«نورا» اولین واکسن نوترکیب کاملا ایرانی است

 
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله از اعطای مجوز ورود واکسن «نورا» به سبد واکسیناسیون کشور خبر داد و گفت: این واکسن تنها واکسن نوترکیب تمام ایرانی است.
به گزارش فارس، حسن ابوالقاسمی در نشست خبری با اشاره به اینکه در دوشنبه گذشته سازمان غذا و دارو مجوز قرار گرفتن واکسن نورا در سبد واکسیناسیون را ارائه کرد، اظهارداشت: تحریم‌ها محدودیت‌های زیادی برای ما ایجاد کرد اما ما استاد دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها هستیم.
ابوالقاسمی ادامه داد: محققان ما واکسنی نوترکیب پروتئینی را طراحی کردند و مرکز تحقیقات صنعتی سپاه حمایت‌های لازم را داشتند و منتظر خرید واکسن توسط وزارت بهداشت و قرار گرفتن در سبد واکسیناسیون هستیم.


وی افزود: اگر مردم ما واکسیناسیون نکرده بودند نمی‌توانستیم ادعا کنیم که تعداد مرگ و میر
ما کمتر است. البته این ممکن است به صورت
صد درصد نباشد اما اینکه ده‌ها بار بیشتر محافظت کند بسیار مهم است.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه ایجاد حس خود باوری در محققان بسیار مهم است و اینکه یک فرآورده بیولوژیک را تولید کنیم، ابراز داشت: ایران در حوزه بیولوژیک جایگاه خوبی در منطقه داراست.
ابوالقاسمی با تشکر از شرکت کنندگان در تست بالینی واکسن نورا، افزود: ویژگی واکسن نورا این است که صد درصد داخلی است و احتیاجی به ارز ندارد؛ ضمن اینکه بسیار کم عارضه است و توانسته سطح آنتی بادی خوبی در بدن و مقابل کرونا ایجاد کند.
وی با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی نسبت به تولیدات داخلی در حوزه واکسن، گفت: واکسن‌ها همگی دارای هزینه هستند اما ویژگی این واکسن است که کاملا توسط خودمان ساخته شده
است.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پاسخ به پرسشی درباره توان تولید واکسن، با اشاره به اینکه اکنون آمادگی تحویل پنج میلیون دز واکسن را به وزارت بهداشت داریم، بیان داشت: آمادگی تولید سه میلیون دز واکسن را به صورت ماهانه داریم.
ابوالقاسمی با بیان اینکه در تولید واکسن یک ریال نیز از وزارت بهداشت دریافت نکردیم، افزود: اولین واکسنی بودیم که پروپوزال مربوط به استفاده در کودکان را دادیم اما نمی‌دانم چرا مجوز نداده‌اند.
وی ادامه داد: مقاله مربوط به واکسن را آماده چاپ در مجلات خارجی داریم اما همچنان منتظر چاپ مقاله هستیم.
مدیرعلمی پروژه واکسن نورا نیز با اشاره به کاملا ایرانی بودن واکسن نورا، گفت:۱۹۰ هزار ساعت کار توسط ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در این پروژه صرف شده است.
جعفر سلیمیان ادامه داد: چهار میلیارد دز واکسن در دنیا تولید شده که چین و آمریکا بیشترین سهم را داشته‌اند. سلیمیان با اشاره به اینکه واکسن نورا به عنوان دز بوستر یا یادآور مجوز گرفته است، افزود: نورا اولین واکسن نوترکیب کاملا ایرانی است.
غلامرضا اولاد، مدیر داخلی واکسن نورا هم گفت: آمادگی داریم تا در صورت بروز هر عامل دیگری در حوزه بیماری و عوامل تهدید‌کننده اقدام و تولید لازم را داشته باشیم.