وزن سياسي نازنين؛ ٤٠٠ ميليون پــوند

آرمان ملی: وکیل نازنین زاغری می‌گوید: امیدوار است به زودی خبرهای خوشی از وضعیت او به خانواده‌اش بدهد. وی روز سه‌شنبه گفت که امیدوار است به زودی خبرهای خوبی در مورد وضعیت او بدهد زیرا تهران و لندن بر سر گفت‌وگوها درباره بدهی طولانی مدت ۴۰۰ میلیون پوندی درحال پیشرفت هستند. ایران و انگلیس بر سر تانک‌های خریداری شده در زمان شاه وقت ایران با هم مشکل دارند. حجت کرمانی وکیل وی در پاسخ به این سوال که آیا زاغری آزاد می‌شود یا خیر، به رویترز اظهارکرد: امیدوارم به زودی خبرهای خوبی داشته باشیم. یک نماینده در پارلمان انگلیس هم دیروز در صفحه توئیترش مدعی شد نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی در ایران، گذرنامه انگلیسی‌اش را پس گرفته است. به گزارش روزنامه گاردین، تولیپ صدیق نماینده همپستد و کیلبرن لندن در پارلمان انگلیس دیروز در صفحه توئیترش‌ درباره وضعیت نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوران محکومیتش را در ایران به سر می‌برد، نوشت: خیلی خوشحالم از اینکه بگویم نازنین رتکلیف زاغری گذرنامه انگلیسی‌اش را پس گرفته است. این نماینده پارلمان انگلیس افزود: او هنوز در خانه خانواده‌اش در تهران به سر می‌برد. علاوه بر این مطلعم که یک تیم مذاکره‌کننده انگلیسی در حال حاضر در تهران است. 
 روایتی از سرگذشت زاغری
نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارا... کرمان ۲۶خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است. پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. ۲۵مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. ایرنا مدعی شد چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند. جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست. اما برخلاف تاکید مقام‌های تهران، رسانه‌های انگلیسی اصرار دارند که پرونده خانم زاغری را به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس پیوند بزنند. 
 روایت سخنگوی وزارت خارجه 
 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در این زمینه تاکید کرد: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است و به قول دوستان با توجه به تاخیر انگلیس در بازپرداخت آن بر روی این بدهی کنترات می‌افتد. وی با بیان اینکه انگلیس باید این بدهی را بپردازد و این موضوع ربطی به موضوعات دیگر از جمله مسئله زندانی‌ها ندارد افزود: خانم زاغری حکم دادگاه را دارد و قوه قضائیه در ایران کاملا مستقل است. او بر اساس حکم قضائی دوران محکومیت خود را طی می‌کند. خطیب‌زاده خاطر نشان کرد: این پرونده مسیر قضائی خاص خود را دارد و فقط یک امر سیاسی نیست و باید مراحل قضائی خود را طی کند و پس از طی شدن مراحل قضائی هر چیزی ممکن است. وزارت خارجه در کنار سایر قوا از جمله قوه قضائیه قرار دارد تا امور را تسهیل کند.