کرد و در این باره گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومان به یکباره موجب شوک اقتصادی خواهد شد. اکنون بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند حذف یکباره ارز 4200 تومانی شوک منفی به اقتصاد وارد می‌کند و زیان‌های زیادی را در پی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: بدون شک دو نرخی بودن ارز اصلا مسئله قابل قبولی نیست و فساد بسیاری به همراه دارد اما نباید به این خاطر یک شوک بزرگ به اقتصاد وارد کنیم. ما باید برنامه درست اقتصادی داشته باشیم و طبق آن برنامه همزمان با ایجاد رشد و رونق اقتصادی آرام آرام برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومان اقدام کنیم. تا رشد و رونق اقتصادی ایجاد نشود با هیچ روشی نمی‌توان فقر را از بین برد و برعکس هر روز وضعیت مردم بدتر از روز گذشته خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در روز درختکاری: تخریب جنگل‌ها و محیط زیست، تخریب منافع ملی است پیمان مولوی ارز۴۲۰۰ به نام مردم به کام ذی‌نفعان دستگاه‌های نظارتی همچنان در خواب زمستانی! به جای عطر؛ قیمت برنج ایرانی هوش از سر می‌برد همه سناریوها برای نبود رئیس جمهور اوکراین غربی ها به دنبال جانشین برای زلسنکی؟ «دستِ تکراری» در جیب هواداران «سرابِ سهامِ» استقلال و پرسپولیس ابتکار ایران با کارت آژانس اتمی پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا « ابتکار» ابعاد مختلف حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ در سال آینده را بررسی کرد کوپن به جای ارز ترجیهی؟ رئیس‌ جمهوری در مراسم روز درختکاری: دستگاه‌های دولتی مانع تغییر کاربری اراضی کشاورزی شوند سومین جلسه دادگاه پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر از برنامه ریزی برای ترور مسئولان گیلان تا طراحی عملیات خرابکاری در بندر گناوه فرصت‌های ترانزیتی ایران برای روسیه محصور در تحریم‌های حمل ونقلی تجربه واگذاری امتیازات ترانزیتی به ترکیه را تکرار نکنیم