برگ تسلیحات شیمیایی واشنگتن در دست مسکو

درگیری‌ها در اوکراین هر روز ابعاد بین‌المللی‌تری به خود می‌گیرد و سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با استناد به سخنان یک مقام امریکایی گفته است که برای جهان جالب خواهد بود که بداند چه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی امریکایی‌ها در اوکراین فعال است. در چند سال گذشته گزارش‌هایی از وجود آزمایشگاه‌های شیمیایی امریکا در برخی کشور‌های منطقه اعلام شده بود، اما اکنون انتشار اسناد روس‌ها درباره آزمایشگاه‌های تسلیحات شیمیایی امریکا در اوکراین می‌تواند سمت و سوی جنگ در هر دو جبهه مقابل را تغییر دهد. هوای اوکراین اگرچه تحت تأثیر جنگ و درگیری‌ها این روز‌ها به شدت آلوده و پر گرد و خاک است، اما به تازگی مشخص شده که خطر آلودگی تسلیحات شیمیایی و میکروبی در اوکراین سال‌هاست که این کشور شرق اروپا را تهدید می‌کند و روس‌ها در ادامه حملات خود از وجود آزمایشگاه‌های تسلیحات شیمیایی متعلق به امریکا در اوکراین خبر داده‌اند.
حتی مقامات امریکایی نیز وجود تسلیحات شیمیایی را در اوکراین تأیید کرده‌اند. مهم‌ترین اشاره درباره تسلیحات شیمیایی از زبان یک مقام امریکایی در روز سه شنبه اعلام شد و «ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه امریکا در جلسه استماع سنا اعتراف کرد: «اوکراین تأسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی دارد و واشنگتن نگران است روسیه آن‌ها را تصرف کند.» معاون وزیر خارجه امریکا در این ارتباط افزود: «ما در حال کار با اوکراینی‌ها هستیم که چگونه می‌توانند از سقوط هر یک از این مواد و تأسیسات تحقیقاتی به دست نیرو‌های روسی جلوگیری کنند.»
دو روز قبل از سخنان معاون وزیر خارجه امریکا، وزارت دفاع روسیه نیز گفته بود که از نزدیک برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک را که پنتاگون در کشور‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه داده، زیر نظر دارد. در گزارش اسپوتنیک گفته شده که طبق یافته‌های جدید، «شبکه‌ای» متشکل از بیش از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین تشکیل شده است. گزارش این رسانه روسی می‌افزاید که اسنادی از آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیکی اوکراین در مورد نابودی فوری پاتوژن‌های خطرناک از جمله سیاه زخم، وبا و طاعون در ۲۴ فوریه دریافت شد که می‌تواند سرپوشی بر نقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) از سوی اوکراین باشد.
همچنین «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز دو شنبه با بیان اینکه پنتاگون در ادامه آزمایش‌های بیولوژیکی مخفی خود با آغاز جنگ در اوکراین با مشکلاتی روبه‌رو بوده است، گفت: «اکنون اسناد توسط متخصصان نظامی نیرو‌های حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه در حال تجزیه و تحلیل است.» به گفته کوناشنکوف، این تأسیسات در اوکراین در حال توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیکی بودند. این مقام نظامی روس گفت: «با شروع عملیات نظامی ویژه در اوکراین، پنتاگون نگرانی‌های جدی در مورد افشای انجام آزمایش‌های مخفی بیولوژیکی در خاک این کشور دارد و برای جلوگیری از افشای حقایق نقض ماده ۱ کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد ممنوعیت سلاح‌های باکتریولوژیکی و سمی توسط وزارت بهداشت اوکراین، دستورالعمل‌های حذف فوری ذخایر پاتوژن‌های خطرناک به همه آزمایشگاه‌های زیستی این کشور ارسال شده است.» امریکا نگران پاتوژن‌هایش است


روس‌ها گفته‌اند که علت نگرانی امریکا از پیشروی نظامیان روسی در اوکراین وجود همین تسلیحات شیمیایی است و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در امریکا دلیل اصلی نگرانی واشنگتن برای اوکراین را وجود همین تسلیحات بیولوژیکی عنوان کرده است. سفیر روسیه روز چهار شنبه طی نشست خبری در واشنگتن گفت: «اظهارات وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین نشان می‌دهد که واشنگتن نگران است که پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) ذخیره شده در این تأسیسات به دست متخصصان روسیه بیفتد.»‌به نوشته وبگاه ریانووستی، وی در این‌باره توضیح داد: «در صورت افتادن پاتوژن‌ها به دست روس‌ها اوکراین و ایالات متحده نقض کنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های بیولوژیک و سمی را باید تأیید کنند.»
لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز دو شب پیش در توضیح اطلاعات وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین، که در آن ویروس‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند، نقض هنجار‌های بین‌المللی است و این موضوع باید از جمله در سازمان ملل مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش‌تر گفته بود که این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پنتاگون در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های نظامی و تأسیسات شیمیایی و بیولوژیکی امریکا در شهر‌های کی‌یف و اودسا بسیار نگران است، زیرا ممکن است کنترل خود را بر آن‌ها از دست بدهد.
البته این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی درباره تسلیحات شیمیایی امریکایی در دیگر کشور‌ها منتشر می‌شود. حدود چهار سال پیش نیز روسیه اتهامات شدیدی را علیه امریکا مطرح کرد و گفت که واشنگتن با سلاح‌های بیولوژیکی آزمایش‌های مخفیانه در گرجستان انجام می‌دهد که تاکنون به قیمت جان ۷۳ نفر تمام شده است. در اواخر سال ۲۰۱۸ نیز، «ایگور کریلوف»، مدیر واحد مقابله با سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای روسیه گفت که ارتش امریکا در مرکزی به نام «ریچارد لوگار» در نزدیکی تفلیس، پایتخت گرجستان، دست به تولید و آزمایش سلاح‌های میکروبی مانند میکروب سیاه زخم یا بیماری‌های قابل انتقال از حشرات می‌زند. از آن زمان اگرچه این گزارش‌ها به صورت متناوب درباره فعالیت‌های بیولوژیک امریکا در آسیای مرکزی تکرار شده، اما در صورتی که اکنون اسناد فعالیت این آزمایشگاه‌ها منتشر شود، ممکن است صحنه تحولات جنگ اوکراین نیز دچار تغییرات اساسی شود. تیغ تحریم امریکا بر سر نفت و گاز روسیه
همزمان با انتشار خبر‌هایی درباره فعالیت تسلیحات بیولوژیک امریکا در اوکراین، واشنگتن نیز از اعمال تحریم نفتی روسیه خبر داد و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا، ممنوعیت واردات نفت، گاز و سایر محموله‌های انرژی روسیه را تأیید کرد. وی که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، گفت ایالات متحده «شریان اصلی اقتصاد روسیه» را هدف قرار داده است.
نکته قابل توجه در تحریم نفتی روسیه از سوی امریکا، یکجانبه بودن این تحریم از سوی امریکا است. بایدن همزمان با تأیید تحریم نفتی روسیه هم گفت که او این را می‌داند که هم‌پیمانانش در اروپا قادر نیستند به ممنوعیت واردات انرژی از روسیه بپیوندند. بر اساس آمار کمیسیون اروپا، روسیه در سال ۲۰۲۱ با سهم ۲۷ درصدی، صادرکننده عمده نفت خام به اتحادیه اروپا بوده است. روسیه همچنین حدود ۴۵ درصد از کل واردات گاز به اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز دیروز با اذعان به اینکه نیاز‌های انرژی اتحادیه اروپا بدون واردات از روسیه قابل تأمین نیست، خاطرنشان کرده بود، آلمان در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای توقف واردات انرژی از روسیه ندارد. این مقام آلمانی با هشدار در مورد تحریم نفت و گاز روسیه به علت عملیات نظامی در اوکراین گفت: واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزمره اروپایی‌ها «ضروری» است.