زاغري و پول‌هاي بلوكه، هر دو آزاد شدند

آرمان ملی: روز گذشته بود که رسانه‌ها از آزاد سازی 530 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در انگلیس خبر دادند. البته این آزادی در قبال آزادی نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی بوده که به دلایل امنیتی در ایران محکوم و زندانی بوده است. البته آنطور که رسانه‌ها گفته‌اند دوره محکومیت 5 ساله زاغری به پایان رسیده بوده و به گفته وکیل وی زاغری به همراه یک نفر دیگر به نام انوشه آشوری برای تحویل به مقامات انگلیس به فرودگاه منتقل شدند. 
 از دستگیری تا احتمال آزادی 
پرونده نازنین زاغری رادکلیف شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی که به دلایل امنیتی چند سال در زندان به سر می‌برد یکی از پرونده‌هایی است که طی سال‌‌های گذشته بسیار در مورد آن در رسانه‌ها صحبت به میان آمده است و همواره از سوی مقامات قضائی کشورمان در خصوص پرونده وی توضیحانی ارائه گردیده است. هر چند که در طرف مقابل انگلیسی‌ها نیز در مقاطع مختلف پیگیر این پرونده و آزادی شهروند و تبعه خود بودند و در این میان حتی مذاکراتی نیز با مقامات کشورمان در این خصوص صورت گرفته بوده است. زاغری در ماه‌های ابتدایی سال 95به هنگام خروج ازایران به مقصد انگلستان همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد. در همین راستا نیز سپاه ثارا... کرمان ۲۶خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است. پس از آن پرونده زاغری به تهران منتقل شد و پس از انجام تحقیقات و صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و در نهایت برای وی 5 سال محکومیت صادر شد. و این حکم به تایید نهایی رسید. با این حال در این سال‌ها مقامات انگلیس نیز بارها پیگیر وضعیت او بودند و «جرمی‌هانت» وزیر خارجه اسبق انگلیس در اقدامی عجیب برای زاغری حمایت دیپلماتیک اعلام کرد که البته این مساله باعث نشد تا تغییری در وضعیت این زندانی ایرانی- انگلیسی به وجود ‌آید. از طرف دیگر در اغلب دیدارهای دو جانبه‌ای که وزرای خارجه پیشین و فعلی کشورمان با همتایان انگلیسی خود داشتند وزرای خارجه انگلیس موضوع نازنین زاغری و آزادی وی را در اولویت مسائل خود قرار داده‌اند که وزرای خارجه کشورمان نیز همواره این موضوع را در حیطه اختیارات دستگاه قضائی کشور دانسته‌اند که مساله باید طبق روال و روند خود پیگیری و دنبال شود. با این حال با وجود اینکه مسئولان کشورمان بارها مطرح کرده‌اند که مساله نازنین زاغری و بدهی‌های انگلیس به ایران ارتباطی به یکدیگر ندارد و هر کدام از کانال خود انجام خواهد شد اما انگلیسی‌ها مدام سعی داشته‌اند که این دو مساله را به هم ارتباط دهند. در همین خصوص طی روزهای اخیر اخباری در مورد تغییر در وضعیت زاغری و احتمال آزادی وی مطرح شده است. 
 زاغری آزاد شد


طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی احتمال آزادی نازنین زاغری تبعه ایرانی انگلیسی مطرح شد و در این میان صحبت از آزاد سازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در انگلیس نیز به میان آمد. در همین خصوص تابناک به نقل از رویترز نوشت؛ مقام‌های رسمی انگلیس، از آزادی نازنین زاغری خبر دادند. در همین خصوص روز گذشته حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری گفت: موکلش به همراه انوشه آشوری در مسیر رفتن به فرودگاه برای ترک ایران هستند. گفتنی است، دوره محکومیت 5 ساله زاغری تمام شده و احتمالا در ازای آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، مبادله شود. سه‌شنبه نیز منابع خبری اعلام کردند که گذرنامه خانم زاغری به او تحویل شده است. این در حالی است که گفته می‌شود 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است تولیپ صدیق نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن هستند در توئیتر اعلام کرد که دو نفر برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده‌اند. 
 واکنش مقامات انگلیس
نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در اظهاراتی مطرح کرد که دولت این کشور در حال مذاکره با ایران برای آزادسازی نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران است. بوریس جانسون، گفت، مذاکرات با تهران برای آزادی نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوره محکومیتش در ایران را به سر می‌برد «پیش می‌رود» اما نمی‌تواند چیز بیشتری در این باره بگوید، چون مذاکرات در حال حاضر در جریان است. در همین راستا وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگویی بیان کرد، دولت این کشور پرداخت بدهی چندین ساله انگلیس به ایران بابت یک قرارداد خرید تانک‌های چیفتن، همچنین آزادسازی زندانیان دوتابعیتی در ایران را در اولویت قرار داده است. لیز تراس، درباره زندانیان دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوران محکومیت‌شان را در ایران به سر می‌برند، گفت: ما سخت در تلاشیم و به عنوان وزیر امور خارجه، آزادی نازنین زاغری، انوشه آشوری و مراد طاهباز را که همگی در ایران زندانی هستند، در اولویت قرار داده‌ایم. تراس ادامه داد: ما همچنین پرداخت بدهی ایران را در اولویت قرار داده‌ایم اما بیشتر از این چیزی نمی‌توانم بگویم. وی درباره این بدهی گفت: این یک بدهی قانونی است که ما باید به ایران پرداخت کنیم و دنبال راه پرداخت آن هستیم. وزیر امور خارجه انگلیس در این خصوص که با توجه به تحریم‌های ایران، پرداخت این بدهی چگونه انجام خواهد شد، بیان کرد: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم اما دنبال روش‌های پرداخت آن هستیم و به وضوح گفته‌ایم این بدهی، یک بدهی قانونی است که انگلیس به ایران بدهکار است.
 خوشحالی جانسون 
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توییتی نوشت که خرسند است تایید کند که امروز آن چه حبس نازنین زاغری و انوشه آشوری در ایران  به پایان رسیده است و حالا به انگلیس بازخواهند گشت. وی در توئیت دیگری نوشت: انگلیس سخت برای آزادی آن‌ها تلاش کرده بود و از اینکه می‌توانند به خانواده و عزیزانشان بپیوندند، خوشحالم.