از کاترین شکدم تا فریبا عادلخواه

نعمت احمدی حقوقدان ماجرای خانم کاترین شکدم در نوع خود واقعۀ کم نظیری است که ابعاد مختلفی دارد، نگارنده اطلاعی از واقعیت موضوع ایشان ندارم و به خود این حق را نمی‌دهم که در موضوعی وارد شوم که حساسیت آن بر کسی پوشیده نیست. زنی که یهودی است، همسر مسلمان یمنی دارد، مسلمان می‌شود و از بین فرق مختلف اسلامی به تشیع گرایش پیدا می‌کند. محجبه می‌شود، در اسلام تحقیق می‌کند، خوش قلم است و با تحلیل‌هایی که به مذاق عده‌ای خوش می‌آید مورد توجه جناح اصولگرا واقع می‌شود، در رسانه‌های مکتبی مطلب می‌نویسد، تحلیل می‌کند، در تحلیل‌های خود به وقایع تاریخی خصوصا تاریخ تشیع، عاشقانه علاقه نشان می‌دهد در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کند این مطلب را آقای نادر طالب‌زاده که این روزها ماجرای خانم کاترین شکدم حساسیت رسانه‌ها را نسبت به خود جلب کرده است، می‌گوید... شکدم مهمان کنفرانس فلسطین بود و با تأیید سیستم دعوتی آنها و چک و بازرسی آنجا به ایران آمد و ادامه می‌دهد – دوبار در راهپیمایی اربعین خانم شکدم را دیدم و با او درباره فلسفه کربلا مصاحبه کردم – تصاویر آقای طالب‌زاده تحلیلگر سیاسی، مذهبی شبکه افق با خانم کاترین شکدم هم بازتاب فراوانی در فضای مجازی پیدا کرد. هر چند آقای طالب‌زاده بحق در این باره می‌گوید... خانم شکدم را ما به ایران دعوت نکردیم، او از جای دیگری دعوت شده بود و ما مؤظف نیستیم در این باره به جایی پاسخ دهیم، من کار خودم را انجام می‌دهم و اینکه مرا متهم بدانند یا نه برایم اهمیتی ندارد، سالی صد مهمان به ایران می‌آیند و می‌روند و من تنها در برنامه‌های خود با آنها مصاحبه می‌کنم بلکه در کنفرانس‌ها نیز شرکت می‌کنم و تا حالا سابقه نداشته افرادی که ما برای این کنفرانس‌ها دعوت کرده‌ایم، اینگونه از آب درآیند... نمی‌دانم منظور آقای طالب‌زاده تحلیلگر مورد اعتماد جناح اصولگرا اینکه... خانم کاترین شکدم، این‌گونه از آب درآمد... چیست؟ ماجرای خانم کاترین شکدم هر چه بود و هر چه هست و واقعیت آن چیست یک طرف قضیه و مسائل حاشیه‌ای آن طرف دیگر قضیه – ابتدا از این خانم در رسانه‌های سمت و سو‌دار به‌عنوان جاسوس اسرائیل، زنی که به خاطر کسب اخبار محرمانه و جاسوسی برای اسرائیل نام چند مقام مطرح به میان کشیده شد داستان‌سرایی‌ها شکل گرفت تا اینکه او با چهره‌ای متفاوت در تلویزیون بی‌بی‌سی ظاهر شد و به صراحت اعلام کرد... نه جاسوس بودم و نه با کسی از مقامات ایرانی رابطه‌ای داشتم و اشاره می‌کند که او هم مطالبی را در فضای اینترنت دیده ولی آنها را بیش از آنکه علیه خود بداند توهین به مقامات ایرانی تصور می‌کند و برخلاف آنچه گفته می‌شود به هیچ اسنادی در ایران دسترسی نداشته‌ام و آنکه در انتهای مطلبم در تایمز اسرائیل نوشته‌ام که ایران به دنبال سلاح اتمی است صرفاً برداشت شخصی‌ام است که می‌تواند کسی بپذیرد یا نپذیرید، اما من برای حرفم نه به سندی دسترسی داشته‌ام و نه با کسی صحبت کرده‌ام. بعد از این مصاحبه، روزنامه کیهان مصاحبه‌ی بی‌بی‌سی را مستند قرار داد و گفته‌های خانم شکدم را که از بی‌بی‌سی پخش شد واقعی دانست و نوشت: «ماجرای کاترین پرز شکدم ابتدا از یک کانال تلگرامی منتسب به جریان انحرافی مطرح شد، یادداشت‌ها و مطالب این کانال به مخاطب می‌گفت، او یک جاسوس اسرائیلی است که نفوذ کرده است، این کانال مدعی شد که این جاسوس اخیراً در یک روزنامه اسرائیلی نحوه نفوذ خود را توضیح داده است» و در نهایت روزنامه کیهان با استناد به مصاحبه خانم کاترین شکدم با بی‌بی‌سی و اعلام اینکه او جاسوس نیست اقرار خانم شکدم در شبکه بی‌بی‌سی را فصل‌الخطاب دانسته و او را از اتهام نفوذی و جاسوس بودن مبری دانسته است. کاش این قضاوت روزنامه کیهان در موارد مشابه و نسبت به افراد دیگری که وضعیتی مشابه خانم کاترین شکدم دارند هم یکسان بود. در پرونده‌ای که دیگر مختومه و رأی قطعی آن صادر شده و منعی در بیان محتوای آن نیست نگارنده در مقطعی وکیل متهمی بودم که وضعی مشابه خانم کاترین شکدم داشت با این تفاوت که نمی‌دانم خانم شکدم چه تحصیلاتی دارد و در کجا تحصیل‌کرده و مبانی تحصیلی او کدام است در حالی که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده وعلی‌القاعده یهودی است، دین خود را کنار گذاشته و به اسلام گرویده است و در اسلام آنقدر غور نموده که حقانیت مذهب تشیع را هم در بین دیگر مذاهب اسلامی کشف نموده است، به راهپیمایی اربعین علاقه‌مند شده و به گفتۀ آقای نادر طالب‌زاده حداقل دو نوبت در راهپیمایی اربعین شرکت نموده است اما زن دیگری که هویت – ایرانی – فرانسوی- دارد تحصیل‌کرده یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است دهها مطلب و نوشته پیرامون مسائل اجتماعی ایران در مهم‌ترین نشریات بین‌المللی منتشر کرده است، از مرجعی مشخص و معین یعنی دانشگاه محل تحصیل و تدریس خود در پاریس انجام پروژه‌ای علمی را بر عهده می‌گیرد به قم سفر می‌کند و با وقت قبلی با بعضی از روحانیون تماس گرفته و در تحقیق خود به این مصاحبه‌ها اشاره می‌کند در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کند و باور دارد در منطقه خاورمیانه خصوصاً حوزه جغرافیایی که داعش در آن فعال شده است برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین آن‌هم در زمانه‌ای که تروریست‌ها با کمترین بهانه با حرکات انتحاری در صدد ضربه زدن به اسلام عموماً و ایران که در پناه درایت حاج قاسم سلیمانی در آشوبی‌ترین منطقه قادر است راهپیمایی اربعین را در کمال آرامش برگزار کند و به اصطلاح خون از دماغ کسی نیاید، بی‌تعارف راهپیمایی اربعین با جمعیت میلیونی را باید نوعی معجزه دانست که در پناه مدیریت مسئولان نظامی، امنیتی ایران به حرکتی صلح‌جویانه تبدیل شده بود. باید میلیون‌ها دلار به محققان این حوزه پول داد تا ضمن شرکت در راهپیمایی اربعین جوهر این اتفاق و اتحاد و یک دلی و مهم‌تر از آن قدرت مذهب تشیع را به جهانیان نشان دهد کدام مکتب و مذهب می‌تواند موتور حرکت توده‌ای میلیون‌ها نفر حول واقعه‌ای که 1400 سال از آن گذشته است را اینچنین همدلانه به حرکت درآورد.
خانم دکتر فریبا عادلخواه محقق ایرانی - فرانسوی- که ورود و خروج او زیر نظر مقامات رسمی به ایران صورت گرفته بود و در همین زمینه یعنی اربعین تحقیق میدانی نموده بود و با وقت قبلی با بعضی از روحانیون تماس گرفته بود متهم به جاسوسی شد و در دادگاه که نگارنده وکالت او را بر عهده داشتم گفتم آیا کشف و تبیین جوهره راهپیمایی اربعین و نقش و جایگاه آن در اتحاد و اتفاق مسلمین آن‌هم در زمانه‌ای که داعش کل منطقه عراق و سوریه را به ناامنی کشانده و این راهپیمایی عظیم در کمال آرامش صورت می‌گیرد مسئله ساده‌ای است؟ به باور بسیاری مهم‌ترین واقعه مذهبی در قرن 21 است که دولت‌ها نقشی در برپایی و انجام آن ندارند و از درون باور و اعتقادات مردم مسلمان آن‌هم شیعه می‌جوشد، باید این واقعه را به جهانیان شناساند، باید عظمت عاشورا را عظمت اربعین و واقعیت باور مردمی آن را در عصری که باورهای دینی با حرکات گروه‌های افراطی مانند داعش زیر سوال رفته است و انسان بهت زده امروز جوهر این اتفاق و اتحاد را نمی‌شناسد، بهتر نیست کسانی که تحصیلکرده علوم انسانی‌اند به تشریح و تبیین عاشورا – اربعین و اثر و آثار آن بر انسان بهت زده قرن 21 بپزدازند. محکومیت این خانم آن هم به جرائم امنیتی سد راه محققین دیگری می‌شود که تحقیق آنان می‌تواند راهگشای کشف وقایعی مانند اربعین باشد چه تفاوتی بین خانم کاترین شکدم با خانم فریبا عادلخواه است. وقتی خانم شکدم در تلویزیون بی‌بی‌سی اعلام می‌کند من جاسوس نیستم و این را می‌پذیریم اما خانم دیگری که اتفاقاً با حسن نیت می‌گوید جاسوس نیستم و اسناد و مدارکی نزد من یا کسانی که با آنها ملاقات کردم نیست که متهم به جاسوسی بشوم. کاش ماجرای خانم کاترین شکدم و پذیرش اقرار او به اینکه جاسوس نیست ولو در تلویزیون بی‌بی‌سی را در مورد خانم فریبا عادلخواه هم بپذیریم و با اعاده دادرسی او موافقت شود.