روزی 2000 دلار! دستمزد غرب برای مزدورانی که به اوکراین می‌روند

  سرویس خارجی-
جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و تمامی مذاکرات و گفت‌و‌گو‌ها بین کیف و مسکو و همچنین میانجیگری سران کشورها بی‌نتیجه بوده است. بر اساس گزارش‌ها شهرهای مختلف اوکراین از جمله «ماریوپل» و «ایرپین» شاهد نبرد شدید میان نیروهای روسی و اوکراینی در مسیرهای منتهی به کیف است. به گفته مقام‌های نظامی اوکراین ارتش روسیه در حال پیشروی از سه طرف برای محاصره  کیف، پایتخت این کشور است. آنها هم‌چنین از تلاش روسیه برای محاصره شهرهای شرق اوکراین از جمله «سومی»، «خارکیف»، «چرنیهیف» و «میکولائیف» خبر داده‌اند. از سوی دیگر شمار پناهجویانی که اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند، از مرز یک میلیون و پانصد هزار نفر فراتر رفته و پیش‌بینی شده به 10 میلیون نفر هم برسد.
در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد «از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین،‌ بیش از ۳۶۰ غیرنظامی در حملات ارتش روسیه کشته و یک هزارو 123 نفر هم زخمی شده‌اند. سازمان ملل این را هم گفته که ارقام واقعی احتمالا بیشتر است. وزارت دفاع روسیه نیز دیروز اعلام کرد که «در مجموع، 2 هزارو 396 تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین در جریان عملیات ویژه منهدم شده است.»
روزی 2 هزار دلار بگیر با روسیه بجنگ!


استخدام مزدوران خارجی با حقوق‌های بالا برای جنگیدن در اوکراین یکی دیگر از تحولات مهم این جنگ است که توجه رسانه‌های غربی را هم به خود جلب کرده است. طی روزهای گذشته اخبار و گزارش‌های زیادی منتشر شده بود که نشان می‌داد مزدوران خارجی از داعش گرفته تا کهنه سربازان آمریکایی در راه اوکراین هستند. نشریه انگلیسی تایمز در همین رابطه نوشته پیمانکاران نظامی غربی برای جذب نیروی نظامی داوطلب و اعزام آنها به اوکراین برای جنگ با نظامیان روسی پیشنهاد حقوق روزانه ۲ هزار دلاری داده‌اند. (چیزی نزدیک به 50 میلیون تومان در روز) به گزارش این نشریه، هرچند حضور در چنین جنگی بدون ریسک نیست اما حقوق 60 هزار دلاری در ماه بسیار اغواکننده به نظر می‌رسد. بر اساس این گزارش متقاضیان باید دست‌کم 5 سال تجربه نظامی در شرق اروپا را داشته باشند و در حوزه شناسایی مهارت داشته، قادر به انجام عملیات نجات بدون کمک دیگران بوده و با تسلیحات ساخت روسی آشنایی داشته باشند. تایمز گزارش داده که پیمانکاران درحال استخدام نیروهای نظامی سابق برای انجام عملیات‌های مخفیانه در داخل اوکراین و جنگ با نیروهای روسی حاضر در این کشور هستند. اگهی‌های استخدام که به صورت آنلاین در فضای مجازی منتشر شده به دنبال به کارگیری و استخدام سربازان سابق از انگلیس، اروپا و آمریکا برای انجام عملیات‌های خروج و حفاظت در عمق خاک اوکراین هستند.
طرح نجات زلنسکی
از سوی دیگر با نزدیک شدن نیروهای روسی به پشت دروازه‌های «کیف» منابع خبری عصر یکشنبه به وقت تهران اعلام کردند که کماندوهای انگلیس و آمریکا در حال طراحی نقشه نجات رئیس‌جمهور اوکراین  در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع هستند. به نوشته وبگاه «دیلی ادونت» منابع مطلع گفته‌اند که کماندوهای انگلیس و نیروهای ویژه آمریکا در حال آموزش برای نجات پرخطر «ولودیمیر زلنسکی» هستند. گفته می‌شود بیش از ۷۰ کماندوی انگلیسی به همراه ۱۵۰ کماندوی نیروی دریایی آمریکا در پایگاهی دورافتاده در لیتوانی پیوسته‌اند تا ماموریت شبانه برای نجات زلنسکی را طراحی کنند. یک روزنامه آمریکایی نیز شنبه شب از طرح‌های آمریکا برای کمک به دولت اوکراین از جمله عملیات چریکی و انتقال رئیس‌جمهور اوکراین به لهستان و تشکیل دولت در تبعید خبر داده بود. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» یک مقام دولت آمریکا که مایل به افشای هویت خود نبود، گفته: «ما اکنون برای هر احتمالی، از جمله سناریویی که در آن «ولودیمیرزلنسکی» یک دولت در تبعید در لهستان ایجاد می‌کند، برنامه‌ریزی اضطراری انجام می‌دهیم.» رسانه‌های صهیونیستی نیز می‌گویند که رئیس‌جمهور روسیه در دیدارش با نفتالی بنت گفته از محل اختفای ولودیمیر زلنسکی، مطلع است، اما نمی‌خواهد او را به قتل برساند. نفتالی بنت روزشنبه برای دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به مسکو رفته بود.
با جنگ یا مذاکره به هدف می‌رسیم
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز یکشنبه در تماسی تلفنی درباره مشکل تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری در اوکراین گفت‌وگو کردند و طی آن رئیس‌جمهور روسیه گفت که این کشور به اهداف خود  در نبرد با اوکراین دست خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» در بیانیه کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه) آمده پوتین در این گفت‌وگو از رئیس‌جمهور فرانسه یک بار دیگر خواست که فعالانه با مقامات کیف همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که آنها قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت می‌کنند. پوتین همچنین در مورد وضعیت مذاکرات بین هیئت روسیه و نمایندگان اوکراین به او توضیح داد. شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از بیانیه کاخ الیزه در این زمینه نوشت که پوتین به ماکرون از موافقتش با گفت‌وگو با اوکراین و آژانس انرژی اتمی برای تضمین ایمنی تاسیسات هسته‌ای اطمینان داد. ماکرون همچنین درخواست پوتین برای پایان دادن به عملیات نظامی در اوکراین و احترام به قوانین بین‌المللی را تکرار کرده است.به گزارش الجزیره، پوتین به ماکرون اطمینان داده که قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین را ندارد و «روسیه از طریق مذاکره یا جنگ به اهداف خود دست خواهد یافت.»
جدال فرانسه و انگلیس بر سر مهاجران
خبر دیگر اینکه انگلیس و فرانسه بر سر رفتار با مهاجران اوکراینی در شهر بندری کاله فرانسه درگیری لفظی داشته و وزیر امور خارجه جانسون از اقدامات انگلیس پس از انتقادها از سوی پاریس دفاع کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درگیری لفظی جدیدترین تنش دیپلماتیک در پی خروج لندن از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که به بحث‌هایی در مورد نحوه برخورد با عبور مهاجران از کانال مانش و همچنین حقوق ماهیگیری منجر شده است. «ژرالد دارمانن»، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه خطاب به انگلیس تاکید کرده بود به آوارگان اوکراینی گرفتار در کاله کمک بیشتری کنند چرا که می‌دانند مقام‌های دولت لندن به دلیل نداشتن ویزا یا مدارک لازم بسیاری از مهاجران را نمی‌پذیرند. وزیر کشور فرانسه در گفت‌وگویی با رادیو یک اروپا همچنین گفته: «من دو بار با همتای انگلیسی خود تماس گرفتم و به او گفتم تا یک کنسولگری در کاله ایجاد کند. صدها مهاجر اوکراینی در روزهای گذشته وارد کاله شدند و امیدوارند به خانواده‌های خود در انگلیس ملحق شوند اما دولت انگلیس به آنها گفته که باید از طریق کنسولگری‌های این کشور در پاریس یا بروکسل اقدام کنند.» «پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس نیز اتهامات دولت فرانسه را رد کرد که کشورش اقدامی کافی برای کمک به این اوکراینی‌ها در کاله انجام نمی‌دهد.وی به خبرنگاران گفته: «این اتهامات نادرست است و این اصلا درست نیست که ما حمایت کافی از این افراد نداریم. ما تمام تلاش خود را برای کمک به این افراد به کار گرفته‌ایم.» وزرای کشور فرانسه و انگلیس در گذشته نیز بابت اینکه چطور دو کشور مسئله مهاجران را مورد رسیدگی قرار می‌دهند، با یکدیگر درگیری و مناقشه لفظی داشته‌اند.