وصول درآمدهای نفتی کشور ۲/۵ برابر شد

جواد اوجی، در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حالی که ما وارد کننده کک بودیم و در آبان سال 97 صادرات کک به ایران تحریم شد افزود: امروز صاحب دانش فنی تولید کک شده‌ایم و تولید کک اسفنجی و سوزنی در کشور انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: فرایند پالایشی کشور تغییر کرده و نگاه ما علاوه بر تامین امنیت انرژی به تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه احداث اولین پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در استان هرمزگان آغاز خواهد شد افزود: در سال 1401، فرآیند احداث این پتروپالایشگاه در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز خواهد شد. اوجی عنوان کرد: برای افزایش ظرفیت تولید گاز و نفت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بحث توسعه میادین نفتی و گازی 4.5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی به امضا رسید .
وی با بیان اینکه «در سال آینده در میادین مشترک نفت و گازی و به ویژه میادین غرب کارون شاهد امضای قراردادهایی خواهیم بود»، گفت: با شروع دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه شاهد افزایش صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده و در مجموع در دولت سیزدهم، وصول درآمدهای ناشی از صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی


2.5 برابر شده است.
وزیر نفت ادامه داد: عمده فروش نفت و درآمد به صورت ارزی و نقدی بوده است و در سررسید وصول شده و بخش کوچکی نیز تهاتر انجام شده است.
اوجی با تاکید بر اینکه فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است، افزود: در بودجه سال 1401 این ظرفیت ایجاد شده تا سایر بخش‌های کشور از این ظرفیت استفاده کنند. وی تصریح کرد: در صنعت نفت در خصوص پالایشگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری هستند، برنامه کیفی‌سازی ارزش افزوده محصولات در قالب هشت پروژه تعریف شده و هر دو ماه در وزارت نفت جلساتی داریم و این پروژه‌ها در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و وزارت نفت هیچ وقت منتظر مذاکرات نبودیم و با توجه به توانمندی صنعت نفت بالغ بر 16.5 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه به امضا رسیده است.
اتفاق عجیب در وزارت نفت
گفتنی است اتفاق عجیب در برنامه دیروز، حضور و سخنرانی جعفر توفیقی، از نقش‌آفرینان فتنه 88، در جایگاه ریاست پژوهشگاه نفت بود. توفیقی که فیلم اظهارات وی در تحصن جمعی از افراد در دانشگاه تهران در ماجرای فتنه ۸۸ موجود است، سال 92 گزینه نخست حسن روحانی برای وزارت علوم دولت یازدهم نیز بود، ولی نتوانست رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس را کسب کند.
گفتنی است گرای موج جدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان در دهه 90، در پی همان تحصن‌ها و تشنج‌آفرینی فتنه‌گران 88 به دشمن داده شد، با این حال توفیقی دیروز در اظهاراتی شگفت‌آور اظهار کرد پژوهشگاه نفت بزرگ‌ترین سد در برابر تحریم‌ها در صنعت پالایش و پتروپالایش
است.
بدیهی است که مراکزی همچون پژوهشگاه نفت می‌توانند نقش بزرگی در عبور از تحریم‌ها داشته باشند اما مدیران و وزرای دولت انقلابی بدانند که این مسیر قطعا با بانیان وضع موجود به انجام نخواهد رسید لذا وزیر نفت باید صراحتا پاسخ دهد چرا یکی از حامیان فتنه 88 و بانیان مشکلات فعلی همچنان جزو مدیران ارشد وزارت نفت دولت آقای رئیسی قرار دارد؟
سایر اخبار این روزنامه