بر فراز سینمای دفاع مقدس

  «موقعیت مهدی» برترین فیلم چهلمین جشنواره فجر، درآستانه آغاز سال جدید به طور عمومی روی پرده سینماهای کشور رفته است. این فیلم همچنین در قالب اکران های مردمی، در شهرهای محروم و فاقد سینما نیز به نمایش درآمده است. «موقعیت مهدی» از معدود آثار سال های اخیر سینمای ایران است که اکثریت قریب به اتفاق منتقدان سینما، به تحسین آن پرداختند. همچنین طی مدت اخیر، برخی از مسئولان و شخصیت ها نیز این فیلم را دیده اند. در ادامه، بخش هایی از نظرات شخصیت های مختلف و منتقدان درباره «موقعیت مهدی» را می خوانید:
سید پرویز فتاح، رئیس ‌بنیاد مستضعفان پس از تماشای فیلم «موقعیت مهدی» توئیت کرد: «موقعیت مهدی، «موقعیت حمید» هم هست. شهیدان باکری افتخار ایران و نماد غیرت عاشورایی آذربایجان تا ابد در «موقعیت» ایستاده‌اند. تبریک به ‌هادی حجازی‌فر عزیز که فیلمی هنرمندانه، بسیار تأثیرگذار و منطبق بر واقعیت ساخت. اگر صدبار دیگر هم متوقف می‌شدی فیلم ارزش ساختن را داشت.»
سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران پس از دیدن سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: «هنگامی که فیلم‌نامه اثر را مطالعه کردیم و با خانواده شهید باکری در میان گذاشتیم متوجه عمق زحمات نویسنده و گردآورنده تحقیقات و پژوهش‌های پیرامونی آن شدیم. هادی حجازی‌فر و یاری‌گران ایشان از جمله بنیاد فرهنگی روایت فتح در ساخت «موقعیت مهدی» با دل و جان کار کرده‌اند و گواه این سخن دلنشینی اثر است. هنگامی که هنرمندان و نهادهای پشتیبان یک اثر هنری آن هم در حوزه فیلم سینمایی دل به کار می‌دهند اثری متفاوت خلق می‌کنند... ایستادگی و مقاومت ملت ایران طی ۴۳ سال گذشته به برکت خون شهدایی میسر شده است که در فیلم «موقعیت مهدی» تنها به بخشی از آنها به زیبایی اشاره و توجه شده است.»
محمدمهدی همت فرزند شهید همت نیز درباره «موقعیت مهدی» این گونه نظر داد: «با لحظه لحظه این فیلم سوختم، جایی که مخاطبان سکوت کردند ما گریستیم، جایی که دیگران خندیدند ما گریه کردیم و در جایی که همه گریه کردند ما زار زدیم.»


مسعود فراستی، منتقد سینما درباره «موقعیت مهدی» گفت: «موقعیت مهدی در کنار «دیده‌بان» و «مهاجر» جزو سه فیلم برتر دفاع مقدس ماست و از «سفر به چزابه» جلو می‌زند.در این فیلم فضا با خود باکری ساخته می شود. شخصیت پهلوان و بزن بهادر نیست؛ اما دوست داشتنی می‌شوند. وقتی در مورد این فیلم حرف می زنیم، من سینما را از یاد می‌برم و احساس می‌کنم زندگی یکی از نزدیکانم را مرور می کنم... کارگردان در موقعیت مهدی لحظه‌هایی خلق کرد که ورای تصور من بود.در فیلم همه چیز به‌اندازه و دقیق بود و شخصیت مهدی باکری هم خیلی خوب درآمده بود که نشان می‌دهد کارگردان کارش را بلد بوده است.»
سعید مستغاثی، منتقد و مستندساز نیز درباره «موقعیت مهدی» می‌نویسد: «فیلم‌هایی مانند «موقعیت مهدی» می‌توانند یک شروع و آغاز باشند برای روایات به تأخیر افتاده‌ای که هر یک از جمله مصادیق باورها و اعتقادات و ارزش‌های ملت هستند. روابط مهدی با برادرش یعنی حمید (که با ایفای نقش وحید برادر هادی حجازی‌فر، سمت و سوی ملموس‌تری یافته) و همچنین حضورش در کنار خانواده تازه تشکیل‌شده و سعی بر ایجاد تعادل بین مأموریت‌های جبهه‌ای و زندگی مشترک در همین زمینه قرار می‌گیرد اما به تدریج با توجه به مسئولیت خطیر فرماندهی لشکر عاشورا، کفه ترازو به سمت حضور در جبهه‌ها سنگین‌تر شده، اگرچه همچنان در مرخصی‌های کوتاه‌مدت، رسیدگی به خانه و همسرش و به‌ویژه خانواده برادر شهیدش را از نظر دور نمی‌دارد. یکی از نقاط قوت فیلم «موقعیت مهدی»، اتکا بر اسناد و تاریخ مکتوب و شفاهی دفاع مقدس است که تقریباً در اغلب سکانس‌ها و شخصیت‌ها و حتی دیالوگ‌ها به چشم می‌خورد (از جمله یکی از سکانس‌های پایانی فیلم به همان گفت‌وگوی جذاب و مستند شهید باکری و شهید احمد کاظمی از طریق بی‌سیم اشاره دارد و شهید باکری توصیف فوق‌العاده و بهشت‌گونه‌ای از محل درگیری‌ها و شهادت‌ها می‌دهد) و تلاش حجازی‌فر در نخستین کارگردانی‌اش، برای هرچه سینمایی‌تر کردن این صحنه‌ها قابل ‌تقدیر است.»
جواد طوسی، از دیگر منتقدان مطرح سینماست که درباره این أثر می گوید: «هادی حجازی‌فر در اولین کار بلند خودش توانسته است فیلم متفاوتی در این شرایط حساس تاریخی بسازد، فیلمی که داخلش قهرمان‌پردازی درستی دارد؛ بدون آن‌که به بیان پروپاگاندا تبدیل شود. شخصیت‌های اصلی این فیلم یعنی شهید مهدی و حمید پتانسیل لازم را برای مصادره به مطلوب شدن داشتند، اما این اتفاق نمی‌افتد. فیلمنامه موقعیت مهدی در ترکیبی درست از مستند و داستانی در کلّیت فیلم بیان اجرایی مناسب خودش را پیدا کرده است، من می‌توانم یک رابطه سمپاتیک (خوشایند) و توأم با جاذبه‌های بصری با این مجموعه انسانی برقرار کنم.«موقعیت مهدی» می‌تواند تلنگری بهنگام بزند برای این‌که من را سر ذوق بیاورد، برای این که من به گذشته تاریخی خودم فلاش‌بک بزنم و از آن مجموعه آدم‌های تاریخی وام بگیرم و فیلم یک سکوی پرتابی باشد تا من را از انفعال و سکون و وضعیت خنثی خارج کند.»
محمدتقی فهیم، منتقد پیشکسوت سینما نیز در یادداشتی پیرامون این فیلم نوشت: «موقعیت مهدی، حالا سینمای دفاع مقدس را چند پله بالا برد تا رقابت برای در قله ایستادن سخت‌تر شود. سخت و ممتنع.فیلم در گرایش‌های فنی و هنری، متنوع و موفق است. دیالوگ‌های مناسب شخصیت‌ها تا قاب‌بندی‌های زیبا و موثر و خصوصا موسیقی حظ‌آور و ظرافت‌هایی مانند استفاده از راش‌های آرشیوی تا نوحه‌خوانی و امثالهم، بداعت و نوآوری‌های قابل یادآوری دارد.»