52 درصد تجارت بیشتر از سال 99

گروه اقتصادی/ تجارت غیرنفتی ایران در دولت سیزدهم یکی از بالاترین رکوردهای تاریخی خود را در حالی که همچنان سایه تحریم براقتصاد کشور سنگینی می‌کند، به ثبت رسانده است. تجارت خارجی ایران در سال گذشته افت قابل توجهی را تجربه کرد به طوری که حتی از سال 1398 هم کمتر شد، اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اولویت دادن به کشورهای همسایه شاهد جهش تاریخی در شاخص‌های مختلف هستیم.
در همین راستا، سخنگوی گمرک با اعلام جزئیات تجارت غیرنفتی ایران در یازدهمین ماه سال‌جاری، گفت: بهمن ماه امسال ۱۵ میلیون و ۷۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای دیگر تبادل شد که در هم‌سنجی با پارسال ۴۵ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش رشد داشته است.
براساس اعلام گمرک ایران، سیدروح الله لطیفی اظهار داشت: این آمار نشان می‌دهد تجارت خارجی کشور نسبت به دی ماه امسال ۴۱ درصد در وزن و ۲۱ درصد در ارزش افزایش یافته است.
وی درخصوص سهم صادرات غیرنفتی از کل تجارت در ماه بهمن گفت: ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش چهار میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار در این ماه به سایر کشورها صادر شد که نسبت به بهمن سال قبل، ۴۵ درصد در وزن و ۶۴ درصد در ارزش رشد داشته است و نسبت به دی‌ماه امسال، ۵۱ درصد در وزن و ۳۱ درصد در ارزش، افزایش را شاهد هستیم.


در ماه یازدهم، ۱۲ میلیون و ۶۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار صادر شده است. این در حالی است که در دی‌ماه ۱۴۰۰ صادرات کشور ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون دلار و وزنی معادل ۷ میلیون و ۶۶۳ هزار تن داشته است.
صادرات کالا در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه امسال رشد ۳۱، ۳ درصدی در ارزش و رشد ۶۵ درصدی در وزن داشته است. ارزش صادرات در ماه یازدهم امسال نسبت به ماه یازدهم سال گذشته هم رشد ۵۱، ۶ درصدی داشته است. در سال گذشته ۸ میلیون و ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار صادرشده بود. همچنین در بهمن ماه سال ۹۸ نیز صادرات ایران به بازارهای هدف وزنی معادل ۱۰میلیون و ۷۱۴هزار تن و ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار داشته است.
در ماه یازدهم امسال ۳ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است. ارزش کالاهای واردشده به کشور درماه بهمن نسبت به دی‌ماه رشد ۱۲، ۶ درصدی را تجربه کرده است. واردات در دی‌ماه ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار داشته و وزن آن نیز به ۲‌ میلیون و ۸۸۱ هزار تن رسیده بود.
بررسی‌ها همچنین حکایت از آن دارد که واردات بهمن ۱۴۰۰ رشد ۳۸، ۶ درصدی ارزشی را نسبت به بهمن سال گذشته تجربه کرده است. در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ ارزش واردات به ۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار می‌رسید و وزن آن نیز ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار تن ثبت شده بود. واردات در بهمن سال ۱۳۹۸ معادل ۳ میلیون و ۹۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار بود.
 
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی
در بهمن ماه امسال چین، ترکیه، عراق، امارات و افغانستان به ترتیب پنج مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده‌اند. طبق این گزارش، در مدت ۳۰ روز بهمن ماه، چین با خرید ۲ میلیون و ۱۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار و رشد ۵۶ درصدی نسبت به‌ مدت مشابه و کاهش ۶ درصدی نسبت به دی ماه در جایگاه نخست قرارداشته است. همچنین ترکیه با رشد ۵۰۴ درصدی نسبت به بهمن سال گذشته و ۱۶۹درصدی نسبت به دی‌ماه با خرید سه میلیون و ۲۳۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار رتبه دوم را در میان خریداران کالاهای ایرانی به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر، عراق با رشد ۱۰۳درصدی نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل و ۸۰ درصدی نسبت به دی ماه، با خرید ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۲۷ میلیون دلار درجایگاه سوم قرار دارد. اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در بهمن ماه، امارات با ۸۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۰ میلیون دلار و رشد ۹ درصدی نسبت به‌ مدت مشابه و رشد ۱۷درصدی نسبت به دی‌ماه و افغانستان با خرید ۲۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار با کاهش ۴۸ درصدی نسبت به‌ مدت مشابه و هشت درصدی نسبت به دی‌ماه، پنج مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی دربهمن ماه بودند.
 
رشد 42 درصدی ارزش واردات
علاوه بر صادرات، در یازدهمین ماه سال‌جاری، واردات کالا که به طور عمده شامل کالاهای اساسی می‌شود، رشد قابل توجهی داشته است. دراین ماه سه میلیون و ۵۶۶ هزار تن کالای وارد شده به ارزش پنج میلیارد و ۱۰۴میلیون دلار در این ماه از گمرکات اجرایی ترخیص شد که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته و نسبت به ماه قبل ۱۵ درصد در وزن و ۱۳ درصد در ارزش، افزایش را شاهد بودیم.
 
صادرکنندگان اصلی کالا به ایران
در این ماه چین، امارات، ترکیه، آلمان و عراق شرکای تجاری اصلی ایران در بخش واردات بوده‌اند. در این مقطع زمانی چین با فروش ۴۰۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار و رشد ۷۳ درصدی نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل و ۴۰ درصدی نسبت به دی‌ماه، همانند صادرات بزرگ‌ترین شریک ایران محسوب می‌شود. پس از آن، امارات با یک میلیون و ۲۷۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار و رشد ۴۶ درصدی نسبت به بهمن سال گذشته و کاهش یک درصدی نسبت به دی‌ماه دومین شریک ایران بوده است. در رتبه سوم صادرکنندگان کالا به ایران ترکیه قراردارد که این کشور با ۲۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۷۲ میلیون دلار و رشد ۱۳ درصدی نسبت به بهمن ۹۹ و کاهش ۱۲ درصدی نسبت به دی‌ماه امسال، این جایگاه را کسب کرده است. درمیان شرکای تجاری ایران نام کشور اروپایی آلمان هم دیده می‌شود که با فروش ۱۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار و کاهش ۴۰ درصدی نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته و ۱۳ درصدی نسبت به دی‌ماه چهارمین صادرکننده کالا به ایران بوده است. از سوی دیگرعراق با ۳۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار و رشد ۶۹۹ درصدی نسبت به بهمن سال گذشته و رشد ۲۱۴ درصدی نسبت به دی‌ماه، پنجمین شریک ایران در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور بوده است.
 
رشد 36 درصدی ترانزیت
در بهمن ماه ترانزیت کالا که یکی از محل‌های تأمین درآمد برای کشور محسوب می‌شود نیز رشد قابل توجهی داشته است. سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای عبوری و ترانزیتی کشور در بهمن ماه، اعلام کرد: بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرد که نسبت به‌ مدت مشابه در بهمن سال گذشته، ۳۶ درصد افزایش داشته و نسبت به دی‌ماه بدون تغییر بوده است.
تجارت خارجی در ۱۱ ‌ماه امسال به ۹۰میلیارد دلار رسید که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است. آمار ۱۱ ماهه امسال نشان می‌دهد که وزن کالاهای مبادله شده بین ایران و کشورهای طرف معامله آن به ۱۴۹میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است که نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش دارد. از این میزان ۱۱۲میلیون و ۶۵۸ هزارتن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار سهم کالاهای صادراتی است که رشد ۱۰درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. درخصوص آمار واردات کالا در ۱۱ ماه سال‌جاری نیز ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزارتن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شد که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد در وزن و۳۶ درصد در ارزش رشد داشته است.