کاخ سفید در به در طلای سیاه

لاله مهرزاد/ در حالی که خبرها حاکی از آن است که امریکا در به راه انداختن تحریم نفتی و گازی علیه روسیه ناموفق بوده و تنها انگلیس به درخواست واشنگتن پاسخ مثبت داده است، روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد، «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید»، ولیعهدهای دو کشورعربستان و امارات که از متحدان قدیمی امریکا در خاورمیانه هستند، حاضر به پاسخ تماس تلفنی «جو بایدن» نشده‌اند. رئیس جمهور امریکا پیش‌تر از تولیدکنندگان نفت و گاز که عربستان و امارات در بین اصلی‌ترین آنها قرار دارند، خواسته بود، با افزایش تولید نفت و گاز، اجازه ندهند بهای این کالاها افزایش یابد.
به گزارش «وال استریت ژورنال»، مقامات کاخ سفید و خاورمیانه خبر دادند، کاخ سفید در روزهای اخیر در تکاپوی بسیار برای جلب حمایت بین‌المللی طرح‌های تحریمی خود علیه روسیه و مهار بهای نفت و گاز بوده است. زیرا به دنبال آغاز بحران اوکراین و گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال کاهش صادرات نفتی و گازی روسیه به خاطر تحریم علیه این کشور، بهای نفت و گاز در سطح جهان صعودی تاریخی داشته است. این مقامات فاش کرده‌اند، به خاطر همین مسأله کاخ سفید تلاش کرد تماس‌هایی بین «جو بایدن» و ولیعهدهای عربستان و امارات برقرار کند. اما بنا بر اطلاعاتی که این مقامات فاش کرده‌اند، «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» هر دو در هفته‌های اخیر تمامی درخواست‌های کاخ سفید برای برقراری تماس بین آنان و «جو بایدن» را رد کرده‌اند.
«وال استریت ژورنال» تأکید کرده یکی از مقام‌های کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، به خبرنگار این روزنامه اطلاع داده است: «چندین بار برای روشن کردن وضعیت تولیدات نفتی عربستان با پادشاهی این کشور تماس گرفته شد، اما هیچ کدام از تماس‌ها برقرار نشد.» بنا بر این گزارش آخرین باری که «بایدن» با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان تلفنی مذاکره کرد، 9 فوریه (20 بهمن) یعنی 13 روز قبل از آغاز جنگ اوکراین بود. در این تماس تلفنی «بایدن» و «سلمان» بر شراکت دیرینه دو کشور تأکید کردند، اما اکنون همه چیز تغییر کرده و حداقل تا دیروز دو کشور حاضر به ایجاد تماس تلفنی بین کاخ سفید و کاخ ولیعهدهای خود نبودند و تنها وزارت خارجه امارات از تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه امریکا خبر داد.
اتحاد شکسته


عربستان به‌صراحت اعلام کرده روابط آنها در دوره «بایدن» با کاخ سفید شکراب شده است و در حالی که آنها انتظار داشتند امریکا در جنگ یمن از آنها حمایت کند، رئیس جمهور امریکا نه تنها این کار را نکرده که کاری برای پرونده‌های ولیعهد عربستان در امریکا بر سر قتل «جمال خاشقجی» نیز انجام نداده است. امارات نیز هر چند اعلام کرده اگر تماسی برقرار نشده به خاطر تغییر در زمانبندی تماس بین «بایدن» و «بن‌زاید» بوده اما تاکنون چنین تغییر زمانی در روابط بین دو کشور مرسوم نبوده است.
اماراتی‌ها هم دلایل خود را برای بی توجهی به درخواست «بایدن» برای تماس با «بن زاید» دارند. آنها با توجه به مسیری که در مذاکرات برجام در جریان است، احساس می‌‌کنند «بایدن» اهمیتی به نگرانی‌های امنیتی آنها نمی‌دهد. از همین رو با توجه به انتقادهایی که عربستان و امارات در دو هفته اخیر درباره سیاست‌های امریکا در منطقه مطرح کرده‌اند، به نظر می‌‌رسد این دو کشور یا حداقل ولیعهدهای آنها که قدرت واقعی دو کشور در دست آنها است، تصمیم گرفته‌اند در غائله اخیر برپا شده، با موج سواری روی شعله‌های جنگ اوکراین، بیشترین سود را از صادرات نفتی و گازی خود ببرند. این در حالی است که امریکا برای پیاده کردن سیاست‌های ضد روسی خود بشدت به همکاری عربستان و امارات نیاز دارد. در حال حاضر بهای هر بشکه نفت به آستانه 140 دلار رسیده که در 14 سال اخیر بی سابقه بوده است. همین بالا بودن بهای نفت نیز باعث شده اروپایی‌ها حاضر به همراهی امریکا در تحریم‌های نفتی و گازی روسیه نشوند. زیرا به درستی اعتقاد دارند اگر این کالاهای روسی تحریم شوند، همان طور که «الکساندر نواک»، معاون نخست‌وزیری روسیه گفته بود، ممکن است بهای نفت به 300 دلار هم برسد؛ چیزی که می‌‌تواند باعث گران شدن سایر کالاها شده و اقتصاد اروپا را دستخوش طوفانی سهمگین کند. در این بین اگر عربستان و امارات با امریکا همراهی کرده و بر ظرفیت تولید نفت و گاز خود بیفزایند و اجازه ندهند توازن عرضه و تقاضا به هم بخورد، بهای نفت ثابت خواهد ماند و امریکا می‌‌تواند سایر کشورها را مجاب به همسویی با سیاست‌های این کشور کند.
این در حالی است که دیروز «تاس» خبر داد، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین اقدامات تحریمی امریکا را «جنگ اقتصادی» این کشور علیه مسکو خوانده و اعلام کرده، روسیه در حال بررسی اقدامات متقابل برای مبارزه با این نبرد است.
ادامه تحریم‌های غیر مؤثر علیه روسیه
در همین حال خبرها حاکی از ادامه سیاست‌های تحریمی علیه روسیه و حمایت از اوکراین در غرب است، تحریم‌هایی که منتقدان غرب معتقدند تأثیرگذار نیستند و نمی‌توانند مانع ادامه جنگ اوکراین شوند.
در همین ارتباط دیروز سایت شبکه خبری «الجزیره» از تحریم شدن 160 الیگارش روسیه (ثروتمندانی که دارای نفوذ سیاسی هم هستند) و قانونگذار این کشور توسط اتحادیه اروپا  نوشت. رهبران کنگره امریکا نیز  از بسته کمکی 13،6 میلیارد دلاری به اوکراین خبر دادند.
این در حالی است که سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش داده است، پنتاگون به جدیدترین درخواست اوکراین برای پرواز جنگنده‌‌های میگ 29 لهستان در آسمان اوکراین جواب رد داده و اعلام کرده، این دست اقدامات می‌‌تواند تأثیری منفی در جنگ اوکراین داشته باشد و موجب اقدام متقابل روسیه علیه لهستان به عنوان یک کشور عضو ناتو شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ناتو نیز مجبور به واکنش خواهد شد و مجموع این مسائل می‌‌تواند منجر به رویارویی نظامی روسیه و امریکا شود؛ چیزی که واشنگتن اعلام کرده، خواهان آن نیست. امریکا با این حال خبر داده که در اقدامی از سر احتیاط دو سامانه پاتریوت در لهستان مستقر کرده تا در صورت تهدیدهای احتمالی روسیه علیه اعضای ناتو، در آماده‌باش باشند.