پیشنهادهایمان را درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات از طریق اروپا به آمریکایی‌ها منتقل کرده‌ایم

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه کشورمان در مورد آتش‌بس در یمن و مذاکرات وین گفت‌وگو کرد.
در ابتدای این گفت‌وگو دبیرکل سازمان ملل برقراری آتش‌بس در یمن را تبریک گفت و اظهار داشت، این یک موفقیت و پیروزی مشترک است که درنتیجه تلاش‌های همه طرف‌ها به دست آمده است.
وزیر خارجه ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از برقراری آتش‌بس در یمن و تشکر از نقش دبیرکل در این خصوص، تأکید کرد، اکنون زمان آن است که قدم‌های اساسی در راستای برقراری صلح و ثبات در یمن و به‌ویژه لغو کامل تحریم‌های انسان دوستانه برداشته شود.
امیرعبداللهیان ضمن اعلام تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل بحران یمن و پایان جنگ در این کشور تأکید کرد، امیدواریم هم‌زمان با برقراری آتش‌بس، محاصره کامل مردم یمن نیز متوقف شود تا این فرصت مهم از دست نرود.


وی بر اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن تأکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین ضمن استقبال از سفر «گروندبرگ»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به منطقه و با اشاره به دستور کار شورای امنیت برای صدور دو بیانیه مختلف در مورد یمن اظهار داشت: ما از صدور بیانیه شورای امنیت در حمایت از آتش‌بس استقبال می‌کنیم، اما بیانیه دیگری که به‌صورت یک‌جانبه و بدون در نظر گرفتن حملات عربستان به یمن و در محکومیت دولت نجات ملی مطرح می‌باشد، غیرسازنده است.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اظهار داشت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادهایمان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به‌طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مذاکرات مهم انجام‌شده در وین را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که طرفین هرچه زودتر به توافق برسند.
وی در پایان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت، تلاش داریم تا برنامه‌ای را تحت عنوان «ابتکار همبستگی رمضان» با هدف برقراری صلح و اقدامات بشردوستانه در دستور کار خود قرار دهیم.
براساس گزارش تسنیم، لازم به ذکر است دو طرف در خصوص موضوعات دیگر بین‌المللی ازجمله افغانستان و اوکراین نیز به تبادل‌نظر پرداختند.
ترامپ:اگر رئیس‌جمهور بودم یک‌هفته‌ای با ایران
توافق می‌کردم!
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در واشنگتن تاون‌شیپ بار دیگر از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور کشورش برای احیای توافق هسته‌ای انتقاد کرد و بار دیگر مدعی شد که دولت او می‌تواند ظرف یک هفته با ایران به یک توافق جدید دست یابد.
بنابر گزارش شبکه نیوزمکس، ترامپ خطاب به هواداران خود گفت که بایدن نه‌تنها در حال بازبینی یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است، بلکه به روسیه و چین اجازه داده است که مذاکرات (رفع تحریم‌ها در وین) را هدایت کنند.
وی افزود: اکنون، این روسیه است که برای یک توافق مذاکره می‌کند و چین نیز پشتیبان است. چقدر این کشور (آمریکا) احمق است. آنها (دولت بایدن) خیلی احمق هستند.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد در ادامه به انتقاد از این توافق جدید پرداخت و گفت: این توافق یک فاجعه است. مشخص خواهد شد که این توافق فاجعه است. هیچ‌کس حتی نمی‌تواند باور کند اما ما در حال از دست دادن همه‌چیز هستیم - تمام چیزهایی که به خاطر آن با ایران جنگیدیم.
ترامپ همچنین مدعی شد که اگر بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب می‌شد به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران دست پیدا می‌کرد.
وی ادعا کرد: آن‌ها به یک توافق دست می‌یافتند. آنها (ایران) ظرف یک هفته پس ‌از آنکه ما ریاست جمهوری را برعهده می‌گرفتیم، توافق می‌کردند. آنها برای توافق بسیار آماده بودند.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ادامه سخنرانی روز شنبه خود از عدم توانایی دولت بایدن برای توقف برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت: ما کارت‌هایی داریم. ما پیش‌تر نیز تمام کارت‌ها را داشتیم. هنوز هم داریم. اگر می‌دانستند چطور با آنها بازی کنند، هنوز هم کارت داشتند.
وی افزود: تنها کاری که آنها (دولت بایدن) در آن مهارت دارند، برگزاری انتخابات است، برگزاری و تقلب در انتخابات.
نگرانی معاون ترامپ
از بازگشت آمریکا به برجام
«مایک پنس» معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز مدعی شد: تنها با قدرت آمریکا و متحد کردن متحدان غربی می‌توانیم صلح را به اوکراین بازگردانیم.
این سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی بدون اشاره‌ای به خروج کشورش از برجام که در دوران ترامپ انجام شد، ادعا کرد آمریکا در حال همکاری با روسیه برای متقاعد کردن ایران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای است و اینها پیام‌های ضعفی است که مردم آمریکا آن را نمی‌خواهند.
پنس مدعی شد مردم آمریکا نمی‌پذیرند که ما در حال مذاکره با ایران برای لغو تحریم‌های این کشور هستیم تا احتمالاً بتوانیم نفت بیشتری خریداری کنیم.
وی در ادامه ادعاهای خود افزود که ما همچنین هیئتی به ونزوئلا، برای التماس نفت بیشتر از مادورو ارسال کردیم در حالی‌ که ذخایر عظیم نفت در کشور خود داریم.
این اظهارات در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی‌تر با ایران از طریق تحریم‌های سخت اشتباه بود.
براساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده، «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در سنای آمریکا اخیراً اظهار داشت: روزنه امید تصمیم فاجعه‌بار ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران این بود که او می‌تواند تئوری مخالفان این توافق را آزمایش کند و این‌که توسل به تحریم‌های سخت و یک‌جانبه می‌تواند به حصول یک توافق قوی‌تر و جامع‌تر منجر شود، این تئوری اشتباه بود.
ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.
وی تمام تحریم‌هایی را که به‌موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت که در این امر راه به جایی نبرد.
به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها توانست با کسب بیشترین آرای اکترال ریاست جدید کاخ سفید را برعهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست‌خورده گفته است قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند.
بایدن به‌رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات تاکنون هیچ اقدام مؤثری در این مورد انجام نداده است.