تمدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا‌


گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضا پروتکل تمدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. علیرضا پیمان پاک در گفتگو با فارس ضمن اشاره به امضا پروتکل تمدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا توسط وزیر صمت، اظهار داشت: با توجه به اینکه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۹۷ امضا شده و از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرای آن آغاز شده بود و نظر به اینکه مدت این موافقت‌نامه ۳ ساله بود، انتظار می‌رفت موافقت‌نامه تجارت آزاد پس از ۳ سال آماده شده و با آن جایگزین شود.
وی افزود: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران توافق کردند در صورتی که مذاکرات برای عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱ به اتمام نرسد، موافقت‌نامه فعلی کماکان به قوت خود باقی مانده و اجرای آن ادامه پیدا کند‌ تا وقفه ای در مشوق‌های تجاری تعریف شده بین این کشورها و ایران به‌وجود نیاید.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در واقع تمدید موافقت‌نامه فعلی موجب می‌شود اگر مذاکرات مربوط به عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱
به اتمام نرسیده و توسط پارلمان ۵ کشور اتحادیه اقتصادی



اوراسیا و ایران با تاخیر به تصویب رسید، خلا در روابط تجارت فی‌مابین ایجاد نمی‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: از یک سال پیش مذاکرات مربوط به تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقت‌نامه تجارت آزاد با ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع شده و در دولت سیزدهم با سرعت بیشتری ادامه یافته است. وی افزود: با توجه به اینکه تصویب موافقت‌نامه
جدید در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یکسال و نیم زمان نیاز دارد، این تمدید
صورت می‌گیرد تا فاصله‌ای بین موافقت‌نامه فعلی و موافقت‌نامه تجارت آزاد که در حال مذاکره است، ایجاد نشود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت این امکان ایجاد شده که پس از ۳ سال این موافقت‌نامه بتواند ادامه پیدا کند و وقفه‌ای در روابط تجاری فی مابین ایجاد نشود.