رونق معاملات خرد در بورس

بازار سرمايه روزهاي پاياني سال را آرام و با ثبات طي مي‌كند. اين بازار از ماه‌ها قبل در انتظار تعيين تكليف مذاكرات برجام بوده و روند اين بازار به نوعي به مذاكرات وين گره خورده است. بسياري از فعالان بازار سرمايه منتظر آن هستند كه با تعيين تكليف مذاكرات، اين بازار هم بعد از چندين ماه درجا زدن استارت حركت بزند. در اين ميان رنگ معاملات بورس از نخستين هفته اسفندماه و تحت تاثير احياي احتمالي برجام تا حدودي عوض شده و اقبال سهامداران نسبت به خريد صنايع برجامي مانند بانك، خودرو و حمل و نقل افزايش پيدا كرده است. در كنار اين موضوع گفته مي‌شود به دليل وقوع جنگ اوكراين و روسيه، قيمت نفت و كاموديتي‌ها افزايش پيدا كرده است. در اين راستا با توجه به اينكه ايران نيز از صادركنندگان اين مواد نفتي بوده، به نظر مي‌رسد اين موضوع نيز در كوتاه‌مدت به نفع بازار سرمايه باشد، البته بايد ديد در ميان‌مدت و بلندمدت چه اتفاقي خواهد افتاد، چراكه اين روند در آينده قابل پيش‌بيني نيست.
شاخص بورس صعودي شد
روز گذشته (دوشنبه ۱۶ اسفندماه) شاخص كل بورس براي سومين روز متوالي رشد كرد تا در سه روز اخير بيش از 61 هزار واحد صعود كرده باشد. در معاملات دوشنبه پالايشي‌ها بيشترين تقاضاي حقيقي بازار را داشتند و تمامي نمادهاي اين گروه سبزپوش شدند. ارزش معاملات خرد سهام نيز رشد كرد و با افزايش 15 درصدي نسبت به روز كاري قبل به رقم 5 هزار و 828 ميليارد تومان رسيد كه بيشترين رقم در 4 ماه اخير است.
ديروز شاخص كل بازار بورس تهران با ۲۰ هزار و ۳۲۴ واحد افزايش، در ارتفاع يك ‌ميليون و ۳۴۲ هزار واحدي قرار گرفت. در ادامه معاملات بورس تهران بيش از ۹ ميليارد و ۵۱۶ ميليون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۶ هزار و ۴۶۶ ميليارد ريال و در ۵۶۸ هزار و ۱۵۳ نوبت معامله شد.همچنين شاخص كل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۸۴۴ واحد افزايش به ۳۴۱ هزار و ۵۱۵ واحد و شاخص قيمت (هم‌وزن) با يك‌هزار و ۷۷۹ واحد رشد به ۲۱۳‌هزار و ۶۶۹ واحد رسيد.محمدرضا مظفري، كارشناس بازار سرمايه در مورد صعود شاخص‌هاي بورس طي روزهاي گذشته به «اعتماد» گفت: صعود بورس ناشي از چند عامل است اول آنكه اراده دولت مبني بر اين است كه از بورس و بازار سرمايه حمايت كند و تقريبا از يك ماه پيش سياست كلي دولت اين بود كه تنها از ريزش شاخص‌هاي بورس جلوگيري كند تا بيشتر از اين بازار نريزد.
رشد كاموديتي‌ها و سودآوري شركت‌ها
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: ضمن آنكه تنش بين اوكراين و روسيه باعث شد بهاي نفت به محدوده 130 دلار برسد كه همين قضيه باعث رشد كاموديتي‌ها شده است و به تبع اين افزايش قيمت روي شركت‌هاي صادرات‌محور و دلاري نيز تاثير مستقيم دارد.اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه در رابطه با تاثير افزايش قيمت‌هاي جهاني بر بازار سرمايه گفت: اگرچه افزايش قيمت‌هاي جهاني و رشد خيره‌كننده قيمت نفت و چشم‌انداز رشد بيش از اينها براي نفت، اتفاق خوشايندي براي بازار سرمايه و برخي صنايع بورسي خواهد بود؛ اما هنوز بي‌اعتمادي در بازار سرمايه وجود دارد.مظفري تصريح كرد: هر چند روزنه‌هاي اميدي نيز براي به نتيجه رسيدن برجام وجود دارد كه قطعا اين مساله نيز روي صنايع مختلفي كه با برجام گره خورده‌اند نظير صنايع بانكي و صنايع خودرويي تاثيرگذار خواهد بود.

الزام بر فراهم كردن پيش‌نيازهاي حذف ارز 4200 توماني 
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به تصميم مجلس و دولت براي حذف ارز 4200 توماني خاطرنشان كرد: به اعتقاد من اين موضوع تصميم درستي است كه در اين شرايط گرفته شده، زيرا در صورتي هم كه ارز 4200 توماني از ساير اقلام اساسي نيز حذف شود با وجود اخبار مثبت سياسي بازار سرمايه ريزشي نخواهد شد و مسلما با رشد همراه مي‌شود.
او با اشاره به حذف 4200 توماني تصريح كرد: اين تصميم دولت منطقي است، چراكه در اقتصاد هيچ موضوعي نبايد به صورت دستوري صورت گيرد، در اين مدت شاهد آن بوديم كه عرضه ارز 4200 توماني به عده‌اي خاص براي واردات كالاي اساسي منجر به توزيع رانت در كشور و سوءاستفاده‌هاي مالي شد كه تنها عده‌اي نورچشمي از اين قضيه منتفع شدند.
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه حذف ارز 4200 توماني پيامدهايي را نيز به دنبال دارد، گفت: قطعا حذف اين ارز روي قيمت گندم يا دارو و نهاده‌هاي دامي تاثيرگذار است و اگر ارز 4200 را 26000 تومان بدهند مسلما قيمت‌ها را بالا مي‌برد اگر چه اين موضوع براي بورس خوشايند است و باعث رشد شاخص مي‌شود، اما موضوع اين است كه اين سوبسيدي كه تاكنون براي اين اقلام داده مي‌شد به هدف اصلي دولت برخورد نكرد و هر چند دولت طي سال‌هاي گذشته ارز 4200 توماني را به نهادهاي مختلف براي واردات اقلام اساسي داد، اما اين كالاها با قيمت 4200 تومان به دست مصرف‌كننده نهايي نرسيد و اغلب با نرخ ارز آزاد محاسبه مي‌شدند.
مظفري تصريح كرد: هر چند حذف ارز 4200 توماني درست است، اما اين اقدام نيز پيش‌نيازهايي را مي‌طلبد كه اميدوارم سيستم تامين اجتماعي به گونه‌اي باشد كه به عنوان مثال بيماران خاص شناسايي شوند تا اين سوبسيد مستقيم به اين افراد داده شود.


دولت درصدد رشد بازار سرمايه است
مظفري ادامه داد: استعداد رشد بازار سرمايه با توجه به اخبار مثبت بسيار بالاست و اميدوارم با دستكاري‌ها منجر به عقب‌گرد و ريزش آن نشوند.
اين كارشناس بازار سرمايه گفت: البته اين اراده از سوي دولت حس مي‌شود كه درصدد رشد بازار سرمايه باشد و اميد داريم تا اعتماد عمومي نيز به اين بازار بيشتر شود تا اين روند صعودي با اقبال مردم همراه باشد.
مظفري ضمن تاكيد بر لزوم بازگشت نقدينگي به بازار سرمايه اظهار كرد: اگر قيمت‌گذاري دستوري از قوانين شركت‌ها حذف شود، بنگاه‌ها و شركت‌ها خود مي‌توانند به سمت افزايش سودآوري حركت كرده و در نتيجه منجر به بهبود وضعيت بازار شوند. همچنين برگشت نقدينگي به بورس، نيازمند اعتماد سرمايه‌گذاران بوده كه مي‌توان گفت براي بازگشت اطمينان، محدود كردن حقوقي‌ها در عرضه بازار تاثيري نخواهد گذاشت.
اين كارشناس بازار سرمايه در مورد روند بازار نيز خاطرنشان كرد: جز يكي، دو روزي كه هر ساله زمزمه‌هايي از تسويه اعتبار كارگزاري‌ها مطرح مي‌شود و منجر به هيجانات منفي در بورس مي‌شود اما به نظر مي‌رسد روند شاخص‌ها در بازار سرمايه تا اواخر فروردين ماه صعودي باشند و حتي شيب آن هم بيشتر شود و در كل روند بازار را در روزهاي پيش‌رو مثبت ارزيابي مي‌كنم.