خطر گسترش فقر در آلمان مردم صدر اعظم را «هو» کردند

  سرویس خارجی-

جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد
سی و نهمین روز خود می‌شود. بر اساس گزارش‌ها تحولات میدانی جنگ شاهد روند چشمگیری نبوده و به گفته منابع اوکراینی روسیه از برخی مواضع خود در اطراف کیف و شمال اوکراین عقب نشسته است. دولت اوکراین نیز اعلام کرده مناطق اطراف «کیف» را پس گرفته است. در عرصه سیاسی نیز مذاکرات بین دو طرف همچنان ادامه دارد. دیروز «ولادیمیر مدینسکی»، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده روسی، اعلام کرد که کار بر روی متن توافقنامه بین روسیه و اوکراین در سطح کارشناسان و رؤسای هیئت‌ها از روز دوشنبه، 4 آوریل (15 فروردین ماه) از سر گرفته خواهد شد. مدینسکی در کانال تلگرامی خود نوشته: «تأیید می‌کنم که کار بر روی متن توافقنامه در جریان مذاکرات از راه دور، در سطح کارشناسان و رؤسای هیئت‌ها در تاریخ اول و دوم آوریل (12 و 13 فروردین ماه) انجام شده و از روز دوشنبه بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.»


وی پیش از این هم گفته بود که پیش‌نویس توافقنامه دوجانبه برای برگزاری نشست سران دو کشور هنوز آماده نیست و لازم است تا بیشتر روی این سند کار شود. وی در عین حال تاکید کرده که موضع مسکو درخصوص وضعیت کریمه و دونباس بدون تغییر باقی می‌ماند و اوکراین آماده است تا «بی‌طرفی» خود را در رابطه با نداشتن تسلیحات هسته‌ای اعلام کند.
تورم بی‌سابقه در آلمان
اما در جنگ اوکراین، وابستگی اروپا به انرژی روسیه بیشترین تاثیر اقتصادی را بر روی کشورهای منطقه یورو گذاشته است. بنا به گزارش‌ها حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی مصرفی اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شود و در این بین آلمان بیشترین وابستگی را به این گاز دارد. در صورتی که روسیه بخواهد گاز خود را بر روی اروپا ببندد کشورهایی مثل آلمان بیشترین صدمه را از این وضعیت خواهند دید. زمزمه‌هایی نیز از سهمیه بندی گاز در این کشور به گوش می‌رسد که نارضایتی‌ها را در این کشور افزایش داده است.
«کریستین لیندنر» وزیر دارایی فدرال آلمان نیز احتمال از دست دادن رفاه در آلمان در نتیجه جنگ اوکراین را داده است: «من نگرانی جدی در مورد توسعه اقتصادی دارم. رشد اقتصادی در حال کاهش است، قیمت‌ها در حال افزایش هستند. جنگ اوکراین همه ما را فقیرتر می‌کند، مثلاً به این دلیل که مجبوریم برای انرژی وارداتی هزینه بیشتری بپردازیم. دولت نیز نمی‌تواند از دست دادن رفاه را جبران کند. با این حال، دولت از بزرگترین شوک‌ها جلوگیری خواهد کرد.‎» بر اساس گزارش‌ها تورم در آلمان بالا رفته است. نرخ تورم در این کشور به هفت و سه دهم درصد رسیده است. آخرین باری که آلمان با این میزان از تورم رو‌به‌رو شده بود، در سال ۱۹۸۱ و در آلمان غربی بود و امروز با گذشت بیش از ۴۰ سال، آلمان خود را با بحران مشابه اقتصادی رو‌به‌رو می‌بیند.
روسیه نه تنها صادرکننده بزرگ گاز برای آلمان است، بلکه مواد خام مهمی را برای صنعت این کشور تامین می‌کند. آلمان همچنین 25 درصد از واردات پالادیوم خود را از روسیه دریافت می‌کند و این ماده اولیه‌ای است که برای صنعت خودرو‌سازی مهم است.  «زیگفرید روسورم»، رئیس‌فدراسیون صنایع آلمان نیز نگران است که جنگ در اوکراین عواقب اقتصادی جدی برای شرکت‌ها داشته باشد. راسورم به خبرگزاری آلمان گفته: چشم‌انداز اقتصادی آلمان بسیار تاریک به نظر می‌رسد.
صدر اعظم آلمان هو شد
اما در ادامه آلمانی‌های خشمگین در شهر اِسِن با «دروغگو» خواندن و «هو» کردن «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان، سخنرانی او را قطع کردند.
شرکت‌کنندگان در مراسم، فریاد «دروغگو، دروغگو»
سر می‌دادند. این رویداد در تجمعی که به مناسبت آغاز مبارزه انتخاباتی ایالتی حزب سوسیال دموکرات برگزار شد، رخ داد. سر دادن شعار زمانی آغاز شد که« شولتش» به صحبت درباره مناقشه اوکراین و بحران آوارگان پرداخت. دولت‌های اروپا از زمان آغاز درگیری در اوکراین و تحریم‌هایی که پس از آن علیه روسیه اعمال شد، با نارضایتی فزاینده‌ای رو به رو شده‌اند. اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر قاره اروپا منجر شده است.
کمتر دوش بگیرید!
«مارگارت وستاگر»، از مقامات بخش ضد رقابت اتحادیه اروپا هم در این باره گفته «همه می‌پرسند با این شرایط چکار می‌توانم بکنم. دو کار را می‌توانید بکنید: میزان دوش گرفتن خودتان و فرزندانتان را کنترل کنید. وقتی شیر آب را می‌بندید، در واقع شیر (گاز و نفت) پوتین را می‌بندید.» «پیتر هوک»، عضو حزب مخالف آلمان نیز گفته: «شما با یک لباس گرم می‌توانید در دمای ۱۵ درجه هم در زمستان دوام بیاورید. این دما کسی را نکشته است. برای همین می‌گویم: ما باید شیر «طلایی» پوتین را ببندیم، جریان گاز و نفت را متوقف کنیم تا اروپا امکان آزادی دوباره پیدا کند.»
به گزارش واحد مرکزی خبری سِم اوزدرمیر، وزیر غذا و کشاورزی آلمان نیز دراین باره گفت: اگر ممکن است ما باید به جای استفاده از خودروی شخصی سوار دوچرخه، اتوبوس یا قطار شویم... با توجه به قیمت‌های بالای انرژی و وابستگی شدید به روسیه، فقط می‌توانم به شما توصیه کنم این کار را بکنید. با یک تلاش کوچک می‌توان انرژی زیادی صرفه‌جویی کرد.پارلمان آلمان برای کمک به مردم که در سختی به سر می‌برند، قول داده است ۳۰۰ یورو بسته حمایتی در اختیار آنان قرار دهد. هر چند این وجوه نیز مشمول مالیات خواهد شد و مبلغ کمک کمتر خواهد بود.
تورم در اروپا
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز طی هشداری اعلام کرده انتظار دارد که جنگ روسیه پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای اروپا داشته باشد. رئیس‌این سازمان گفته: «جنگ در اوکراین نرخ رشد اقتصادی اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تورم را نیز در این قاره افزایش خواهد داد. »به گزارش ایرنا، «لورانس بون» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش»، گفته: «جنگ در اوکراین بسته به مدت مناقشه می‌تواند به قیمت یک تا یک و نیم واحد رشد برای اروپا تمام شود، در حالی که تورم در این قاره را نیز می‌تواند دو تا دو و نیم واحد افزایش دهد.»
هشدار چین
«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین نیز در اظهاراتی از اتحادیه اروپا خواست «کل جهان را به بحران اوکراین گره نزند» و هشدار داد ترمیم خسارات اقتصادی این وضعیت ممکن است چند دهه زمان ببرد. به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشستی مجازی با رهبران اتحادیه اروپا خطاب به «اورزولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا و «شارل میشل»، رئیس‌شورای اروپا عنوان کرد که بحران اوکراین باید «به درستی مدیریت شود...مردم زیادی بسیار نگرانند وضعیت کنونی احتمالا منجر به نابود شدن چند دهه دستاوردهای برآمده از همکاری اقتصادی بین‌المللی شود. چنانچه وخامت وضعیت ادامه پیدا کند برآورد می‌شود چندین سال یا حتی چندین دهه دوره بازیابی بعد از آن به طول بینجامد.»
پوتین به زودی اعلام پیروزی می‌کند
خبر دیگر اینکه شبکه «سی ان ان» به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پوتین قصد دارد نهم ماه می(19 اردیبهشت) در اوکراین اعلام پیروزی کند. به گزارش ایسنا، شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه بر روی دستیابی به پیروزی در شرق اوکراین در ماه می‌آینده متمرکز شده است.«9 می» یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد. یک مقام نظامی اروپایی نیز به «سی ان ان» گفته: «پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، رژه پیروزی را در ۹ می
‌برگزار می‌کند. مقامات اوکراینی نیز به طور علنی به این تاریخ اشاره کرده‌اند.»
استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در خاک لهستان
«یاروسلاو کاچینسکی»،معاون نخست‌وزیر لهستان نیز از آمادگی کشورش برای استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا خبر داد. وی در گفت وگویی با روزنامه «دی ولت» آلمان گفت:  «اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آنها را در لهستان ذخیره کنیم، ما پذیرای آن خواهیم بود... این امر بازدارندگی را در برابر مسکو به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد... در حال حاضر این مسئله مطرح نیست، اما ممکن است به زودی شرایط تغییر کند.» وی با تاکید بر اینکه ابتکار عمل باید از طرف آمریکایی‌ها باشد در عین حال گفت که اما در اصل، گسترش اشتراک هسته‌ای به جناح شرقی ناتو منطقی است.کاچینسکی همچنین اعلام کرد که لهستان از این مسئله هم استقبال می‌کند که آمریکایی‌ها حضور خود در اروپا را از 100هزار نیروی فعلی به 150هزار نفر به دلیل تجاوزهای فزاینده روسیه افزایش دهند.