تناقض آزار‌دهنده

همزمان با اعلام حضوری شدن اجباری دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها و مدارس صدای اعتراض برخی بلند شده است.
اما آیا این افراد در ایام نوروز در قرنطینه بودند که اینگونه نسبت به حضور در فضای آموزشی معترض هستند؟
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء:آموزش از اولین مواردی بود که بعد از همه‌گیری کرونا مجازی شد. به عبارتی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و همگان به سمت آموزش مجازی رفتند. در ابتدا به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب مشکلات متعددی برای دانش‌آموزان و دانشجویان به وجود آمد و همیشه عده‌ای بر این باور بودند که هیچگاه آموزش مجازی نمی‌تواند کیفیت آموزش حضوری را داشته باشد و در این بین آینده کشور است که در خطر قرار می‌گیرد. در این دوره آمار‌های مختلفی خبر از افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دادند وحتی برخی از آن‌ها ترک تحصیل کردند.بالاخره بعد از دو سال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مسئولین اعلام کردند که از روز 14 فروردین ماه، بعد از تعطیلات نوروز و همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان دانشجویان و دانش‌آموزان باید به دانشگاه‌ها و مدارس بازگردند و آموزش دیگر مجازی نخواهد بود بلکه به صورت حضوری با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان پیگیری خواهد شد. از سوی دیگر تعطیلات نوروز همراه با افزایش سفر‌های نوروزی بود و بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آن‌ها در این دوران نادیده گرفته شد.قبل‌تر از این بازه نیز تمامی صنوف به فعالیت‌های خود بازگشتند و مدارس و دانشگاه‌ها از معدود مکان‌هایی بودند که همچنان تعطیل ماندند.در طول مدت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، والدین، دانشجویان و حتی اساتید اعتراض خود را بارها نسبت به آموزش مجازی بیان کردند و از در خطر قرار گرفتن علم و دانش خبر دادند. اما حالا با این نحوه از بازگشایی‌ها نیز اعتراض برخی از والدین و دانشجویان بلند شده است و عده زیادی از آن‌ها سردرگم هستند و همچنان از بیماری می‌ترسند. همگان می‌دانیم که بالاخره باید آموزش حضوری می‌شد تا افراد به مدارس و دانشگاه بازگردند.به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل سردرگمی این گروه‌ها بازگشایی یکدفعه‌ای است.والدین دانش‌آموزان می‌گویند که بعد از سفر‌های نوروزی و با توجه به آمار جهانی باردیگر ممکن است موج جدیدی در کشور به وجود بیاید و دانش‌آموزان که عده‌ای از آن‌ها نیز واکسن نزده‌اند در معرض خطر قرار بگیرند. دانشجویان خصوصا دانشجویان غیر بومی که در خوابگاه‌ها سکونت دارند از وضعیت و ظرفیت خوابگاه‌ها گله مند هستند و می‌گویند برنامه ریزی‌های خود را با پیش فرض مجازی ماندن آموزش در این ترم انجام داده اند.باردیگر تاکید می‌کنیم که با توجه به بازگشایی‌های گسترده آموزش هم باید حضوری شود و خطر تنها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست اما بهتر بود که نحوه بازگشایی‌ها به صورت دیگری بود تا افراد نیز آمادگی بیشتری برای آموزش حضوری پیدا می‌کردند و سردرگمی‌ها کمتر می‌شد و امیدواریم بار دیگر موج جدیدی در کشور به وجود نیاید و آموزش مجازی نشود زیرا در این صورت دانش‌آموزان و دانشجویان آسیب جدی می‌بینند. علی‌ایحال ما به سراغ پزشکان و کارشناسان رفته‌ایم و نظر آن‌ها را در این باره جویا شده ایم.
>تناقض و تعارض در رفتار مردم


هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:
« همه می‌دانیم که آموزش در این دوران لطمه دید و لطمه آن بسیار وحشتناک بود زیرا ما اصلا زیرساخت مناسبی برای آموزش مجازی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها را نداشتیم و آموزش مجازی تبعات بسیار منفی‌ای به جا گذاشت که ما شاهد آن هستیم.شاید یک دهه دیگر ما تبعات آن را به وضوح در افرادی که می‌خواهند از مدارس وارد دانشگاه شوند و یا از دانشگاه‌ها به بازار کار بروند، ببینیم.از آن طرف هم نمی‌توان یکدفعه‌ای در خصوص بازگشایی‌ها تصمیم‌گیری کرد.به نظر من تعارضی که وجود دارد این است که بسیاری از مردم هیچ پروتکل بهداشتی‌ای را رعایت نمی‌کنند و حتی از ماسک استفاده نمی‌کنند.اما از طرف دیگر وقتی بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شود اعتراض می‌کنند. یعنی ما یک تعارض و تناقضی را در رفتار مردم می‌بینیم. خب اگر مردم در این میزان نگران بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستند این موضوع باید در زندگی روزمره آن‌ها هم انعکاس داشته باشد که ما این انعکاس را نمی‌بینیم. یعنی می‌خواهم بگویم اگر یکسری تعارض‌ها در رفتار مدیریت بحران کرونا وجود دارد در رفتار مردم نیز دیده می‌شود و به تبع خودکار را پیچیده‌تر می‌کند.»
>کاهش ظرفیت‌ها و جداسازی افراد دارای علائم
وی ادامه داد:« به هر حال به نظر می‌آید که بخشی از بازگشایی‌ها می‌توان با ظرفیت‌های نصف یا یک سوم آغاز شود و یک سخت‌گیری کلی برای کسانی که علائم ابتلا دارند در نظر بگیرند.در اینجا لااقل می‌توان این کار را کرد که فردی که علائم دارد بلافاصله از بقیه جدا شود و اجازه حضور به او در مدارس و دانشگاه‌ها داده نشود.یکی از بزرگترین مشکلات ما در پیک قبلی مدارس بود یعنی مدارس زیر بار جداسازی و قرنطینه افراد نمی‌رفتند.یکسری هماهنگی‌های داخلی می‌توان انجام داد تا آسیب کمتری به وجود آید.از طرف دیگر مسئله بیماریابی و مدیریت افراد مشکوک باید جدی گرفته شود.ما باید سالم بودن فرد را اثبات کنیم تا او بتواند وارد مدارس و دانشگاه‌ها شود. بنابراین هر نوع علائمی باید جدی گرفته شود و فرد به قرنطینه برود.به زعم من ما باید همه افراد را بیمار در نظر بگیریم و افراد ثابت کنند که سالم هستند.لذا هر علائمی در فرد را باید به پای کرونا بگذاریم و او را از اجتماعات منع کنیم. »
>الان هم دیر است!
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها به نظر من همین الان دیر است و در این خصوص اهمال شده است؛ دانشگاه‌ها از اوایل سال تحصیلی باید بازگشایی می‌شدند. به دلیل اینکه واکسیناسیون برای دانشجویان صورت گرفته بود و به شرط تزریق دو دوز واکسن این امکان وجود داشت که بازگشایی‌ها صورت بگیرد.الان به نظر من حتما باید بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شود.به هر ترتیب همه مردم تمام کارهای خود را انجام می‌دهند، به سفر می‌روند، ارتباطات اجتماعی خود را حفظ می‌کنند ولی وقتی مسئله بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس مطرح می‌شود متاسفانه همه به دنبال یک راه فرار هستند و فعلا بهترین راه فرار برای همه همین کرونا شده است. در کشور‌های دیگر هم الان علی رغم بالا بودن میزان ابتلا و مرگ و میر، می‌بینیم که خیلی از محققین اعتقاد دارند که مراکز آموزشی و دانشگاهی باید بازگشایی شوند.در بسیاری از مکان‌ها حتی زدن ماسک را غیر اجباری کرده‌اند که البته بنده با این کار بسیار مخالف هستم زیرا تا زمانی که میزان شیوع بالا است باید استفاده از ماسک اجباری باشد. بنده کاملا با بازگشایی دانشگاه‌ها موافق هستم و در مورد مدارس هم به نظر من با توجه به اینکه اکثر دانش‌آموزان واکسینه شدند باید بازگشایی‌ها به آرامی صورت بگیرد و دانش‌آموزان به تدریج حداقل یک الی دو روز از هفته را به صورت حضوری به کلاس‌های درس بروند تا آن‌ها به آموزش حضوری عادت کنند و از اول مهر حتما همه مدارس بازگشایی شوند.اولیا باید نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند تا شرایط برای اول مهر سال آینده به صورت کامل برای حضور دانش‌آموزان فراهم شود.زیرا این تاخیرات باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان شده است.همچنین مسئله دوز بوستر باید به صورت جدی در کشور پیگیری شود.»