عدم پاسخگویی شرکت ملی پست !

بسته ای که با پیگیری 5 روزه از تهران به مرکز استان دیگری می‌رسد!!
آفتاب یزد - یگانه شوق الشعراء: میزان گلایه‌ها از شرکت ملی پست زیاد و پاسخگویی مردم هیچ! عده‌ای از افراد می گویند پست در رساندن محموله‌ها به مقصد تعلل دارد و کسی نیز پاسخگوی شکایات آن ها نیست. البته لازم به ذکر است که در ایام عادی و طول سال نیز این تعلل ها در پست وجود دارد و مردم مدام از تاخیر اداره پست در رساندن بسته ها گلایه دارند . ولی شاید مردم یا نمی‌دانند که حقشان درحال ضایع شدن است یا دیگر سِر شده حساسیت‌شان در برابر بی تفاوتی مسئولان.
>شرکت ملی پست
با تاسیس اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد.این شرکت در سال ۱۳۹۴ از «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به «شرکت ملی پست» تغییر ساختار داد تا امکان فعالیت دو اپراتور خصوصی به عنوان اپراتورهای پستی کشور فراهم شود. هدف از تغییرات قانونی و ورود بخش خصوصی به این حوزه، کاهش هزینه‌ها برای شرکت پست بوده است.


>پست عادی
در ادامه به برخی از خدمات پست اشاره می کنیم . البته به نظر
می رسد این خدمات فقط روی کاغذ هستند زیرا تجربه نشان داده است که واقعیت با این مفاهیم اشاره شده و زمان در نظر گرفته شده تفاوت بسیاری دارد. مرسولات عادی شامل انواعی از نامه‌ها و مطبوعات هستند که فرستندگان، نسبت به الصاق تمبر روی آن اقدام می‌کنند و آن را در صندوق پست می‌اندازند یا به باجه‌ها تحویل می‌دهند و درخواست خاصی برای زودتر رسیدن یا بیمه نمودن کالا یا اخذ رسید از گیرنده نمی‌کنند. این نوع مرسوله به طور عادی در جریان کار مبادله به مقصد می‌رسد و طبیعتاً امکان پیگیری و آگاهی از سرنوشت مرسوله میسر نمی‌باشد.
>پُست پیشتاز
گونه‌ای از خدمات پستی است که در آن استفاده‌کنندگان، برای فرستادن نامه و مرسولات خود دستمزد می‌پردازند. پست پیشتاز بعد از پست ویژه، سریع‌ترین سرویس پستی در ایران است و همه عملیات پستی آن از لحظه قبول مرسولات تا توزیع آن‌ها در داخل و خارج از کشور، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. در حال حاضر، مرسولات قبول شده در تهران به مقصد مراکز استان‌ها و بیش از ۱۰۰ شهر دیگر ظرف مدت ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت به گیرندگان تحویل داده می‌شود. حداکثر زمان تحویل یک مرسوله پیشتاز درون‌شهری به گیرنده ۲۴ ساعت و برای شهرستان‌ها ۴۸ تا ۷۲ ساعت است. این زمان در خارج از کشور بیشتر می‌باشد. البته مدت‌های ذکر شده در روزهای کاری می‌باشد و در روزهای تعطیل سرویس دهی انجام نمی‌گیرد.
>پست سفارشی
زمان تحویل مرسوله پستی در روش پست سفارشی حدود یک هفته می باشد. و حداکثر وزن مرسوله پستی در روش سفارشی ۴۰ کیلوگرم می باشد که نسبت به روش پیشتاز ۱۵ کیلوگرم بیشتر است. همچنین روش ارسال در مقایسه با پست پیشتاز که هوایی بود در این روش زمینی انجام می شود و هزینه آن نیز بر اساس تعرفه ای که اداره پست برای وزن های مختلف در نظر گرفته است از مشتری اخذ می گردد.
>تعلل شرکت پست
یکی از مخاطبین ما در خصوص تجربه بد خود از شرکت پست به آفتاب یزد گفت :«ما به دفاتر خدمات پستی برای ارسال محموله به شهرستان مراجعه کردیم و می خواستیم پست سفارشی را انتخاب کنیم اما قبول نکردند و گفتند باید از سرویس پست پیشتاز استفاده کنیم . در پست پیشتاز ظرف مدت ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت به بسته ها باید به گیرندگان تحویل داده ‌شود اما بعد از گذشت حدود 5 روز بسته به مقصد رسید که از مطلوبیت برخوردار نیست. اگر پُست معمولی باشد که خدا می‌داند اگر به مقصد برسد چند روزه می‌رسد. »یکی دیگر از شهروندان که کسب و کار آنلاین دارد نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت :« من به خاطر تعلل و بی مسئولیتی شرکت پست دارم کار خودم را از دست می دهم . زیرا بسته ها در زمان مشخص به مشتریان من نمی رسد و از سوی دیگر گاها بسته آسیب دیده به دست مشتریان می‌رسد و این اعتبار کاری من را به شدت تحت تاثیر قرار داده و زمانی هم که شکایت می کنیم کسی پاسخگوی ما نیست .»
>عدم پاسخگویی مسئولین مربوطه
در همین راستا خبرنگار روزنامه آفتاب یزد با رئیس روابط عمومی اداره پست تماس گرفت تا علت این تعلل ها و نارضایتی شهروندان را جویا شود اما
آن ها توضیحی به ما ارائه ندادند و اعلام داشتند که هر گزارشی نیاز است تهیه شود اما ما پاسخگو نیستیم . این موضوع علاوه بر نشان دادن بی مسئولیتی مسئولین اداره پست گویای آن است که گزارش روزنامه ها که انعکاس صدای مردم است برای آن ها اهمیتی ندارد و ظاهرا برخی از مدیران روابط عمومی‌ها نمی‌دانند دولت تغییر کرده و پاسخگویی لازم کار آنان است جز اینکه وزیر و مسئول دستگاه مربوطه مانند گذشتگان فکر کند آن بحث
دیگری است.
>درخواست از وزیر ارتباطات
مردم از خدمات شرکت پست ناراضی هستند و بسیاری از آن ها چاره ای جز استفاده از این خدمات ندارند.از سوی دیگر به نظر می رسد این شرکت باید به جای اضافه کردن خدمات جدید و ادعای ارائه خدمات گوناگون به شهروندان باید بر درستی خدمات رسانی خود تمرکز داشته باشد .از سوی دیگر تلخ تر از این تجربه ها شنیده نشدن صدای مردم معترض است که حتی اگر رسانه ای پیدا کنند تا منعکس کننده صدایشان باشد باز هم برخی از مسئولین توجه ای به آن ندارند . ما در اینجا از وزیر ارتباطات و مدیر شرکت پست می خواهیم در این راستا کاری انجام دهند تا برخی از مسئولین این شرکت تا این میزان نسبت به اعتراض مشتریان بی تفاوت نباشند و همچنین در مقابل رسانه که بازتاب دهنده درد مردم است احساس وظیفه کنند و
پاسخگو باشند .