شکار ریگی روی پرده اکران نوروزی

ترکیب اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ از نظر ژانر یک ترکیب متنوع است که می‌تواند سلایق مختلف را به سینما‌ها بکشاند.
پس از سه سال سلطه کرونا بر سینماها، با کاهش شیب ابتلا به «امیکرون» این احتمال وجود دارد که در نوروز پیش رو، مردم بتوانند با خیال راحت‌تری به سینما بروند. این خوش‌بینی همه را امیدوار کرده است که سینما می‌تواند دوباره به روز‌های پررونق خود نزدیک شود. ترکیب فیلم‌های نوروزی
اکران نوروزی ۱۴۰۱ از ۱۸ اسفند ماه امسال آغاز می‌شود. این تاریخ را شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه خود مشخص کرد؛ جلسه‌ای که در آن ترکیب نهایی فیلم‌های حاضر در اکران عید مشخص شد. بر اساس مصوبه شورا، پردیس کوروش، آزادی، بهمن، ایران مال، ملت، ماندانا و مگامال به عنوان سرگروه‌های هفت‌گانه اعلام شدند.
نحوه تخصیص فیلم‌ها در سرگروه‌های هفت‌گانه به این ترتیب است: «موقعیت مهدی» در سینما آزادی، «قدغن» به سرگروهی پردیس کوروش، «روز صفر» به سرگروهی سینما بهمن، «سگ‌بند» به سرگروهی ایرانمال، «مرد بازنده» به سرگروهی پردیس ملت، «گل به خودی» به سرگروهی مگامال و «شادروان» به سرگروهی ماندانا، فیلم‌هایی هستند که قرار است اکران شوند. «قدغن» فیلمفارسی!


محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما یکی از گزینه‌های تقریباً ثابت اکران‌های نوروزی است. رابطه خوبی که فرحبخش با تصمیم‌گیری اکران در سینما دارد، باعث شده است فیلم‌هایی که وی کارگردانی کرده یا تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده داشته است، اغلب بتوانند در فهرست اکران‌های نوروزی جای داشته باشند. فرحبخش امسال با «قدغن» راهی اکران عید می‌شود. سبک فیلمسازی مورد علاقه این کارگردان به سینمای فیلمفارسی شباهت زیادی دارد و البته همیشه هم مخاطبان خود را پیدا کرده و هیچ وقت شکست نخورده است. «قدغن» را مجید مافی ساخته که پیش‌تر «تکخال» را ساخته بود و این دومین تجربه کارگردانی برای او به شمار می‌رود. از نکات جالب توجه «قدغن» خوانندگی خواننده قدیمی لاله‌زاری در آن است که شباهت این فیلم را به فیلمفارسی بیشتر می‌کند.
«روز صفر» ریگی
سعید ملکان، تهیه‌کننده و طراح چهره صاحبنام سینما برای نخستین تجربه کارگردانی، سراغ موضوع امنیتی دستگیری عبدالمالک ریگی رفت. روز صفر، یک اکشن در سبک معمایی- هیجانی است. در این فیلم برای اولین بار عملیاتی که منجر به دستگیری ریگی شد، به تصویر کشیده می‌شود. «روز صفر» از جمله آثار شاخص سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که در ۱۲ رشته نامزد سیمرغ شد و توانست پنج سیمرغ از جمله جایزه بهترین فیلم اول را به دست آورد. برای علاقه‌مندان «گاندو» که به ماجرا‌های امنیتی علاقه دارند، روز صفر می‌تواند گزینه مناسبی برای نمایش باشد. این فیلم در صورتی که کرونا بر سینما حاکم نمی‌شد، باید خیلی زودتر از این‌ها به سینما می‌آمد، اما تعویقی که همه‌گیری کرونا پیش آورد و تعطیلی سالن‌های سینما باعث شد پس از دو سال «روز صفر» آماده نمایش شود. «موقعیت مهدی» باز هم یک فیلم اولی!
درباره «موقعیت مهدی» در ایام چهلمین جشنواره فیلم فجر صحبت‌های زیادی شده است؛ فیلم سینمایی‌ای به کارگردانی مهدی حجازی‌فر که مانند سعید ملکان اولین تجربه کارگردانی خود را با یک پروژه بزرگ آغاز کرد. حجازی‌فر «موقعیت مهدی» را در قالب سریال «عاشورا» برای تلویزیون ساخته و قرار است این سریال با محوریت زندگی سردار شهید مهدی باکری و فعالیت‌های لشکر ۱۴ عاشورا از تلویزیون پخش شود. نسخه سینمایی این سریال با نام «موقعیت مهدی» پدیده چهلمین جشنواره فیلم فجر بود. از آنجا که احتمالاً مجموعه تلویزیونی «عاشورا» سال آینده از تلویزیون پخش می‌شود، بهترین زمان اکران این فیلم نوروز ۱۴۰۱ بود. «مرد بازنده» معمایی
محمدحسین مهدویان پس از ساخت فیلم سینمایی «شیشلیک»، سریال «زخم‌کاری» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و دوباره به سینما بازگشت و «مرد بازنده» را برای جشنواره چهلم فیلم فجر آماده کرد. «مرد بازنده» با ترکیب آشنای بازیگران زخم‌کاری تولید شده است. این فیلم در ژانر جنایی و معمایی ساخته شده است. حضور جواد عزتی به عنوان یک کارآگاه پلیس از نکات جالب توجه این فیلم است. «مرد بازنده» موافقان و مخالفان جدی در طول جشنواره فیلم فجر داشت و باید دید مردم با آن همراه خواهند شد یا خیر! «گل به خودی» کودکانه
در ترکیب اکران نوروزی، فیلم کودک و نوجوان نیز گنجانده شده است. «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، ساخته شده است. در این فیلم از دو چهره کودک موفق در سریال‌های تلویزیونی استفاده شده است. ابوالفضل رجبی، بازیگر نوجوان سریال «پایتخت» و رایان سرلک، بازیگر کودک سریال «زیر خاکی» در «گل به خودی» حضور دارند. «سگ بند» کمدی!
مهران احمدی پس از اولین تجربه کارگردانی‌اش که با کمدی پرفروش «مصادره» همراه بود، در دومین گام سراغ «سگ بند» رفته است. سگ بند هم مانند مصادره یک اثر کمدی است. این فیلم قرار بود در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد که این اتفاق رخ نداد. نام «سگ بند» برگرفته از فنی در کشتی به همین اسم است. این فیلم آخرین حضور مرحوم سیروس گرجستانی در سینما به شمار می‌رود. از دیگر بازیگران «سگ بند» می‌توان به امیر جعفری و بهرام افشاری اشاره کرد. «شادروان» از جشنواره تا نوروز
فیلم سینمایی شادروان به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران از جمله آثار حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم در جشنواره با نقد‌های متفاوتی همراه بود. برخی منتقدان این فیلم را یک اثر کمدی دانسته و از حضور آن در جشنواره استقبال کرده‌اند و برخی دیگر آن را «سوژه خوب از دست رفته» نامیده‌اند. یکی از دلایل شهرت شادروان، ماجرای آرای مردمی برای انتخاب بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر بود. نادران، تهیه‌کننده این فیلم به روند جمع‌آوری آرای مردمی به شدت اعتراض کرد و این کار در نهایت باعث حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره از جشنواره شد. نمازی کارگردان شادروان هم مانند مهران احمدی دومین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشته است. وی پیش از این «آپاندیس» را ساخته بود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «شادروان به دردسر‌های یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. خانواده آن‌ها که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، درآمدی جز فروش سبزی ندارند و حالا با درگذشت پدرشان ماجرا‌های تازه‌ای برایشان به وجود می‌آید.»
پیش از این قرار بود فیلم‌های «علفزار» و «لامینور» هم در اکران نوروزی حضور داشته باشند که گویا با نظر سازمان سینمایی این فیلم‌ها از فهرست حذف شده‌اند.