ضرورتی برای خنثی‌سازی ترور و خرابکاری علیه قدرت و عزت ملی

پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشور در عرصه فناوری هسته‌ای به همان میزان که برای ما ارزش و اهمیت دارد و عزت و استقلال می‌آورد، برای دشمنان و رقیبان ایران اسلامی آزاردهنده و غیرقابل پذیرش است، چرا که پیشرفت در این عرصه‌ها نه ابزار و واسطه قدرت، بلکه خودش قدرت به حساب می‌آید و طبیعی است که دشمن و رقیب چشم دیدن قوی‌تر از خود را نداشته باشند؛ بنابراین پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اسلامی به شدت واکنش‌برانگیز بوده و در حالی که تمام فعالیت‌های کشورمان در این عرصه صلح‌آمیز و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام می‌شود، همواره با مخالفت، مقاومت و پرونده‌سازی مواجه بوده است.
اما هیچ‌کدام از کارشکنی‌ها و مخالفت‌ها نتوانسته روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را متوقف سازد و اراده دانشمندان، کارکنان و کارگزاران هسته‌ای که با غیرت ملی و انقلابی پیوند خورده توانسته تمامی تحریم‌ها و موانع را پشت سر بگذارد و محدودیت‌های پروتکلی را نیز خنثی سازد و دانش و فناوری غنی‌سازی و چرخه تولید و حفظ سوخت هسته‌ای را به بومی‌ترین شکل آن تولید کند؛ پیشرفت‌هایی که موجب شگفتی شده و توانمندی کشورمان را برای نیل به هر میزان و سطح دانش، فناوری و تولید در این عرصه به اثبات رسانده است.
دشمنان و رقیبان ما هم برای تکمیل زنجیره موانع با وجود اینکه می‌دانند ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و فتوای شرعی رهبری نظام ساخت، نگهداری و استفاده از بمب هسته‌ای را حرام می‌داند با به‌کارگیری امپراتوری رسانه‌ای و نفوذ استکباری خود، ابتدا این پیشرفت‌ها را بهانه‌ای برای ایران‌هراسی و پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی قرار داد و با امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران، آن را به شورای امنیت برده و سپس همواره سر میز مذاکره از وجود گزینه نظامی بر روی میز یاد می‌کردند تا با ارعاب و تهدید مانع فعالیت‌های قانونی و مشروع ایران در عرصه هسته‌ای شوند.
اما چنین تهدید‌هایی در برخورد با توان بازدارنده نظامی کشورمان بی‌اثر می‌شد و لذا خط ترور و خرابکاری علیه دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای کشورمان به اجرا گذاشته شد که شهادت چند دانشمند و فعال هسته‌ای کشور و چند خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای با استفاده از عوامل نفوذی و مزدور، نشانگان به‌کارگیری و اعمال این شیوه ناجوانمردانه و تروریستی است.


تصور دشمن از مؤثر بودن این شیوه ناجوانمردانه موجب ورود وقیحانه صهیونیست‌ها به این میدان و سازماندهی شبکه‌ای از عناصر نفوذی برای جاسوسی و خرابکاری و حتی احداث پایگاه‌های جاسوسی در مرز‌های کشورمان برای هدایت عناصر مزدور و نفوذی گردید که کشف موارد چندگانه تیم‌های خرابکار اعزامی به دست نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان، حاکی از گستردگی و شدت تلاش دشمن و سرمایه‌گذاری آنان برای ترور، خرابکاری و ضربه به توان علمی، فناوری و تجهیزات و تأسیسات هسته‌ای کشورمان است.
ناگفته نماند که همکاری‌های امنیتی رژیم صهیونیستی با رژیم پهلوی در گذشته و ارتباط‌گیری برخی گروهک‌های ضد انقلاب در دوره‌های بعدی، زمینه‌هایی برای تشکیل چنین شبکه‌ای فراهم آورده بود که با استفاده از برخی حفره‌های امنیتی توانست چند مورد ترور و خرابکاری را علیه دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای به اجرا بگذارد.
از جمله عوامل موفقیت عوامل نفوذی و خائن عدم یکپارچگی سازمانی و فرماندهی واحد نیرو‌های امنیتی، حراستی و حفاظتی مربوط به این عرصه راهبردی بود که با تکرار موارد ترور و خرابکاری، بر طرف ساختن آن در دستور کار نظام قرار گرفت و آسیب‌شناسی‌ها و کارشناسی‌ها، ضرورت فرماندهی واحد دفاعی و امنیتی برای حفظ دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای کشور در برابر خطر ترور و خرابکاری را مطرح ساخت.
تا پیش از این، وظایف مرتبط بین چند سازمان توزیع شده بود و گرچه نوعی تقسیم کار وجود داشت، اما فقدان یکپارچگی، مانع هماهنگی کامل می‌شد و حفره‌هایی برای سوءاستفاده دشمن پدید می‌آورد. برای حل این مسئله تشکیل فرماندهی سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای پیشنهاد شد که در فرایند امر حفاظت، حراست و امنیت تأسیسات و دانشمندان هسته‌ای کشور تجمیع و به سپاه واگذار گردید که می‌تواند در افزایش سطح حفاظت و امنیت اثرگذار باشد.
زمینه‌ها و عواملی که بهبود کارآمدی عرصه امنیت و حفاظت را نوید می‌دهند، در موارد ذیل قابل جست‌وجو و اشاره‌اند:
۱- تجربه سپاه در امر حفاظت که از حفاظت فرودگاه‌ها، هواپیما‌ها تا شخصیت‌ها را در برابر ترور و خرابکاری شامل بوده و توان و مهارت خود را در خنثی‌سازی و مقابله با خرابکاری و ترور به اثبات رسانده است.
۲- ایجاد وحدت و یکپارچگی در ابعاد چندگانه امنیتی، حفاظتی و حراستی در این عرصه که با داشتن فرماندهی واحد و انسجام سازمانی امکان کنترل، هماهنگی و فرماندهی را با سرعت و دقت بالاتر مهیا می‌سازد.
۳- برخوردار بودن پاسداران انقلاب اسلامی از روحیه انقلابی و جهادی که مزیتی، چون نیروی انسانی پرانرژی، با انگیزه و شجاع را برای مقابله با هرگونه تهدید و خطر برای سپاه رقم زده و امکان فائق آمدن بر هر مسئله و مشکلی را فراهم می‌کند و سد محکمی در برابر هرگونه تهاجم و نفوذ شکل می‌دهد.
به نظر می‌رسد خبر کشف شبکه‌ای از نفوذی‌ها و خرابکاران که قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای کشور را داشته‌اند، همزمان با اعلام تشکیل فرماندهی سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای، نویددهنده اتفاق مبارکی برای صیانت از قدرت هسته‌ای کشور و سرمایه‌های انسانی و مادی ارزشمند مرتبط با این قدرت راهبردی است که نه تنها منافع فعلی بلکه سرنوشت آینده کشور نیز به حفظ این عنصر قدرت و نماد عزت پیوند خورده است.