بازتاب گسترده پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور 2» در رسانه‌های جهان

 
سرویس سیاسی-
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه با استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد، از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.
بنا بر این گزارش، ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است؛ ماهواره نور ۲ با سرعت 6/7 کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است. اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره «نور یک» آغاز شد و با وجود پیش‌بینی‌های عمر یکساله‌، ماهواره نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را به ایستگاه زمینی منتقل می‌کند.


روز گذشته سردار «رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران گفت: این دستاورد تاریخی و مبارک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه فضایی که با پرتاب ماهواره نور ۲ و قرار گرفتن آن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پس از پرتاب ماهواره نور۱ در سال ۹۹ توسط نیروی هوافضای سپاه رقم خورد گامی بلند برای تقویت قدرت ایران اسلامی در عرصه فضایی آن‌هم  در فضای تحریم‌های گسترده بین‌المللی است. این رخداد و دستاورد فرا راهبردی و افتخارآمیز که یکی از نمادها و مصادیق معنادار پیروزی ملت ایران در عرصه جنگ تحریمی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به شمار می‌رود، نشان داد که سپاه همراه با سایر نیروهای مسلح مقتدر کشور اراده کرده است به دور از هیاهو‌، ضربات مهلکی در نبرد فناوری بر دشمنان تحمیل و در معرض افکار عمومی جهانیان قرار دهد.
وی یادآور شد: به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه رسانه بر این باور هستیم در سال‌های گذشته فعالیت سپاه در صحنه اجرای ماموریت‌ها به ویژه در عرصه مقابله با تهدیدات دشمن در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوافضا و ماموریت‌های نیروی قدس و همچنین برخورد با گروهک‌های تروریستی و تکفیری، در عرصه مقابله با کرونا، محرومیت‌زدایی و مردم یاری در بخش‌های گوناگون؛ اطلاع‌رسانی شده است و دشمن هم با فهم این حقایق برای جلوگیری از تاثیرگذاری کارکردها و خدمات سپاه بر افکار عمومی همواره درصدد تخریب و تضعیف سیما و چهره سپاه با تمسک به زشت‌ترین و منفورترین ابزار‌ها و شیوه‌ها است‌، لذا هوشمندی در تبیین دستاوردهای سپاه برای نظام و انقلاب بایستی دائما وجه همت همه ما قرار گیرد.
در زمانی که ماهواره نور یک به فضا پرتاب شد ناگهان رسانه‌های غربی در بهت و حیرت فرو رفتند. اظهار شگفتی آنها از این بابت بود که ایران پیش از آن تنها با موشک یک مرحله‌ای به انجام آزمایش پرداخته بود ولی در آن هنگام (زمان پرتاب ماهواره نور یک) ایران با موشکی 3مرحله‌ای ماهواره نور یک را به مدار مقصد رسانده بود. در آن زمان اکثر رسانه‌های آمریکایی این اقدام را به عنوان یک حرکت شوک‌آور اذعان کردند و دستیابی جمهوری اسلامی ایران را به این فناوری غیر ممکن می‌دانستند. موشک سه مرحله‌ای و محاسبات مربوط به قرار گرفتن ماهواره در مدار مقصد فناوری پیچیده‌ای دارد که تنها چند کشور در دنیا توانایی ساخت ماهواره بر چند مرحله‌ای و انجام محاسبات دقیق آن را دارند.
ایران در حالی که در 4دهه گذشته و از همان سال‌های ابتدایی انقلاب مورد تحریم‌های علمی و فناورانه قرار داشته است و به جز این کشورهایی که این تکنولوژی را دارند حاضر نیستند آن را به کشورهای دیگر بدهند و به این صورت دایره کشورهای صاحب این توانایی را گسترده‌تر کنند. با این همه­ کشورمان با اتکا به جوانان نخبه این سرزمین علم خیز کاری کردند کارستان و حیرت و شگفتی جهانیان را سبب شدند. ماهواره نور یک به رغم آنکه عمری یکساله برای آن پیش‌بینی شده بود اما هنوز هم آن ماهواره در مدار زمین قرار دارد و سیگنال به زمین می‌فرستد.
کمتر از یکسال قبل روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» به موفقیت ایران پرداخته و ناکام ماندن تحریم‌های آمریکا را یکی از پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور عنوان کرد. این روزنامه الکترونیکی نوشت: این دستاورد نظامی ایران به آمریکایی‌ها و همپیمانانش در منطقه و جهان اثبات کرد که تحریم‌های تحمیل شده آمریکا علیه ایران در عمل شکست خورده است و این مجازات‌های سخت و دشوار مانع از آن نشده که ایران توان نظامی خود را پیش ببرد و ساختار نظامی‌اش را بهینه‌سازی  و با موفقیت فضا را فتح کند.
اکنون نیز پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور 2 بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی به همراه داشته است که در ادامه می‌خوانید:
رسانه‌های صهیونیست
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست؛ این روزنامه در گزارشی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور 2 نوشت که این ماهواره در فاصله حدود 311 مایلی
(500 کیلومتری) در مدار زمین خواهد چرخید.
عاروتص شوع؛ این پایگاه خبری صهیونیستی نیز خبر پرتاب ماهواره نور 2 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پوشش داد. عاروتص شوع نوشت که این ماهواره با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از سکوی پرتاب خود در صحرایی در شمال شرق ایران به فضا پرتاب شد.
تایمز اسرائیل؛ این پایگاه خبری صهیونیستی نیز در خبری به پرتاب ماهواره نظامی نور 2 اشاره کرد و نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ماهواره را از صحرای شاهرود در شمال شرق ایران به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب کرده است.
خبرگزاری رویترز
این خبرگزاری انگلیسی نیز به نقل از رسانه‌های داخلی نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دومین ماهواره نظامی را با موفقیت در مدار قرار دارد. این خبرگزاری انگلیسی تلاش کرد که پرتاب این ماهواره را به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین ارتباط دهد.
این خبرگزاری به ادعای مقام‌های نظامی آمریکا پرداخت که مدعی هستند فناوری موشک‌های دور بردی که می‌تواند ماهواره‌ها را در مدار قرار دهد می‌تواند به تهران این امکان را بدهد تا به شلیک موشک‌های دوربرد بالستیک بپردازد.
سی‌بی‌اس نیوز
این شبکه خبری آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود نوشت که ایران روز سه‌شنبه دومین ماهواره نظامی خود را در مدار زمین قرار داد این در حالی است که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 میان تهران و قدرت‌های جهانی به مرحله حساسی رسیده است.
این شبکه خبری در ادامه گزارش خود به تعدادی از آزمایش‌های پیشین ایران در پرتاب ماهواره اشاره کرد.
دویچه وله آلمان
دویچه وله نیز نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دومین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرد این در حالی است که آمریکا معتقد است که پرتاب ماهواره توسط ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید.
خبرگزاری اسپوتنیک
این خبرگزاری روسی نیز خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور 2 را پوشش داده و نوشت که تهران نخستین ماهواره نظامی ساخت خود را با نام نور 1 در‌آوریل 2020 به فضا پرتاب کرده بود.
شبکه خبری CGTN
این شبکه خبری چینی نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که ایران با موفقیت یک ماهواره نظامی با نام نور 2 را از صحرایی در شاهرود به فضا پرتاب کرد.
این شبکه خبری چینی به سوخت ترکیبی ماهواره بر قاصد اشاره کرد و نوشت ماهواره نور 2 در مدار 500 کیلومتری زمین به چرخش خواهد پرداخت.
رسانه‌های عرب زبان
روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: با نزدیک شدن به اعلان توافق در وین، سپاه پاسداران ماهواره به فضا پرتاب کرد. سپاه ایران روز سه شنبه ماهواره نور ۲ را به فضا پرتاب کرد، این اقدام ایران در زمان بسیار حساس انجام شد زیرا انتظار می‌رود که مذاکرات هسته‌ای ایران در وین طی روزهای آتی به توافق منجر شود.
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: ایران هرگونه مذاکره درخصوص برنامه موشکی خود با غربی‌ها را نمی‌پذیرد و این مسئله را جزو قدرت‌های دفاعی خود و همچنین خط قرمز خود می‌داند. بنابراین اقدام سپاه ایران در پرتاب ماهواره به فضا با نزدیک شدن به توافق در وین نشان دهنده همین امر است.
در این گزارش همچنین به نگرانی‌های آمریکا و غربی‌ها نسبت به برنامه موشکی ایران اشاره شده است.
شبکه الجزیره نیز در تیتری نوشت: با اهداف شناسایی؛ ایران اعلام کرد که دومین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرد.
این شبکه قطری در ادامه به بیانیه سپاه و همچنین اظهارات سردار سلامی در این خصوص پرداخت.
بخش عربی فرانس ۲۴ هم نوشت: همزمان با مذاکرات هسته‌ای، ایران ماهواره نظامی جدیدی به فضا پرتاب کرد. ایران روز سه شنبه اعلام کرد که ماهواره نظامی جدیدی در مدار قرار داده است، این درحالی است که غربی‌ها پیش از این از اقدامات ایران در این راستا انتقاد کرده بودند. همچنین این اقدام ایران در زمان بسیار حساس در بحبوحه مذاکره برای احیای برجام انجام شد.
در ادامه این گزارش به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اظهارات سردار حسین سلامی اشاره شده است.
 روزنامه اخبار الخلیج نیز در تیتری مشابه نوشت: همزمان با مذاکرات هسته‌ای، ایران موشک به فضا پرتاب کرد.
این روزنامه در ادامه به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص پرداخته است.
روزنامه العین در تیتری خصمانه نوشت: بن‌بست در وین و اقدامات تحریک‌آمیز در تهران؛ ایران ماهواره به فضا پرتاب کرد.
این روزنامه در ادامه با اشاره به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص، نوشت: درحالی که مذاکرات وین در مراحل حساسی قرار دارد، سپاه ایران اعلام کرد که دومین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرده است.
روزنامه مصر الیوم نیز همین تیتر را انتخاب کرد و نوشت: بن‌بست در وین و اقدامات تحریک‌آمیز در تهران؛ ایران ماهواره پرتاب
کرد.
این روزنامه نیز به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این خصوص پرداخت.
 شبکه المیادین نیز در این باره نوشت: ایران موفق شد که ماهواره نور ۲ را در فضا قرار دهد.
پایگاه خبری العهد نیز در تیتری نوشت: موشک ماهواره‌بر ایرانی «قاصد» عملکرد بسیار دقیقی داشته است.
این پایگاه خبری در ادامه به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور۲ و تشریح ویژگی‌های این ماهواره پرداخت.
سایر اخبار این روزنامه
جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا خرمشهرها در پیش است آستین‌ها را بالا بزنید(یادداشت روز) اخبار ویژه اگر محاصره نفتی یمن پایان نیابد، شاهد بزرگ‌ترین عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان خواهیم بود 29 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت از شنبه توزیع می شود سپاه: بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد بازتاب گسترده پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور 2» در رسانه‌های جهان گزارش کیهان از احیای «پلاسکو» و رونق دوباره کسب و کار در ساختمان جدید دولت بر حمایت ویژه از اقشار آسیب‌دیده در جامعه تمرکز نماید شریعتمداری: هلال‌‌احمر پای ثابت خدمت به مردم در حوادث و بحران‌هاست فعالیت‌های هسته‌ای ایران در راستای تولید سلاح نیست دست برتر ایران پشتوانه توافق خوب(نگاه) انتقاد مخالفان سرسخت شفافیت به شفاف شدن حقوق و مزایای نمایندگان مجلس جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا