آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از سر گرفته شد

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، دانش‌آموزان و دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به‌صورت حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها حضور یابند.
دانش‌آموزان با شرط استفاده از ماسک می‌توانند در کلاس‌ها حضور یابند، البته شرط فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس به حالت تعلیق درآمده است و در همین راستا مدیران مدارس نیز باید نظام مراقبت‌های بهداشتی را در سطح مدرسه افزایش دهند.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، تمام مدارس ملزم به ارائه آموزش حضوری هستند و کارشناسان ادارات مناطق و شهرستان‌ها برای بررسی نحوه بازگشایی مدارس، ارائه آموزش حضوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدارس سرکشی خواهند کرد.
صادق ستاری فرد به تسنیم گفت: هر مدرسه‌ای که در بازگشایی و ارائه آموزش حضوری اهمال کند طبق ضوابط و مقررات با آنها برخورد می‌شود.


ستاری‌فرد درباره اینکه اگر مدرسه‌ای در ارائه آموزش حضوری کوتاهی کرد، خانواده‌ها چگونه می‌توانند گزارش دهند؟ اظهار داشت: واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی شکایات آماده دریافت پیام‌های مردم هستند.
وی متذکر شد: آموزش حضوری، اختیاری نیست بلکه اجباری است و در صورت عدم حضور دانش‌آموز در کلاس درس، غیبت رد خواهد شد البته سه گروه از دانش‌آموزان شامل مبتلایان به کرونا، دارای علائم و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش‌ها را دریافت کنند.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، برنامه آموزشی مدارس طبق برنامه‌ای است که در دوران قبل از کرونا اجرا می‌شد.
رفع مشکلات سرویس مدارس
ظرف امروز و فردا
همچنین به گزارش ایسنا، معاون ‌تربیت‌بدنی و سلامت و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نظام آموزشی طی سه سال با چالش روبه‌رو شده است. سه سال تحصیلی متأثر از کرونا و در این بازه زمانی، شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان بودیم و یادگیری آنها در حوزه آموزش، ورزش و پرورش دچار نقصان شد.
ستاری فرد، انزوا، اضطراب و افسردگی را از دیگر چالش‌های دانش‌آموزان برشمرد.
وی با‌ اشاره به اینکه اُمیکرون برنامه قبلی برای حضوری شدن آموزش را به‌طور کلی دچار اختلال کرد، افزود: در روزهای پایانی سال تلاش کردیم برخی موانع از جمله سرویس‌تردد، مراقبت‌های بهداشتی و اقلام مورد نیاز مدارس را پیش‌بینی کنیم. باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که میزبان همه دانش‌آموزان باشیم و صبح دیروز همه همکاران به مدارس سر زدند؛ نخست اینکه به معلمان تبریک بگویند و از آنها تقدیر کنند و دیگر آنکه موانع مدارس را بررسی کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه براساس گزارش‌های واصله، استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها از بازگشایی مدارس خوب بود ولی برخی خانواده‌ها در سفر بوده و یا در راه بازگشت هستند بیان داشت: از تلاش معلمان و خانواده‌هایی که رنج آموزش از راه دور را بر جان خریدند تشکر می‌کنیم.
وی مهم‌ترین مسئله را ناظر بر سرویس‌دهی برای ‌تردد دانش‌آموزان دانست و گفت: با همکاری و ضمن پیگیری از طریق شهرداری و وزارت کشور، ظرف یکی دو روز آینده موضوع سرویس‌تردد مرتفع می‌شود و نسبت به تسهیل‌تردد همکاری لازم را خواهیم داشت.
ستاری‌فرد درخصوص حضور واکسن نزده‌ها در مدارس اظهار داشت: توصیه اکید، انجام واکسیناسیون است ولی هیچ شرط و پیش‌شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس تعیین نکردیم و دانش‌آموزان واکسن نزده نیز می‌توانند از امکان حضوری شدن مدارس استفاده کنند.
وی در عین ‌حال ابراز خوشنودی کرد که ۹۲ درصد دانش‌آموزان دُز اول و ۸۰ درصد نیز دُز دوم را دریافت کردند که سنین ۱۲ تا ۱۸ سال را شامل می‌شوند.
وزیر علوم هم دیروز در مراسم بازدید از نخستین روز بازگشایی کلاس‌های حضوری دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: قرار است از امروز همه دانشجویان حضور یابند زیرا دانشجویان روح دانشگاه هستند و اگر دانشجو نباشد گویا دانشگاه کالبد و روح ندارد، از این بابت بسیار خوشحال هستیم و از جامعه فرهیخته دانشگاهی تقاضا داریم همان‌گونه که در تمام عرصه‌ها الگو هستند در عرصه بهداشت و رعایت پروتکل‌ها هم الگو باشند تا از این بابت مشکلی نداشته باشیم زیرا اصل سلامت دانشجویان و دانشگاهیان برای ما بسیار مهم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه ما همه از یک خانواده هستیم و باید همدیگر را درک کنیم تا مشکلی پیش نیاید، افزود: ممکن است دانشجویانی به دلایل موجهی امکان حضور در کلاس‌ها نداشته باشند که باید دانشگاه‌ها تمهیداتی برای رعایت حق و حقوق این افراد داشته باشند، اگر ممکن است در دانشگاه محل سکونت‌شان مشغول به تحصیل شوند، اگر به هر دلیل امکان این کار نیست برای حذف درس‌ها اقدام شود یا بنابه تشخیص مسئولان دانشگاه این عزیزان با همکاری اساتید بتوانند از آموزش روی خط استفاده کنند.