اگر محاصره نفتی یمن پایان نیابد، شاهد بزرگ‌ترین عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان خواهیم بود

  سرویس خارجی-
عربستان مقابل انقلابیون یمن بارها زانو زده است. این تسلیم شدن بیشتر در مقابل حملات موشکی و پهپادی دقیقی بوده که خسارات سنگینی بر صنعت نفت و گاز سعودی وارد کرده و آبرویی برای ائتلاف سعودی نگذاشته است. تاسیسات نفتی و نظامی عربستان بارها هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته و آل‌سعود از این هراس دارد که این حملات تداوم داشته باشد. با شدت گرفتن محاصره نفتی یمن توسط ائتلاف سعودی، تهدید‎های مسئولین دولت نجات ملی یمن به اقدام نظامی متقابل نیز در حال افزایش است و احتمال می‎رود در صورت عدم رفع محاصره، حملات موشکی و پهپادی جدیدی را به عمق عربستان و امارات شاهد باشیم.
«قاضی محمد فتاح»، مشاور رئیس‌دولت نجات ملی یمن که دو روز پیش خبر مشارکتش در تظاهرات بزرگ مردمی بر ضد محاصره نفتی منتشر شده بود گفته، در صورتی که محاصره نفتی پایان نیابد و نفتکش‎های بازرسی شده مطابق با نظام بازرسی سازمان ملل در جیبوتی اجازه ورود به الحدیده را پیدا نکنند، بزرگترین عملیات هوایی را بر علیه تاسیسات نفتی عربستان شاهد خواهیم بود.
سایت «الخبر الیمنی» در این باره اعلام کرده که فقدان سوخت در مناطق تحت کنترل صنعا باعث بالا رفتن شدید قیمت کالاهای اساسی و خدمات و بالا رفتن خطر تعطیلی فعالیت‎های تجاری و اقتصادی شده و خدمات بهداشتی و کشاورزی را بابحران روبه رو کرده است.


طبق گزارش این سایت یمنی، ائتلاف سعودی برای فرار از فشار رسانه‎ای و افکار عمومی مدعی شده که به دو کشتی سوختی اجازه تخلیه در بندر الحدیده را داده است ولی سخنگوی وزارت نفت در دولت صنعا این ادعا را تکذیب و بیان کرده که دو نفتکش مورد نظر، هنوز در بندر جیزان عربستان قرار دارند و حرکت به سمت بندر الحدیده را آغاز نکرده‎اند. «عصام المتوکل» همچنین تبعات فقدان سوخت در مناطق شمالی را متوجه سازمان ملل دانست و از این سازمان خواست که به تعهدات خود عمل کند.
همچنین بیانیه پایانی تظاهرات ضد محاصره مردم یمن به صراحت از مسئولین دولتی در صنعا خواسته بود که با محاصره یمن مقابله عملی کنند و توقیف نفتکش‎های سوختی و ممانعت از ورود آن به یمن را از مصادیق جنایت جنگی برشمرده بودند. همچنین معترضین، حمایت کامل خود را از عملیات نظامی متقابل انصارالله در مقابل محاصره نفتی را اعلام و از این جنبش، اقدام نظامی را خواستار شدند. از سوی دیگر، «ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی یمن و وزیر اطلاع‌رسانی گفت که مردم یمن از تمامی گزینه‌های لازم برای ادب کردن دشمنانشان حمایت می‌کنند و هدف و زمان مناسب برای ضربه زدن به دشمن مردم و رهبری یمن تعیین می‌کنند. او درباره وعده جنبش انصارالله مبنی بر انجام بزرگترین عملیات در چارچوب «اعصار الیمن» علیه تاسیسات نفتی عربستان و امارات هم این طور موضع گرفت: «مردم اختیار این امر را به رهبری خود واگذار کرده‌اند و از نیروهای مسلح خواسته‌اند ضربه سختی به دشمن بزنند.این مردم و رهبری یمن است که هدف و زمان مناسب را تعیین می‌کند.»
اسکان صهیونیست‌ها در سقطری
از سوی دیگر منابعی در دولت مستعفی یمن خبر می‌گویند که عناصر امارات، اقدام جدیدی در اشغالگری خود در مجمع الجزایر سقطری در آب‌های جنوبی یمن انجام داده‌اند. پایگاه خبری
«یمن نیوز» به نقل از این منابع گزارش داده، مؤسسه اماراتی خلیفه بن زاید، طرح احداث واحدهای مسکونی را برای افسران، سربازان و کارشناسان نظامی صهیونیستی کلید زده که در پایگاه نظامی مشترک اماراتی-اسرائیلی در این جزیره حضور دارند. به گفته این منابع، احداث این مجتمع‌های مسکونی در راستای تلاش امارات برای اسکان خانواده‌های افسران صهیونیست است. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، ده‌ها خانواده صهیونیست در پوشش گردشگر وارد سقطری شده‌اند.
این منابع خاطر نشان کردند، هدف از طرح امارات، گسترش حضور نظامی صهیونیستی در سقطری است؛ به نحوی که رژیم صهیونیستی از این طریق در تلاش است سقطری را به مرکز عملیات جاسوسی خود تبدیل کند تا بتواند بر مسیرهای دریایی تسلط پیدا کند. در همین ارتباط، منابع آگاه چندی پیش خبر دادند که امارات رسما تأمین مالی احداث یک پایگاه نظامی در یمن را آغاز کرده است. این منابع گفتند که این پایگاه قرار است در جزیره «عبدالکوری» واقع در مجمع الجزایر سقطری احداث شود. این پایگاه متعلق به رژیم صهیونیستی است و امارات با هماهنگی سرویس جاسوسی این رژیم، احداث این پایگاه را کلید زده است. منابع مذکور تأکید کردند، پایگاه نظامی مذکور، در امتداد اتاق عملیات رژیم صهیونیستی است که در سقطری تشکیل داده است.
سایت تحقیقاتی «ایکاد» نیز تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه نظامی امارات در عبدالکوری منتشر کرده است که نشان می‌دهد این کشور در حال احداث باندهای فرودگاهی در این جزیره به طول ۵۴۰ متر و عرض ۳۰ متر است.
ادعای مشاور محمد بن زاید
از سوی دیگر، امارات به تدریج در حال بروز نیت خود برای اشغال مجمع الجزایر سقطری واقع در جنوب یمن و الحاق این جزیره راهبردی به خاک خود است. عبدالخالق عبدالله مشاور «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: « صبح بخیر از سقطری؛ گفته شده است که سقطری، عروس اقیانوس است، گفته شده است، جواهر جنوب عربی است و گفته شده است که زیباترین جزیره یمن است.» عبدالله همچنین ادعا کرد: «با برخی از ساکنان خوب آن (سقطری) که صحبت کردم، آروز دارند که این جزیره هشتمین شیخ‌نشین در کشور امارات باشد.» وی روز دوشنبه نیز تصویری از خود در سقطری منتشر کرده بود و درباره زیبایی و جذابیت آن سخن گفته بود. این توئیت نیز با خشم شدید کاربران یمنی مواجه شده است.
پایگاه خبری «المسا برس» گزارش داد، حضور یک مسئول اماراتی در این جزیره که بدون ویزا وارد آن شده‌، در راستای رؤیای ابوظبی برای اشغال این مجمع الجزایر است؛ منطقه‌ای که از موقعیت راهبردی بسیار خوبی برخوردار است.
سایر اخبار این روزنامه
جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا خرمشهرها در پیش است آستین‌ها را بالا بزنید(یادداشت روز) اخبار ویژه اگر محاصره نفتی یمن پایان نیابد، شاهد بزرگ‌ترین عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان خواهیم بود 29 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت از شنبه توزیع می شود سپاه: بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد بازتاب گسترده پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور 2» در رسانه‌های جهان گزارش کیهان از احیای «پلاسکو» و رونق دوباره کسب و کار در ساختمان جدید دولت بر حمایت ویژه از اقشار آسیب‌دیده در جامعه تمرکز نماید شریعتمداری: هلال‌‌احمر پای ثابت خدمت به مردم در حوادث و بحران‌هاست فعالیت‌های هسته‌ای ایران در راستای تولید سلاح نیست دست برتر ایران پشتوانه توافق خوب(نگاه) انتقاد مخالفان سرسخت شفافیت به شفاف شدن حقوق و مزایای نمایندگان مجلس جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا