تهران و تاشکند پیمان همکاری امنیتی بستند

سند ترتیبات تشکیل کمیسیون امنیتی مشترک میان ایران و ازبکستان در اولین روز از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به تاشکند، به امضا رسید.
به گزارش نورنیوز، دریابان علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت کشورمان که به تاشکند سفر کرده است، با ویکتور محمود اف، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.
در جریان این دیدار طرفین ضمن ابراز امیدواری در خصوص تأثیرگذاری امضای سند همکاری‌های مشترک امنیتی میان تهران و تاشکند بر توسعه مناسبات همه‌جانبه میان دو کشور، نحوه مشارکت در موضوعات دو‌جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. دریابان شمخانی در این ملاقات با اشاره به موقعیت ژئو پلیتیکی بسیار مهم ازبکستان در قلب آسیای مرکزی و جایگاه ویژه این کشور در امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای گفت: موضوعاتی، چون جلوگیری از گسترش تروریسم و افراطی‌گری در منطقه از جمله دغدغه‌های مشترک امنیتی دو کشور است که باید تلاش نماییم برای مقابله با این تهدیدات موفق‌تر عمل کنیم. شمخانی افزود: مرز‌های مشترک ایران و ازبکستان با افغانستان ایجاب می‌کند که همکاری‌های مشترک برای رفع مشکلات و برقراری صلح و ثبات در این کشور افزایش یابد. او با ابراز امیدواری نسبت به شتاب بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور خاطرنشان کرد، خوشبختانه با اراده رؤسای جمهور دو کشور، همکاری‌های اقتصادی با رشد ۷۰ درصدی روبه‌رو بوده که لازم است این روند برای دستیابی به رشد حداقل یک میلیارد دلار ادامه پیدا کند.
ویکتور محموداف، مشاور امنیت ملی ازبکستان هم در این دیدار بر تسریع در اجرای توافقات مقامات عالی دو کشور برای حداکثر‌سازی همکاری‌های دو‌جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و امنیتی تأکید کرد و اظهار داشت: سفر جنابعالی به ازبکستان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در شتاب بخشی به روابط رو به توسعه دو کشور و پایه‌گذاری همکاری‌های ثمربخش امنیتی برای حفاظت از صلح و ثبات در منطقه داشته باشد. او با ابراز خرسندی در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های اظهار داشت: ازبکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان شانگ‌های از همه ظرفیت‌های خود برای عضویت دائم ایران در این سازمان استفاده خواهد کرد.


بر اساس این گزارش، در اولین روز از سفر رسمی علی شمخانی به ازبکستان، سند ترتیبات تشکیل کمیسیون امنیتی مشترک میان ایران و ازبکستان در تاشکند پایتخت این کشور از سوی دبیران شورای امنیت ملی دو کشور به امضا رسید. این سند که از سوی دولت ازبکستان به دست ویکتور محمود اف، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور این کشور به امضا رسیده است، زمینه‌های همکاری مشترک میان تهران و تاشکند را در خصوص مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان یافته فراملی فراهم می‌کند.
در چارچوب امضای این سند، طیف وسیعی از همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان دو کشور آغاز و جلسات کمیسیون امنیتی مشترک به صورت سالانه برای ارزیابی نتایج همکاری در تهران و تاشکند برگزار می‌شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص اهمیت این سند در صفحه توئیتری خود نوشت: فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای برای ایجاد ثبات پایدار، لازمه توسعه و ارتقای سیاست همکاری‌های منطقه‌ای در دولت سیزدهم است. امضای سند ترتیبات تشکیل کمیسیون امنیتی مشترک میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ازبکستان گامی مهم در مسیر افزایش مناسبات همه‌جانبه میان دو کشور است.