اقلیت ثروتمند در بازار- اکثریت فقیر د ر حسرت

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء:روزهای آخر سال همیشه با سنت خرید همراه است و در این راستا بازار‌ها و محل‌های خرید مملو از جمعیت می‌شود. امسال نیز بر خلاف سال قبل که به دلیل شیوع کرونا میزان تجمعات کمتر بود ما با بازار‌های شلوغ مواجه هستیم. عده‌ای معتقد هستند شلوغی بازارها نشان از قدرت خرید بالای مردم دارد و مردم زیادی در حال خرید مایحتاج خود و خرید‌های مخصوص عید هستند. از سوی دیگر برخی نیز بر این اعتقاد هستند که شلوغی بازار‌ها نشان از آن ندارد که قدرت خرید مردم بالا است بلکه مردم تنها راهی بازار‌ها شده‌اند و گشت‌گذار می‌کنند. در واقع گرانی‌ها و خالی بودن جیب مردم اجازه خرید به آن‌ها را نمی‌دهند و شلوغ بودن بازار‌ها دلیلی بر خرید مردم نیست. بسیاری از مردم حتی برای خرید مواد غذایی و مایحتاج خود با مشکلات بسیار گسترده‌ای مواجه هستند و شلوغی بازار‌ها مساوی با خرید گسترده مردم نیست.‌ای کاش نظر گروه اول درست باشد و مردم امسال در عید و نوروز باستانی قدرت خرید داشته باشند و عید را آن طور که می‌خواهند سپری کنند و جلوی خانواده شرمنده نباشند. ما در این گزارش به سراغ مردم و کارشناسان رفته‌ایم و از آن‌ها درباره حال و هوای بازار شب عید پرسیدیم.
>مردم قدرت خرید ندارند
یکی از شهروندان در این باره به آفتاب یزد گفت:« به نظر من شلوغی بازار‌ها اتفاقا به این دلیل است که مردم قدرت خرید ندارند و به دنبال کالای ارزان و مطابق با جیب خود هستند. خود من که کارگر هستم برای خرید مواد غذایی مورد نیاز خانواده بارها به بازار مراجعه کرده‌ام تا بتوانم برخی از اقلام را خریداری کنم اما در نهایت نتوانستم بسیاری از مواد غذایی را تهیه کنم چه برسد که بخواهم برای خود و خانواده‌ام کالایی مانند پوشاک تهیه کنم. من کارگر عید ندارم و تنها با شرمندگی و دست خالی به خانه بر می‌گردم.»
کارمندی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« شلوغی بازار! من و همسرم هر دو کارمند هستیم اما امسال حتی نتوانستیم برای فرزندان خود لباس بخریم.ما بارها به بازار‌های مختلف مراجعه کردیم اما نتوانستیم خرید داشته باشیم.بازار رفتن برای ما جنبه سرگرمی صرفا پیدا کرده است زیرا فرزندانمان تمایل دارند به بازار بروند اما بعد از اینکه نمی‌توانیم برای آن‌ها خریدی داشته باشیم با چالش زیاد به خانه بر می‌گردیم. قدرت خریدی برای ما باقی نمانده است و وضعیت هرسال از سال قبل بدتر می‌شود.عیدی که از محل کار به ما دادند به صورت کامل خرج قسط‌های عقب افتاده شد.‌ای کاش اصلا عیدی در کار نبود زیرا برای ما که


حقوق بالایی نداریم عید معنایی ندارد جز اینکه فرزندانم از ما و ناتوانی مان دلگیر می‌شوند.»
>قشر ثروتمند جامعه بازار را شلوغ کرده‌اند
یکی از کسبه‌های بازار نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«بازار‌ها شلوغ هستند اما مردم خرید نمی‌کنند. بسیاری تا پای صندوق نیز اجناس را می‌آوردند اما با عدم موجودی کارت خود مواجه می‌شوند و اجناس را می‌گذارند و می‌روند. اما از طرف دیگر من به عنوان فروشنده با تعدادی از خریدارانی مواجه هستم که بی‌محابا خرید می‌کنند و قیمت‌ها برایشان اهمیتی ندارد.آن عده‌ای که شما می‌بینید و بازار را شلوغ کرده‌اند واقعا قشر ثروتمند جامعه هستند چون قیمت‌ها به گونه‌ای است که یا فرد توانایی دارد و خرید می‌کند یا اصلا نمی‌تواند هیچ خریدی داشته باشد.بگذارید من به عنوان یک فرد بازاری فرآیند را برای شما توضیح بدهم. عده‌ای از مردم به دلیل سرمایه در گردشی که دارند از تورم و گرانی آسیب ندیده‌اند بلکه متناسب با گرانی و تورم آن‌ها هم کالا یا خدمات خودشان را گران کرده اند. به عبارتی دود این آشفته بازار و سیستم اقتصادی بدون برنامه و نظارت فقط به چشم کارگر، کارمند و بازنشسته می‌رود وگرنه تولید کننده‌های بزرگ و خرد، صاحبان کسب و کار‌ها و دلال‌ها به همان نسبت به قیمت محصولات و خدماتشان اضافه کرده‌اند و قدرت خریدشان حفظ شده است.
البته تعداد این افراد زیاد است و بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند و خانواده‌هایی که در بازار‌ها در حال خرید هستند خانواده همین گروه از افراد هستند. این افرادی که شما می‌بینید در حال خرید هستند تقریبا می‌توانم بگویم هیچ کدامشان فرزند یا همسر یک کارگر یا کارمند و بازنشسته نیستند. بلکه کسانی هستند که به دلیل برخورداری از سطحی از دارایی و جریان انداختن آن مطابق با شرایط و اوضاع اقتصادی بازار ایران توانسته‌اند حداقل قدرت خرید خودشان را حفظ کنند و حتی خیلی از آن‌ها از نبود نظارت کافی بی‌حساب و کتاب بودن وضعیت طوری استفاده کرده‌اند که حتی سرمایه خوشان را چندین برابر کرده‌اند و الان هم همان گروه در حال خرید هستند و می‌توانند شب عید داشته باشند وگرنه کل حقوق ماه یک کارگر بیشتر از خرید چند کیلو میوه و آجیل نیست که بتواند برای خرید لباس و سایر کالا‌ها هزینه کند.»
>قدرت خرید مردم به طور نسبی کاهش یافته است
حسن گلمرادی کارشناس اقتصادی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«واقعیت این است که به دلیل رکود و تورم چند سال اخیر، قیمت کالاها و خدمات شدیدا افزایش و قدرت خرید مردم به طور نسبی کاهش یافته است و این موضوع باعث شده است که مصرف‌کنندگان تقاضای کل کمتری داشته باشد، از طرف دیگر در چند ماه اخیر به دلیل بهبود نسبی درآمدهای صادراتی و وضعیت بودجه‌ای و افزایش پرداخت‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای در قالب‌های مختلف نظیر حقوق، یارانه ها، سود سهام عدالت و غیره و خروج تدریجی از دو معضل رکود و کرونا در چند ماه اخیر، همگی زمینه را برای تحرک نسبی بیشتر فراهم کرده است. علاوه بر این ثبات نسبی و کاهش سرعت افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی و حتی تورم نقطه به نقطه، مقداری از التهابات گذشته بازار را کاهش داده و در مجموع تحرک نسبی بیشتری ایجاد شده است و با سیاستگذاری و برنامه ریزی درست وحل معضلات درونی و بیرونی اقتصاد، پیش‌بینی خروج سریع‌تر از رکود و تحرک بیشتر دور از انتظار نیست.»
>افزایش نابرابری
علی سعدوندی کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«مردم خرید می‌کنند و بازار شب عید هم برای عده‌ای وضعیت مناسبی دارد. وقتی موج تورمی در جامعه شیوع دارد نابرابری افزایش پیدا کرده و جامعه دوقطبی می‌شود. در این صورت کسانی که درآمدشان با تورم رشد می‌کند وضعیت به مراتب بهتری پیدا کرده‌اند زیرا در آمد آن‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است و مشغول خرید بوده و از زندگی خود
لذت می‌برند.این گروه از افراد شاید نیمی از جمعیت کشور را تشکیل دهند اما نصف دیگر جمعیت یا کار ندارند و یا
حقوق بگیر هستند؛ وضعیت این گروه قطعا بدتر شده و اصلا نمی‌توانند مایحتاج خودشان را فراهم کنند و این عید برای آن‌ها عید نیست. بنابراین متاسفانه در جامعه ما تفاوت‌ها تشدید شده
است.»