ایمنی پلاسکوی جدید، مدرن‌تر از برج میلاد

هر چند سازه فرسوده و غیرمستحکم پلاسکو به سبب آتش‌سوزی ظرف چند ساعت فرو ریخت و به تلی از خاکستر تبدیل شد. پلاسکو به دلیل غفلت‌های انباشته شده در بحث‌های ایمنی، ضوابط و قوانین و بارگذاری بیش از حد به یک فاجعه ملی تبدیل شد. حالا پس از گذشت ۳۰ ماه از این حادثه، ساختمان جدید با مشخصات فنی و مدرن و طراحی جدید و در عین حفظ هویت ساختمان قبلی از سوی مهندسان داخلی با همت مضاعف ساخته شد. اینگونه اعلام شده است که سیستم اعلام و اطفای حریق ساختمان جدید پلاسکو حتی از سیستم اعلام و اطفای حریق برج میلاد مدرن‌تر و به روزتر شده‌است. افتتاح ساختمان جدید پلاسکو در آستانه سال نو نویدی است بر اینکه توان داخلی با همت مضاعف می‌تواند کار‌هایی بزرگی را انجام دهد. پلاسکو جدید رونمایی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است تا شهروندان به راحتی بتوانند در این سازه ایمن و امن به خرید اجناس ایرانی بپردازند. روند پیگیری ساخت پلاسکو با جلسات متعدد در معاونت شهرسازی به منظور صدور پروانه در ماه‌های متوالی پیگیری شد. در خلال این موضوع عملیات ساختمانی از صفر و با توان مهندسی داخلی پیگیری شد. این سازه در پنج طبقه در تراز منفی، همکف، ۱۴ طبقه و سازه هلی‌پد برای مواقع اضطراری طراحی شد. در این سازه ۴۲۷ مغازه احداث و از پوشش ضد حریق در بخش‌های مختلف آن بهره گرفته شد.
از آنجایی که این سازه محل کسب و به نوعی قطب تجارت و تولید البسه است، برای تردد آسان مراجعان ساختمان پلاسکو دارای ۵ خط آسانسور، ۱۶ پله برقی، سیستم اعلام و اطفای حریق مدرن و کم‌نظیر است.
طی جلسات متعدد در خلال انجام عملیات ساختمانی، بازدید خبرنگاران از این سازه انجام شد و دغدغه‌های عمومی از زبان نمایندگان رسانه‌ها طرح و پاسخ داده‌شد. ۲۰ طبقه در ۲۰ هزار متر مربع
سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان جزئیات احداث ساختمان جدید پلاسکو را که با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان احداث شد، تشریح کرد.


محمد پیرعلی با اشاره به جزئیاتی از تلاش‌های صورت گرفته برای احداث این ساختمان اظهار کرد: پس از ریزش ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ که بسیاری از مردم ایران و جهان را متأثر کرد، عملیات احداث ساختمان جدید در اسفند ماه سال ۹۷ و با اخذ مجوز‌های قانونی آغاز شد.
سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ساختمان جدید پلاسکو طی ۳۰ ماه به همت بنیاد مستضعفان ساخته شد، افزود: احداث این ساختمان جدید با وجود پیچیدگی‌های فنی آن و در اوج شیوع کرونا با تلاش مهندسان و کارگرانی که شبانه‌روز پای کار بودند طی ۳۰ ماه و در شهریور ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. این ساختمان در ۲۰ طبقه و در ۲۰ هزار متر مربع احداث شد و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساعت برای احداث پلاسکوی جدید صرف شد.
در همین رابطه مهدی مقیمی، مجری ساختمان جدید پلاسکو به «جوان» گفت: پلاسکو خودبه‌خود بار معنوی بزرگی را به دوش می‌کشد؛ نام ۱۶ شهید را با خودش به همراه دارد. پلاسکو نماد فداکاری و قهرمانی است. در تمام این سه سالی که در این پروژه کار می‌کردیم، به یاد تمام کارگران و مهندسان پروژه بودیم. ساخت پلاسکو در آرامش انجام می‌شد. در این مدت هیچ مشکلی برای هیچ فردی به وجود نیامد و صلح و آرامش حکمفرما بود. این‌وجه تمایز پروژه پلاسکو با دیگر پروژه‌های دیگری بود که تا به حال کارکرده‌ایم. فروریختن پلاسکو بحران اجتماعی بزرگی بود که بیکار شدن هزاران نفر که با واسطه و بی‌واسطه در پلاسکو امرار معاش می‌کردند، شرایط را برای تصمیم‌گیری ساخت‌وساز، سخت‌تر کرده‌بود تا اینکه بنیاد مستضعفان به‌عنوان متولی، پا پیش گذاشت و طرح ساخت مجتمع بزرگ پلاسکو را پیش کشید، اما با نقشه‌ای جدید.
وی در خصوص پارکینگ پلاسکو گفت: با توجه به تفاهمی که در اردیبهشت سال ۹۷ انجام شده‌بود، وجود پارکینگ الزامی نداشت، چون سابق براین هم پلاسکو پارکینگ نداشت، اما تأمین پارکینگ و پرداخت نکردن عوارض با ان‌قلت مواجه شد. در نهایت با جلسه رفت و برگشت که با شهردار سابق آقای حناچی، وزیر شهرسازی و آقای فتاح برگزار شد به این توافق جدید رسیدیم که عوارض به نوعی پرداخت شود و همچنین پارکینگ پروانه که روبه‌روی پلاسکو است، ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شود تا به‌عنوان پارکینگ پلاسکو مورد استفاده قرار بگیرد. پروانه ساخت در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ صادر شد. ایمنی در بالاترین حد
مقیمی توضیح داد: با توجه به اینکه جامعه شاهد حادثه دلخراش آتش‌سوزی بود، همه تلاش کردیم ایمنی این مجتمع را در حد بالایی تأمین کنیم تا الگویی برای دیگر ساختمان‌های تجاری شهر باشد. تمام ساختمان اعم از مشاعات و داخل مغازه‌ها دارای آب فشان و سیستم اعلام و اطفای حریق است. فضای ارتباطی عمودی از طبقه منفی ۵ تا مثبت ۳ است که روی هم ۹طبقه، بازشو است. برای رعایت ایمنی و سرایت نکردن آتش و دود در این طبقات سناریو‌های متعددی ارائه شد تا اینکه نصب پرده‌های حریق مورد توجه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی قرار گرفت. کار پرده‌های حریق اینطور است که به محض آتش‌سوزی پرده‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند و دود آتش وارد طبقات دیگر نشده و به سمت پشت‌بام هدایت می‌شود. دسترسی اضطراری به نمای ساختمان با قابلیت باز و بسته شدن در‌های خروج در نما از جمله ویژگی‌های خاص در معماری ساختمان پلاسکو است. سیستم اعلام و اطفای حریق ساختمان جدید پلاسکو، در مقایسه با اعلام و اطفای حریق برج‌میلاد مدرن‌تر و کارآمدتر است.