آدم کش

آفتاب یزد - گروه شبکه: در یک اقدامی عجیب عربستان سعودی روز شنبه ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد. این تعداد اعدام دسته جمعی در یک روز در تاریخ نیم قرن اخیر عربستان سعودی بی‌سابقه است. به گفته مقامات سعودی، این ۸۱ مرد از جمله ۷ یمنی و ۱ سوری به اتهام تروریسم و سایر جرایم از جمله داشتن «باورهای انحرافی» اعدام شدند. با وجودی که وزارت کشور عربستان در بیانیه خود به نحوه اعدام این ۸۱ نفر اشاره نکرده، اما روش و شیوه مرسوم اعدام در عربستان سعودی غالباً به صورت گردن زدن اجرا می‌شود. این تعداد اعدام در یک روز در حالی است که در سال ۲۰۲۱ کل اعدام‌های انجام شده بر اساس آمارهای رسمی در عربستان سعودی ۶۷ نفر و در سال ۲۰۲۰، ۲۷ مورد بوده است. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای گفته است: «این افراد که مجموعا ۸۱ نفر هستند، به جرایم مختلف از جمله قتل مردان، زنان و کودکان بی‌گناه محکوم شده‌اند.» در این بیانیه ادعا شده: «جنایت‌های انجام شده توسط این افراد همچنین شامل بیعت با سازمان‌های تروریستی خارجی مانند داعش (دولت اسلامی)، القاعده و حوثی‌ها است... برخی از این محکومان برای پیوستن به «سازمان‌های تروریستی» به مناطق درگیری سفر کردند. » بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان این افراد شامل ۳۷ شهروند سعودی بودند که در یک مورد به اتهام تلاش برای ترور افسران امنیتی و هدف قرار دادن ایستگاه‌های پلیس و کاروان‌ها مجرم شناخته شدند. براساس گزارش رسانه‌های دولتی عربستان، دولت سعودی در سال ۱۹۸۰، یک سال پس از تصرف مسجدالحرام در مکه از سوی اعضای یک فرقه ضددولتی سعودی، ۶۳ نفر را در یک روز اعدام کرده بود و اعدام‌های شنبه بیشترین تعداد اعدام در یک روز در نیم قرن اخیر محسوب می‌شود. گروه‌های حقوق بشری، عربستان سعودی را به اجرای قوانین محدودکننده در زمینه آزادی‌های سیاسی و مذهبی متهم کرده و از دولت سعودی به دلیل استفاده از مجازات اعدام، از جمله برای متهمانی که در سنین خردسالی دستگیر شده اند، انتقاد کرده اند. برخی ناظران نیز می‌گویند دولت عربستان سعودی از وقایع اوکراین سوءاستفاده کرده و در حالی که توجه جامعه جهانی به جنگ اوکراین معطوف شده،
ده‌ها نفر از مخالفان سیاسی و عقیدتی خود از جمله فعالان شیعه را در یک روز اعدام کرده است. همچنین بر اساس باور برخی ناظران، محمد بن سلمان ولیعهد متنفذ سعودی که اداره امور کشور را در دست دارد، با این اعدام‌های دسته جمعی در تلاش است از مخالفان خود «زهرچشم» بگیرد.
اما برخی از سازمان‌های حقوق بشری اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی را محکوم کردند. به گزارش تسنیم، سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (داون) اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی را محکوم کرد و آن را بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین اعدام دسته‌جمعی دانست. «سارا لی ویتسون» رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت: «اعدام‌های دسته‌جمعی بی‌سابقه و همچنین محاکمه‌های ساختگی در عربستان سعودی، ادعاهای دروغین «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را در خصوص اصلاحات در این کشور را آشکار ساخت». وی افزود: «احترام به محمد بن سلمان، وی را گستاخ‌تر می‌کند. از جمله اقدامات وی کشتن ده‌ها شهروندش در یک روز است». برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی هم در واکنش به این اقدام دولت سعودی از مسلمانان و آزادگان جهان خواستند ضمن محکومیت این جنایت به دولت‌های غربی بابت برخوردهای دوگانه با جنایت و آدمکشی اعتراض کنند. همچنین شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی کشورهای اسلامی اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در عربستان که بسیاری از آن‌ها به اتهام‌های واهی تروریسم و افکار ضاله صورت گرفته است، به شدت محکوم کردند.
واکنش کاربران


از سوی دیگر این اقدام غیر انسانی عربستان با واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: «در ایامی که در دنیا موج تبلیغاتی به نفع اوکراین به راه افتاده، در عربستان ۸۱ نفر را گردن زدند و همان دنیایی که برای عده دیگری آنچنان دل می‌سوزاند، صدایش در نیامد.»
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «عربستان اعلام کرده که ۸۱ مخالف خود را به صورت جمعی اعدام کرده است. شاهدی دیگر برای این مدّعا که در فقدان عرصه عمومی و مداخله‌ی مردمی، اصلاحات در حکومت‌های استبدادی بی‌معناست».
کاربر دیگری گفته است: «هر وقت منطقه یا دنیا شلوغ می‌شود حکومت‌های استبدادی فرصت به دست می‌آورند تا با مزاحمان تسویه‌حساب کنند. عربستان سعودی هم شلوغی جهان و رسانه‌ها را غنیمت شمرده تا در یک اعدام دسته‌جمعی، بزرگترین تصفیه تاریخش را رقم بزند و توقع دارد این جنایت در بین اخبار جنگ اوکراین گم شود».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «عربستان رکورد اعدام را شکست و ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد. سکوت رسانه‌های بزرگ جهان و نهادهای حقوق بشری، نمونه‌ای زشت از استاندارد دوگانه غرب است».
دیگری نوشت: «گاهی‎پول خیلی کثیفه! با پول، چشم جهان را میتوان بست! ‎حقوق بشر بیشتر یک شوخی به نظر میرسه اعدام ۸۱ نفر در ‎عربستان و سکوت جهانیان».