روز دوازدهم حمله روسیه به اوکراین احتمال آتش‌بس کمرنگ شد

جنگ روسیه و اوکراین به طور ناباورانه‌ای به روز دوازدهم رسیده است و تا کنون جز ویرانی و آوارگی مردم چیزی بر جای نگذاشته است. مقام‌های نظامی اوکراین گفته‌اند ارتش روسیه در حال پیشروی از سه طرف برای محاصره کی‌یف، پایتخت این کشور است. آنها هم‌چنین از تلاش روسیه برای محاصره شهرهای شرق اوکراین از جمله سومی، خارکیف، چرنیهیف و میکولائیف خبر داده‌اند.
عملیات روانی در جنگ
طرفین جنگ از روز آغاز درگیری علاوه بر آرایش نظامی و جنگی، عملیات روانی علیه یکدیگر را هم انجام داده‌اند. از جمله اوکراین با آنکه می‌دانست دیدار زلسنکی با پوتین انجام نخواهد شد، اما به صورت گسترده روی آن مانور داد تا پوتین را زیر سوال ببرد.
به گزارش رویداد24 اردشیر سنایی درباره درخواست‌های مداوم زلنسکی از پوتین چنین تحلیل کرده است: «سخنان رئیس جمهور اوکراین برای دعوت کردن پوتین به مذاکره بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل صورت می‌گیرد و به تشدید انزجاری که از حمله نظامی روسیه به اوکراین صورت گرفت، کمک می‌کند. او می‌داند که این درخواست مورد موافقت قرار نخواهد گرفت و پوتین هم بعید است چنین درخواستی را بپذیرد، زیرا اگر حداقل در این برهه زمانی بخواهد وارد گفت‌وگوی مستقیم شود، پذیرش ناتوانی نظامی روسیه را نشان می‌دهد.»


از دیگر اخباری که به عملیات روانی علیه طرف مقابل دامن می‌زد، انتشار فیلمی با عنوان «زیر گرفتن خودروی اوکراینی توسط تانک روسی» بود که در افکار عمومی بسیار باعث انزجار از روسیه شد که چند روز بعد مشخص شد واقعی نبوده است. پایگاه فرانس‌۲۴ در گزارشی نوشته آن تانک متعلق به ارتش اوکراین بوده و اتفاقی که رخ داده، حادثه‌ای قدیمی بوده است. فرانس‌۲۴ نوشته ویدئوی مذکور مربوط به حادثه‌ای است که در این موقعیت جغرافیایی در منطقه «اوبولون» در کی‌یف به وقوع پیوسته است و خودروی زرهی حاضر در آن صحنه «استرلا-۱۰» است؛ مدلی از موشک‌انداز‌های ضدهوایی که در ارتش اوکراین از آن استفاده می‌شود.
همچنین توضیح داده شد علامت Z در کنار این تانک درج نشده، در حالی که می‌دانیم ارتش روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها از این علامت برای متمایز کردن تجهیزات نظامی خود از نمونه‌های اوکراینی استفاده کرده است.
تجاوز به زنان اوکراینی توسط سربازان روس هم از دیگر اخباری بود که در همین روزها منتشر شد. در جریان جنگ روسیه و افغانستان هم چنین اخباری منتشر شده بود که مدتی بعد مشخص شد واقعیت نداشته است.
از آن سو نیز روسیه هم بیکار ننشسته و اخباری برای تحت الشعاع قرار دادن جبهه اوکراین منتشر کرده‌اند که که مهمترین آن «فرار زلنسکی از اوکراین» بود. این خبر تاثیر زیادی در اوکراین گذاشت و حتی بحث‌هایی مطرح شد که آمریکا به دنبال جایگزینی زلنسکی است. البته ساعاتی بعد رئیس جمهور اوکراین فیلمی از خود منتشر کرد که نشان می‌داد در اوکراین است و از آنجا خارج نشده است.
احتمال آتش بس از بین رفت
در این میان، اخبار بدتری هم وجود دارد، از جمله اینکه فرانسه هم میانجی‌گری دلسرد شده است. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از مکالمه تلفنی با همتای روس خود گفته «ولادیمیر پوتین برای دستیابی به اهداف تعیین شده در اوکراین مصمم است.» به این ترتیب امیدواری به برقراری آتش‌بس کمرنگ‌تر شد.
برای آرام کردن فضا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.بی.اس گفته «واشنگتن و ناتو با هدف تغییر رژیم روسیه علیه مسکو تحریم وضع نمی‌کنند و پیشنهاد حمایت نظامی به اوکراین را نمی‌دهند.»
البته پوتین اعتماد چندانی به قول ناتو و آمریکا ندارد. روسیه معتقد است ناتو همواره به گسترش خود ادامه داده و به سوی مرز‌های روسیه آمده است. در سال ۱۹۹۰ و در جریان مذاکرات اتحاد آلمان، و اعضای ناتو به گورباچف اطمینان داده بودند که ناتو هرگز به سوی شرق گسترش نخواهد یافت اما بلافاصله پس از فروپاشی شوروی، ایالات متحده برای جذب کشور‌های مرکز و شرق اروپا دست به کار شد و به این صورت به قول شفاهی ناتو به گورباچف نیز عمل نشد.
همچنین شمار پناهجویانی که اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده اند، در این روز از مرز یک میلیون و پانصد هزار نفر فراتر رفت. ایسنا به نقل از صلیب سرخ نوشته «مردم ماریوپل در وحشت زندگی می‌کنند و نیاز مبرمی به جای امن دارند. تلاش امروز برای تخلیه حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شهر...به دلیل نبود توافقی مشخص و عملی بین طرفین درگیری ناکام ماند.»
سایر اخبار این روزنامه
سرنوشت آخرین فیلم داریوش مهرجویی به کجا می‌انجامد؟ حاشیه‌های «لامینور» پشت خط اکران جلال خوش‌چهره گره در کار توافق وین؟ روز دوازدهم حمله روسیه به اوکراین احتمال آتش‌بس کمرنگ شد علی شمخانی: چشم‌انداز توافق در وین همچنان مبهم است گروسی پس از نشست شورای حکام: مسائل زیادی در ارتباط با ایران وجود دارد که باید برطرف کنیم « ابتکار» اثر 8 دستور برای ساماندهی بازار خودرو را بررسی کرد بازار خودرو در جاده ضد و نقیض‌های دستوری دادستان‌ها جلوی ترک فعل‌ها را بگیرند کودکیِ گم شده در «زباله‌ها» ابراهیم رئیسی: هرچه زودتر جنگ خاتمه یابد به‌نفع ملت‌هاست سعید خطیب‌زاده: خروج روسیه از برجام گمانه‌زنی رسانه‌ای است تضمین خواستن از آمریکا در برجام؛ روس‌ها از چه نگران هستند؟ حسن روحانی: همه باید با انسجام و وحدت ملی پشت مذاکره‌کنندگان باشیم رایزنی الکاظمی با معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق روسیه: رهبری اوکراین کاملا کنترل کشور خود را از دست داده است قالیباف در مراسم تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران قوه مقننه: عده ای برای پست و مقام حاضرند هویت و شخصیت خود را از بین ببرند