واردات خودرو از اواخر اردیبهشت 1401 آزاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی امین با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با بیان اینکه «ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود» اظهار کرد: واردات خودرو در سال 97 به‌دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یک‌سری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به‌نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به‌طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: در کشور حدود یک‌میلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال‌ها به یک ‌میلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
فاطمی امین ادامه داد: برآورد می‌کنم تعداد قابل ‌توجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و می‌تواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.
وی متذکر شد: وقتی خودرو به‌اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.


حذف قرعه‌کشی خودرو از اواسط سال آینده
وزیر صمت در ادامه وعده داد: از اواسط سال آینده به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود و این‌طور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه‌کشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
فاطمی امین گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره دو ساله نیاز دارد تا به‌طور کامل بتوانیم این مسائل را حل
کنیم.
وی اظهار کرد: سال آینده 15 درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد. الآن قیمت تمام‌شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.
وزیر صمت درباره دونرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده توضیح داد: قطعاً کاهش پیدا می‌کند چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه می‌باشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم می‌شود. وی درباره دستورالعمل هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: دستورالعمل هشت ماده‌ای یک اقدام بزرگ است به‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک‌ونیم برابر شود، در حالی که امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد. فاطمی امین یادآور شد: نکته اینجاست که این اهداف را ما به‌تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکت‌های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الان میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص می‌باشد.
سه خودرو از رده خارج می‌شوند
وی اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد
افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است.
به گفته وزیر صمت: ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم‌نظیری است.
فاطمی‌امین افزود: برنامه‌ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم بیان کرد: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم‌راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الان دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقص‌ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره‌هایی به‌اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به‌جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیئت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیئت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف‌تر است و یکی از دستورات رئیس‌جمهور اصلاح این شرایط است.