افزایش کودکان زباله گرد

صدف آذرپی‪-‬ قرار بود دیگر کودکی در خیابان‌ها در حال زباله‌گردی نباشد، قرار بود کودکان زباله‌گرد تحت پوشش قرار بگیرند و مانند هم سن و سالان خود مشغول تحصیل باشند اما این روزها، هر جا را که چشم میگردانیم یک کودک تا کمر توی سطل زباله خم شده و مشغول زباله‌گردی است.
کودکان کار به دلیل فقر خانواده و امرار معاش ناچار به کار در خیابان هستند. پدیده کار کودکان تبدیل به یک فاجعه اجتماعی شده است. فاجعه‌ای که از آن به عنوان ارتش کودکان کار نام برده می‌شود. آنها تحت این شرایط از دسترسی به سایر حقوق مانند تحصیل اجباری و رایگان، بهداشت و درمان رایگان و تغذیه سالم محروم می‌مانند.
پرواضح است که یکی از مهمترین پیامدهای افزایش آمار زباله‌گردی در کلانشهرها را می‌توان بالا رفتن نرخ فقر پنهان در جامعه دانست که این خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی اقتصادی و یا حتی سیاسی نیز شود، چراکه بسیاری از جامعه شناسان بر این باور هستند که افزایش فقر پنهان زنگ خطری جدی برای به خطر افتادن سلامت جامعه است، به عبارت ساده‌تر هرگاه در جامعه زباله گردی افزایش یابد می‌تواند تداعی‌گر این مهم باشد که فاصله طبقاتی در جامعه زیادتر شده است و به نوعی قشر فقیر جامعه یا همان زباله گردها باوجود اینکه به این کار مشغول هستند، این تصور را نیز دارند که سهم آنها و یا حق آنها را بشر مرفه جامعه از آن خود کرده است که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش خشم درونی در افراد شود. لازم به ذکر است که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته و همچنین بنا به اظهار نظر بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان می‌توان با صراحت این نکته را اذعان داشت که زباله گردی بسیار سخت و طاقت فرساتر از تکدی‌گری است تا جایی که حتی بنا به گفته برخی از این افراد برای انجام زباله‌گردی نمی‌توان به تنهایی و یا خودسرانه این کار را انجام داد بلکه زباله‌گردی تحت نظر اشخاص خاصی صورت می‌گیرد و همچنین قوانین انجام این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسا است، اما این در حالی است که تکدی‌گری بسیار راحت‌تر از زباله‌گردیست، البته میزان درآمد تکدی گری از زباله گردی نیز در بسیاری از موارد بیشتر است که این خود می‌تواند نشان از نبود فرهنگ‌سازی لازم در میان مردم برای جمع‌آوری متکدیان باشد.با این همه به نظر می‌رسد مسئولین باید هر چه زودتر فکری به حال کودکان زباله گرد کنند چون در غیر این صورت و با افزایش چشمگیر کودکان زباله گرد در کشور، به زودی طبعات آن به طور کلی جامعه را در بر خواهد گرفت.