باید بیدار باشیم ولی نیستیم

چهره ماندگار فیزیک بر این باور است که معیارهای استعماری باعث شده تا علم ایران آنطور که باید و شاید رشد نکند. او معتقد است که مسئولان ما باید بیدار باشند و باید این حِس هویت ملی را زنده کنند و همه ما باید بدانیم به عنوان یک ایرانی، وظایفی داریم. ما باید حواس‌مان جمع باشد که البته نیست! الان وضعیت را خطرناک می‌بینم.
پروفسور گلشنی در مصاحبه با ایسنا گفته است: «باید حِس هویت ملی را زنده کنیم و بدانیم به عنوان یک ایرانی، وظایفی داریم. اصلا این موضوع در حال حاضر برای دانشجویان مطرح نیست! و یک علت خروجی‌ها از کشور همین (عدم زنده‌کردن حس هویت ملی) است؛ البته یک علت دیگر آن کم‌لطفی‌ها و پایین بودن جاذبه‌هاست. غرب جاذبه دارد و اینجا دافعه!
بسیاری از دانشجویانم که نُخبه و برجسته هم هستند، به خاطر همان هویت دینی و ملی حاضر نشدند از کشور بروند. می‌خواهم بگویم غفلت کامل بوده است و این بیداری می‌طلبد و باید طلبکار باشند که در انتصاب‌ها، شایسته‌سالاری حاکم بشود، نه اینکه هر کسی با هر معلوماتی، وزیر و مدیر شود. وزیر (پیشنهادی) آموزش‌وپرورش دو بار رد شد، مگر شوخی داریم؟! باید حواس‌ها جمع باشد که نیست. الان وضعیت را خطرناک می‌بینم. یک برنامه بلندمدت لازم است که در این برنامه به فرهنگ دبستان، دبیرستان و دانشگاه رسیدگی شود. الان شما به یک بچه دبیرستانی بگویید دو بیت شعر بخواند نمی‌تواند. در یک برنامه تلویزیونی از دانش‌آموزان پرسیدند «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز» از کیست؟ هیچ‌کس نتوانست جواب دهد!»