گام دیگر برای پیوستن به شانگهای

آرمان ملی – یاسیمن طالقانی: پس از رایزنی ایران با نمایندگان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، مراسم امضای صورت جلسه نتایج رایزنی‌های ایران و کشور‌های عضو این سازمان در «تاشکند» برگزار شد. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است. در نشست سازمان که روز‌های ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند. 
 نقش ایران در شانگهای 
پس از رایزنی جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، مراسم امضای صورت جلسه نتایج رایزنی‌های ایران و کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند برگزار شد. در این سند طرف ایرانی تمایل خود را نسبت به تکمیل فرایند کسب وضعیت عضو دائم در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد. در این مراسم «ولادیمیر ناروف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان، روسای نهاد‌های دائم سازمان همکاری شانگهای، هماهنگ کنندگان ملی کشور‌های عضو و همچنین روسا و نمایندگان نمایندگی‌های دیپلماتیک چین و ایران در تاشکند حضور داشتند. امضای این صورت جلسه گامی عملی در راستای اجرای تصمیمی بود که سال گذشته سران هشت کشور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه» برای آغاز روند پذیرش ایران به عضویت این سازمان اتخاذ کردند. این سند حاکی از آمادگی طرف ایرانی برای عضویت در سازمان و رعایت اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگهای، معاهدات بین‌المللی و اسناد مصوب در سازمان برای کمک به توسعه دوستی و همکاری‌های متقابل سودمند با کشور‌های عضو است. همچنین این سند نشان دهنده آمادگی طرف ایرانی برای رعایت اهداف ‌و اصول منشور سازمان شانگهای پس از عضویت، معاهدات بین‌المللی و اسناد مصوب در سازمان برای کمک به توسعه دوستی و همکاری‌های متقابل سودمند با کشورهای عضو در جهت افزایش اختیارات سازمان همکاری شانگهای در امور بین‌المللی و منطقه‌ای است. در این مراسم «حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ازبکستان حضور داشت. وی در سخنانی ضمن تشکر از حمایت کشور‌های عضو برای پذیرش کشورمان در این سازمان، چندجانبه گرایی، همکاری جمعی و مبارزه با تروریسم را از ویژگی‌های متمایز سازمان همکاری شانگهای دانست. سفیر کشورمان در تاشکند با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای یک «کلوپ شرقی» است، گفت: مبنای همکاری در این سازمان بهره گیری از ظرفیت‌های گسترده سازمان در چارچوبی دوستانه و همراه با اجماع است. بنابر این گزارش، مرحله بعدی این روند ‌امضای یادداشت تعهدات در حاشیه نشست آتی سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در سمرقند در شهریورماه سال آینده خواهد بود. پس از آن، سران کشورهای عضو به بررسی وضعیت ایران به‌عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای خواهند پرداخت. 
 گسترش شانگهای باحضور ایران


«ولادیمیر ناروف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان در سخنان خود به این نکته توجه کرد که ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان یک کشور ناظر، فعالانه در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای مشارکت دارد. این کشور به طور منظم در جلسات نهاد‌های اصلی و رایزنی در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای شرکت می‌کند. به ویژه، ساختار‌های ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران با ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای ارتباط کاری برقرار کرده و حفظ کرده‌اند. وی افزود: ورود کشوری مانند ایران، منطقه «مسئولیت جغرافیایی» سازمان همکاری شانگهای را گسترش می‌دهد و چشم‌انداز جدیدی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای باز می‌کند. «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای که در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کرد، ضمن تشکر از طرف ازبکستانی که ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد و سازماندهی این رویداد را انجام داده است، از همه کشور‌ها به دلیل کار هماهنگ در زمینه نهایی کردن اسناد پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای قدردانی کرد
 تبادلات اقتصادی ایران با اعضا
روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک همزمان با موافقت اعضای شانگهای با ساز و کار عضویت دائم ایران در این سازمان، اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و سرعت بخشی در فرایند عضویت دائم در این سازمان، می‌تواند باعث افزایش چشمگیر تجارت ایران با اعضای شانگهای و شرکای آنها در جهان شود به ویژه اینکه سه قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در این سازمان عضو هستند که سهم قابل توجهی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند. وی افزود : در 11ماهه سال 1400، تجارت‌ کشورمان با 11 عضو شانگهای 48میلیون و 903هزار و 123تن، به ارزش 32میلیارد و 712میلیون و 233هزار و 273دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 31درصدی داشته است. لطیفی در خصوص میزان صادرات کشور به اعضای شانگهای توضیح داد: 40میلیون و 642هزار و 272تن کالای ایرانی به ارزش 18میلیارد و 295میلیون و 637هزار و 304 دلار در 11ماه سال 1400به اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 41درصد افزایش داشته است. وی افزود: چین باخرید 12میلیارد و 634میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و 655میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 634میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد و 129میلیون دلار، روسیه با 439میلیون دلار، پنج مقصد نخست کالاهای ایرانی در بین اعضای شانگهای بودند.