این بار ترانه علیدوستی

آفتاب یزد - گروه شبکه: ترانه علیدوستی بازیگر کشورمان برای اکران فیلمی به نام «اورکا» با این مضمون و محتوا که یک ورزشکار زن با ثبت سه رکورد گینس در دنیا، در کشور خودش دچار محدودیت است، در آمریکا به سر می‌برد. او در یک مراسمی طی گفت‌وگویی اظهاراتی را مطرح کرد که با بازتاب‌هایی روبرو شد. ترانه علیدوستی مدعی شده بود که در ایران هویت ورزشی برای بانوان وجود ندارد و شنا برای زنان در ایران رسماً ممنوع است! این اظهارات علیدوستی در آمریکا درباره محدودیت فعالیت زنان در ورزش شنا در ایران با واکنش فدراسیون شنا مواجه شد. شهرناز ورنوس، نایب رئیس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در این باره گفت: «ابتدا تشکر می‌کنم از خانم ترانه علیدوستی که به این رشته علاقه دارند و دغدغه‌مند هستند ولی بسیار متعجبم چرا با وجود این حجم از دغدغه‌مندی اخبار مربوط به این رشته را پیگیری نمی‌کنند. ما در ۲ سال گذشته که با وجود کرونا تمام استخرها بسته بودند، فعالیت‌های‌مان را خیلی محدود نکردیم و همین اخیرا فقط در رشته شنا ۴ مسابقه را در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار کردیم که اتفاقا استقبال خوبی هم شد. روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند سال جاری مسابقات رکوردگیری داریم که به شخصه از خانم علیدوستی دعوت می‌کنم بیایند و از نزدیک فعالیت زنان ایران را در رشته شنا تماشا کنند.» وی افزود: فعالیت بانوان در رشته شنا فقط مربوط به چند سال اخیر نیست، من شخصا از سال ۷۱ عضو تیم ملی شنای بانوان بودم و حالا هم به عنوان نایب‌رئیس بانوان فدراسیون به فعالیتم ادامه می‌دهم. ما حتی در سال ۱۳۷۱ میزبان مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی بودیم که شنای بانوان هم در این رویداد حضور داشت و اتفاقا از سایر کشورها نیز در ایران حاضر بودند. حالا اینکه در یکسری مسابقات برون‌مرزی حضور نداریم به دلیل موازین و شرایطی هست که برای شنای بانوان ایران تعریف شده و این دلیل بر این نیست که فعالیت بانوان ایران در شنا با مشکلاتی
روبه‌رو باشد. »
> رسانه‌های خارجی برای تبلیغ علیه ایران
سوژه می‌دهند


اما این پایان کار نبود چرا که روزنامه اصولگرای کیهان نیز ترانه علیدوستی را مورد حمله قرار داد. این روزنامه نوشت: «ترانه علیدوستی روی فرش قرمز جشنواره سانتا باربارای آمریکا مدعی شد که شنا به طور رسمی برای زنان در ایران ممنوع است. اظهارات برخی از چهره‌های مشهور درباره موضوعاتی که دانش و اطلاعی درباره آن‌ها ندارند، به سوژه و خوراک رسانه‌های خارجی برای تبلیغ علیه ایران تبدیل می‌شود.»
> وقایع، دیالوگ‌ها و قوانین وضع شده در این فیلم،
مستند و مبتنی بر واقعیت است
اکنون ترانه علیدوستی در واکنش به حواشی مصاحبه‌اش در جشنواره سانتا باربارا گفت: «ممنوعیت شنا در عرصه‌های رسمی و بین‌الملل برای زنان ایرانی، نظر شخصی من نیست. داستان فیلم اورکا ست، که وقایع و دیالوگ‌ها و قوانین وضع شده در آن مستند و مبتنی بر واقعیت است.» او افزود: «ماجرای این ممنوعیت ماجرای زیست قهرمانانی است مثل الهام اصغری. هشتم مارس، روز جهانی گرامیداشت مبارزات زنان، بر خواهرانم که با سختی اورکا را ساختند، مبارک.»