انفجار قیمت نفت و گاز در دوازدهمین روز جنگ اوکراین

 
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در واکنش به احتمال ممنوعیت صادرات انرژی روسیه توسط آمریکا و اروپا و ایجاد شوک رکود تورمی بزرگ در بازارهای جهانی، دوباره رکورد زد و در قله ۱۴۰ دلار ایستاد. همزمان قیمت گاز نیز در دوازدهمین روز جنگ اوکراین از 3900 دلار در هر 1000 متر مکعب گذشت.
بحران اوکراین به جهش بی‌سابقه‌ای در قیمت نفت و گاز و حامل‌های انرژی منجر شده است. اروپا و آمریکا دیپلماسی بسیار فشرده‌ای را شروع کرده‌اند تا از شر نفت و گاز روسیه خلاص شوند. با این وجود به گفته مقامات غربی جایگزین کردن بازار انرژی روسیه با بازارهای جدید در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و همین مسئله یکی از دلایل شوک تورمی بزرگ در بازارهای بزرگ جهانی است. دیروز بهای معاملات نفت برنت بار دیگر افزایش یافت و به ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای این معاملات نوسان دارد و در زمان گشایش بازار تا ۱۸ درصد صعود داشت. افزایش قیمت تحت تاثیر احتمال تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و اروپا روی داد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۹.۲۸ درصد افزایش یافت وبه ۱۲۶ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.افت ارزش یورو نیز ادامه دارد و همزمان قیمت کالاها با ادامه حمله نظامی روسیه به اوکراین، افزایش پیدا کرده است. بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه نیز روز دوشنبه قرمزپوش شدند«اتان هریس»، اقتصاددان ارشد بانک آمریکا در این باره به رویترز گفت: اگر غرب عمده صادرات انرژی روسیه را کاهش دهد، شوک بزرگی برای بازارهای جهانی خواهد بود. از دست رفتن پنج میلیون بشکه نفت روسیه، باعث رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه و رشد کمتر اقتصاد جهانی می‌شود.»
رکورد زنی قیمت بنزین در آمریکا


درخبری دیگر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا بین دو درخواست متناقض تحریم واردات نفت از روسیه از یک سو و افزایش تورم در آمریکا گیر کرده است چرا که تحریم نفت روسیه فشار تورمی افزایش خواهد داد و موجب افزایش نارضایتی متحدان این کشور که به نفت روسیه وابسته هستند خواهد شد.  دیروز رسانه‌های غربی اعلام کردند به دنبال تحریم‌های روسیه، قیمت بنزین در آمریکا طی دو هفته گذشته 11 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 45 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. به گزارش رویترز، انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد به دنبال تحریم‌های غرب علیه روسیه، قیمت بنزین در آمریکا طی دو هفته گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته و به بالاترین رقم از ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است.بر اساس اعلام این موسسه، متوسط قیمت بنزین معمولی در آمریکا در روز یک‌شنبه به ۴.۰۰۹ دلار به ازای هر گالن رسیده که ۱۱ درصد از قیمت ۳.۰۰۴ دلار در هفته گذشته و ۴۵ درصد از قیمت ۲.۷۶۰ دلار در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.گران‌ترین بنزین در آمریکا در حال حاضر در کالیفرنیا فروخته می‌شود که هر گالن ۵.۲۸۸ دلار است. پس از آن، قیمت بنزین در‌هاوایی (۴.۶۹۵ دلار)، در نِوادا (۴.۵۲۶ دلار) و اورگان (۴.۴۶۶ دلار) بالاترین قیمت بوده است.موسسه «گَس بادی» که قیمت سوخت در آمریکا را دنبال می‌کند، اعلام کرد این دومین افزایش هفتگی بی‌سابقه قیمت بنزین در تاریخ آمریکاست. نخستین بار پس از طوفان کاترینا در خلیج آمریکا در سال ۲۰۰۵ ثبت شد.
رکورد زنی قیمت گاز در اروپا
به دنبال افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت گاز نیز در قاره سبز به رکورد 3900دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، قیمت گاز در اروپا روز دوشنبه برای اولین بار در تاریخ قاره سبز به بیش از 3900 دلار در هر 1000 مترمکعب رسید.براساس داده‌های بورس بین‌قاره‌ای لندن ICE، تا ساعت 10:00 صبح دیروز به‌وقت‌گرینویچ معاملات آتی ماه‌آوریل(ماه آینده میلادی) در‌هاب TTF هلند به‌شدت جهش کرد و به 3899 دلار در هر 1000 مترمکعب یا نزدیک به 374 دلار در هر مگاوات‌ساعت بر اساس محاسبات گاز خانگی رسید.این گزارش حاکی است که قیمت‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند چرا که بازیگران اصلی بازار به‌شدت نگران نتیجه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هستند.این در حالی است که شرکت گازپروم که غول انرژی دولتی روسیه و صادرکننده بزرگ گاز این کشور محسوب می‌شود، روز دوشنبه اعلام کرد که طبق روال عادی به تأمین گاز اروپا از طریق خاک اوکراین ادامه می‌دهد.سرگئی کوپریانوف، نماینده رسمی گازپروم به خبرنگاران گفت: گازپروم گاز روسیه را برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین طبق روال و مطابق با درخواست مصرف‌کنندگان اروپایی (به‌میزان) 109.6 میلیون مترمکعب برای 7 مارس تأمین می‌کند.با این حال، این نگرانی وجود دارد که بحران اوکراین ممکن است یا به‌دلیل آسیب احتمالی خط لوله یا تأثیر ناشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو توسط کشورهای غربی، به توقف تحویل گاز روسیه به اروپا منجر شود.پیش از این، قیمت قرارداد‌های آتی گاز در اروپا ۳۰ درصد افزایش یافته بود و در ۴ مارس (۱۳ اسفند) به ۲۴۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسیده بود.. قیمت گاز در بورس اروپا در چهار روز معاملاتی متوالی رکورد‌های سابق را یکی پس از دیگری شکسته است.
از ونزوئلا تا یمن و عربستان
آمریکا و اروپا در تلاش برای قطع وابستگی خود به بازار انرژی روسیه دیپلماسی بسیار فشرده‌ای را شروع کرده‌اند و در این مسیر همه گزینه‌ها را روی میز دارند حتی ونزوئلا، عربستان و یمن. در همین راستا درحالی که روزنامه «نیویورک تایمز» روز یکشنبه از سفر کم سابقه یک هیئت عالی رتبه آمریکا به ونزوئلا برای رایزنی با مقامات این کشور در زمینه تحولات جهانی و روسیه خبر داده بود، روزنامه «وال استریت ژورنال» شامگاه یک‌شنبه اعلام کرد که هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاه‌های آمریکایی برای واردات نفت از این کشور رایزنی کرده‌اند. «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه آمریکایی مدعی شد، بر اساس پیشنهادهایی که دولت آمریکا در دیدار با مقامات نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا مطرح کرده است، نفت ونزوئلا به بازارهای بین‌المللی راه خواهد یافت.  از سوی دیگر آمریکا و فرانسه طی روزهای گذشته به تلاش‌های خود برای از سرگیری تولید گاز یمن و صادر کردن آن به بازارهای اروپا ادامه دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار، «جان ماری صفا»، سفیر فرانسه در یمن هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای را در این باره با دولت مستعفی یمن و عبد ربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و استانداران حضرموت، شبوه، و مارب برقرار کرد همزمان «تیم لیندرکینگ»، فرستاده آمریکا روز جمعه برای بازدید از تاسیسات نفتی بلحاف سواحل استان شبوه، وارد یمن شد. کاردار سفارت آمریکا در یمن و مسئولان شرکت‌های «توتال» و «هنت» او را همراهی می‌کردند. کارشناسان نفت معتقدند اقدام آمریکا و فرانسه در چارچوب تلاش برای ایجاد جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. به گفته آنها گاز یمن می‌تواند به صورت جزئی نیازهای بازار اروپا را تامین کند. همزمان مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا درباره سفر احتمالی بایدن به عربستان برای کمک به بهبود روابط و متقاعد کردن ریاض برای تقویت تولید نفت رایزنی می‌کنند. یکی از سخنگویان کاخ سفید به پایگاه آکسیوس گفت: در حال حاضر هیچ برنامه سفر بین‌المللی نداریم که بخواهیم آن را اعلام کنیم و بخش اعظم این اخبار گمانه‌زنی‌هایی زودهنگام هستند.