روسیه: امریکا تضمین برجامی داد

از دو هفته گذشته که ترمز مذاکرات در وین کشیده شد، طرف‌های غربی و اروپایی در موضع‌گیری‌های متعدد تلاش داشتند مسکو را به سنگ‌اندازی در توافق نهایی متهم کنند. با این حال در جریان سفر وزیر خارجه ایران به مسکو، همتای روس او به صراحت آمادگی‌اش را برای توافق نهایی در وین اعلام کرد و گفت که از امریکا تضمین موردنظر را درباره ادامه تجارت با ایران حتی در شرایط تحریم گرفته است. ساختمان ۲۷ طبقه وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه میزبان «حسین امیرعبداللهیان»، بود که در همین روز وارد مسکو شده بود. دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در وین دچار وقفه شده می‌تواند تا حدود زیادی فضای ابری و مبهم مذاکرات را مشخص و روشن کند.
‌پس از دیدار و گفت‌وگوی وزیران خارجه روسیه و ایران در مسکو، «سرگئی لاوروف» در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود با مفید توصیف کردن این دیدار، گفت که حتی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه، مسکو همکاری خود را با ایران افزایش می‌دهد.
وی در آغاز این کنفرانس خبری درباره دیدار با وزیر خارجه ایران گفت: مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران مفید بود و در حال کار روی پیش‌نویس یک توافقنامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما را در عرصه بین‌الملل تعریف می‌کند.
لاوروف همچنین درباره این پیش‌نویس توضیح داد: «مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد و صریح و منسجم بود. فکر می‌کنم مفید بود. هم‌اکنون پیش‌نویس یک توافق بسیار گسترده بین دو کشور در حال انجام است و تأیید آن با ابتکار عمل طرف ایرانی انجام گرفت و ما برای امضای آن در اسرع وقت ابراز علاقه کردیم.» لاوروف در خصوص تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دو کشور ایران و روسیه ادامه داد: «من با همتای ایرانی خود به توافق رسیدم که تأثیرات تحریم‌های غرب و معیار‌های دوگانه و متناقض آن را نادیده بگیریم و آن‌ها را بی‌اثر کنیم.»


وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که کشورش از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد. لاوروف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی امریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: «ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد. در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه اصلی نیروگاه بوشهر. من هم شنیدم که امریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که ما جلوی توافق ترمز می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تأیید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزو این پایتخت‌ها نیست.» روسیه مانع توافق نیست
«حسین امیرعبداللهیان» نیز روز سه شنبه در مسکو پس از دیدار با همتای روسی خود با تأکید بر اینکه روسیه مانع توافق نهایی در وین نیست، گفت: «روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت. ما چنانچه با طرف امریکایی در خصوص برخی مسائل باقیمانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفتگو‌هایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد. امیدواریم طرف امریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند، اعلام کنیم.»
بهانه‌تراشی دوباره واشنگتن
در شرایطی که مقامات غربی تلاش می‌کنند علت توقف مذاکرات در وین را به مسکو ربط دهند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به بهانه‌جویی برای امضای نهایی در پای توافق وین روی آورد و تصریح کرد چند مسئله کوچک حل‌نشده در مذاکرات وین باقی‌مانده است.
«ند پرایس»، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «مذاکرات پیچیده‌ای در جریان است و ما در مرحله‌ای هستیم که می‌توان آن را نزدیک به خط پایان دانست. وقتی که شما در نزدیکی خط پایان قرار دارید، مسائلی که باقی مانده‌اند به نسبت دشوارتر از همه هستند.»
پیش‌تر نیز «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در توئیتر بدون اشاره مستقیم به روسیه، گفته بود: به دلیل عوامل خارجی، به وقفه در گفتگو‌های وین نیاز است و متن نهایی اساساً آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. مذاکرات وین متوقف نشده است
یک روز پیش از سفر «امیرعبداللهیان»، به مسکو، این دیپلمات ارشد ایرانی با همتای عمانی خود نیز گفتگو کرده بود. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه عمان با بیان اینکه روند مذاکرات وین متوقف نشده و باقری به تلاش برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ادامه می‌دهد، گفت: حل و فصل موضوعات باقیمانده که جزو خطوط قرمز ماست به اراده طرف امریکایی و تلف نکردن وقت مرتبط است.
«بدر بن‌حمد البوسعیدی» نیز روز دو شنبه در این تماس تلفنی گفت: سلطنت عمان همواره در زمینه حل و فصل بحران‌های مختلف قائل به گفتگو و مذاکره است و در مسیر صلح گام برمی‌دارد و امیدوار است نتیجه توافقات دو کشور به‌زودی نهایی و عملیاتی شود. البوسعیدی همچنین در مورد مذاکرات وین، نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کرد و آن را به نفع همه طرف‌ها و منطقه خواند.
همواره در رسانه‌ها از عمان به عنوان یکی از کشور‌های میانجیگر یاد می‌شود و شاید اکنون نیز که بار دیگر نام عمان همزمان با مذاکرات وین به میان آمده، خوش‌بینی به امضای توافق نهایی در وین بیش از هر زمان دیگری ممکن باشد.