بدرود مرد نیکوکار و کتاب رسان

گروه جامعه- حجت الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو، فعال فرهنگی و اجتماعی مشهد و موسس مجموعه کتاب رسان آسمانی شد؛ مردی که رشادت هایش در حوزه فرهنگ و انتشار فرهنگ کتاب خوانی با مجموعه کتاب رسان اوج گرفت و در واپسین روزهای سال خبر درگذشتش باد خزانی بود که در بهار حوزه فرهنگی مشهد وزیدن گرفت. حجت الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت.  وی که مدرک کارشناسی مهندسی پلیمر خود را از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده بود، سال ها در کسوت و زندگی طلبگی و به عنوان یک فعال فرهنگی و اجتماعی در حوزه های مختلف اجتماعی مشهد ایفای نقش موثر داشت.
مخلص و فعال
حسین سعیدی، مدیر عامل انتشارات به نشر آستان قدس رضوی درباره مرحوم حجت الاسلام صفوی شاملو به «خراسان رضوی» می گوید: تقریبا از ابتدای ورودم به مجموعه به نشر به  مدت پنج سال با وی آشنایی داشتم . مرحوم شاملو به لحاظ فکری، محتوایی و اجرایی کمک های زیادی به ما می کرد، دو سال پیش طرح مشترکی با عنوان «بهارخوان» را با شعار «50 کتاب خواندنی در یک عید به یادماندنی» شروع کردیم، بنا بود  این طرح را در سال 99 با کمک هم و مشارکت مجموعه به نشر به سرانجام برسانیم که به دلیل شرایط کرونا محقق نشد. طرحی را که مرحوم شاملو نوشته بود، طرح جامع و کاملی بود که امسال در ایام نوروز انجام می شود. وی می افزاید: مرحوم شاملو جزو نیروهای فرهنگی بود که تقریبا همه زندگی اش را در حوزه کتاب و کتاب خوانی تعریف کرده بود، وی سبک جدیدی از اقدامات جهادی را در حوزه توزیع کتاب با مجموعه کتاب رسان آغاز کرد، او ویژگی های منحصر به فرد زیادی داشت که مهم ترین آن اخلاص ویژه در کار بود و مخلصانه در این مسیر قدم برمی داشت. با پشتوانه فکری و محتوایی بالایی مجموعه فعالیت ها و اقداماتش را تعریف می کرد، به صورت خاص هم تحصیلات دانشگاهی و هم تحصیلات حوزوی داشت. مرحوم شاملو اعتقاد ویژه ای داشت که باید در انتخاب و معرفی کتاب خوب کار کرد و همه آن چه در بازار نشر وجود دارد، قابل استفاده نیست. وی تصریح می کند: حجت الاسلام شاملو قائل به این بود که معرفی کتاب خوب و خوانده شدن آن توسط افراد می تواند تاثیر بسزایی در تغییر مسیر و رویکرد افراد داشته باشد. از این جهت به ویژه روی کتاب ها و محصولاتی که مربوط به شهدا، ادبیات پایداری و دفاع مقدس بود، کار می کرد. در حوزه اجرا هم کارهای ویژه‌ای انجام داد که تاسیس مجموعه کتاب رسان کار ارزشمند و بزرگی بود. در واقع نقش بسزایی در توزیع و رساندن کتاب های خوب به دورترین روستاها و شهرهای کوچک در کشور داشت. درگذشت وی ضایعه اسفناکی بود که ما را متاثر کرد و امیدواریم به برکت کارهای خالصانه، مهمان امام رئوف باشد. سعیدی درباره آخرین دیدارش با مرحوم شاملو می گوید: آخرین دیدار ما مربوط به تقدیری بود که در ایام هفته کتاب در آستان قدس رضوی برگزار شد. از مرحوم هم به عنوان یک فعال جهادی در توزیع کتاب تقدیر شد، او قائل بود که آستان قدس رضوی و حرم مطهر می تواند جریان کتاب را در سطح تولید، توزیع و ترویج در کل کشور هدایت کند، لذا در جلسه هنگام دریافت لوح تقدیر این نکته را به حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی گوشزد کرد و درخواست برنامه اجرایی و عملیاتی برای این موضوع داشت.
گوهری که از دست رفت
«مهدی یک پسر» از فعالان فرهنگی مشهد نیز درباره مرحوم شاملو به «خراسان رضوی» می گوید: مرحوم علی شاملو به معنای کامل یک جهادگر بود، یک شخصیت معتدل و به عبارتی دانا؛ دانایی در وجود وی متبلور بود و متأسفانه گوهری را از دست دادیم. وی می افزاید: مرحوم شاملو علاوه بر حوزه، دانشگاهی نیز بود و در انسجام بچه‌های معتقد به جریان انقلابی و همراه کردن افکار مختلف نقش بسزایی داشت. یک‌ پسر با اشاره به مؤسسه کتاب‌رسان و بازی‌رسان، برجسته‌ترین ویژگی‌ مرحوم شاملو را نوآور بودن او بیان می کند و می گوید: افراد فعال فرهنگی در این حوزه بسیارند ولی مرحوم شاملو مجاهدانه برای رساندن محصولات فرهنگی به دست مخاطب با روشی متفاوت از آن چه که وجود داشت، کار می‌کرد و  نه تنها در مقوله کتاب رویکردی صرفا درآمدی نداشت بلکه سرمایه زندگی شخصی‌اش را هزینه کرد. وی که از همکاران و دوستان مرحوم شاملو است، مشخصه مهم او را حریّت، آزادگی و بی‌پروایی در نقد مسائل مختلف به خصوص مشکلاتی که در زمینه مسائل اجتماعی مشاهده می‌شود،  معرفی کرد و گفت: وی علاوه بر نداشتن مماشات در نقد معضلات اجتماعی برای حل مشکلات نیز تلاش می‌کرد.
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین نظافت
همچنین حجت الاسلام والمسلمین نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام شاملو را تسلیت گفت و نوشت: درگذشت حجت الاسلام علی صفوی شاملو را به محضر امام زمان (عج) و مردم عزیز و اهل فکر تسلیت می گویم. ما طلبه ای بصیر، آگاه، انقلابی، متخلق، دلسوز، متفکر، شجاع و پرکار را از دست دادیم. ان شاءا... خدای متعال، ایشان را مشمول مغفرت و رحمتش بگرداند. وی الگویی است و ان‌شاءا... خلأ او پر بشود.
اهمیت علی شاملو در چه بود؟
حامد رحیم پور-اهمیت علی شاملو در چه بود؟ این طیف گسترده سوگواران و تسلیت ‌دهندگان از هر جناح و تیپ و جایگاهی، از یاران مجازی تا دوستان و همکاران نشانه چیست؟به نظر من که سابقه رفاقتی هفت ساله با حاج علی داشتم و    ناباورانه به سوگش نشستم ؛علی آقا یک پل بود؛ پیوند دهنده و ارتباط ‌ده. علی با همه جوش می‌خورد.اهمیت علی‌ و علی‌ها و جبران نشدن فقدان شان به همین دلیل است که در روزگار سدسازی و دیوارکشی، پل شدن، وصل کردن، پیوند دادن و شمع انجمن بودن، مایه گذاشتن از خود است برای جمع. این افراد زودتر می‌شکنند.حاج علی شاملو بدون اغراق یکی از توانمندترین فعالان فرهنگی بود، چون زبان گفت‌وگو و آداب ارتباط می‌دانست. نقش خود را در ارتباطات زود می‌یافت. چارچوب‌ها را می‌شناخت. این است که همسر وفادار و پدر دلسوز و فرزند فداکار و همکار متعهد و دوست مطمئن والبته برای من نیز مشاوری امین بود‌.مهم ترین خاطره ام از او یک چیز بود، در هیچ موردی او را عصبانی ندیدم، مشاجره‌ای نداشت و حرف‌هایش به کدورت منجر نشد.او«منش گفت وگو» داشت.ما به این منش سخت محتاجیم.او رفت، همه چیز کوتاه‌تر از این سه حرفی رخ داد؛ «رفت»
آری ما علی را از دست دادیم، این ضایعه‌ بزرگی است، اما فقدان دیگر برای جامعه‌ای است که چنین جوان خوش‌خلق و خنده‌رو و آداب‌دان و ادب‌داری را از دست می‌دهد.
حالا او دیگر نیست و دوستانش که کم تعداد نیستند باید نبودنش را باور کنند و با جای خالی‌ خنده‌هایش به دنبال مرهمی بر دل سوخته‌شان بگردند.
و البته هنوز باور نکرده‌ام این سفر یک‌باره‌ او را.