پرواز شاخص کل

گروه اقتصادی/ در جریان معاملات دیروز شاخص کل 2درصد دیگر رشد کرد تا مقدار رشد خود را از ابتدای سال‌جاری به بیش از 6درصد برساند.
هرچند که روند صعودی شاخص در ابتدای سال‌جاری می‌تواند نوید بخش رونق بیشتر و آشتی دوباره سرمایه‌گذاران با بازار باشد اما باید توجه داشت افزایش ناگهانی قیمت‌ها در مدتی کوتاه می‌تواند بار دیگر بازار را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کند. از این‌رو لازم است تا نهاد‌های ناظر روند عرضه و تقاضا در بازار را با دقت بیشتری رصد کنند تا از بروز شائبه تقلب در معاملات جلوگیری شود. همچنین لازم است سهامداران در معاملات خود به شاخص‌های بنیادی بازار توجه بیشتری داشته باشند تا مبادا با بروز رفتار‌های گله‌ای در بازار، در باتلاق زیان‌های طولانی مدت فرو روند.
تداوم فشار تقاضای حقیقی در بازار
دیروز شاخص کل با رشد 2 درصدی به ارتفاع یک میلیون 461هزار واحد جهش کرد تا یک روز دیگر به روزهای سبز بازار افزوده شود آمارها نشان می‌دهد در معاملات دیروز همچنان فشار تقاضا از طرف کد‌های حقیقی حفظ شد و حقیقی‌ها در مجموع 520میلیارد تومان دیگر به دو بازار بورس و فرابورس وارد کردند. فشار تقاضای حقیقی در این روز درحالی ادامه یافت که حقوقی‌های بازار تا حدودی از خست خود در مورد انتقال سهام به حقیقی‌ها کاستند و به میزان بیشتری سهام در بازار عرضه کردند. اما این روند در مقایسه با تقاضای ایجاد شده کافی نبود و در اکثر نماد‌های بازار صف‌های خرید تشکیل شد. آمارها نشان می‌دهد که در این روز 495نماد بارشد قیمت و 140نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.


ترین‌های بازار
دیروز در حدود 16میلیارد و 749میلیون برگ سهم در 826هزارو 261نوبت و به ارزش 11هزارو 896میلیارد تومان در دو بازار بورس و فرابورس معامله شد. در این روز نماد‌های «خودرو»، «شستا»، «فملی»، «شتران» بیشترین تراکنش را به خود اختصاص دادند. همچنین نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر مثبت و نماد‌های «تیپیکو»، «ونوین» و «حفارس» بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل بورس به ثبت رساندند. نماد‌های «آریا»، «هرمز» و «شگویا» نیز تأثیرگذارترین‌ها بر فرابورس بودند. بیشترین خالص ورود حقیقی به نماد‌های «خودرو»، «فولاد»، «خساپا» و«فملی» تعلق گرفت و حقوقی‌ها در نماد‌های «وبملت»، «شتران»، «فزر» و«وخاور» بیشترین خرید را به خود اختصاص دادند.