شهرداری در خواب!

آفتاب یزد - گروه شبکه: روز چهارشنبه ۱۰فروردین ماه در بخش خبری صداوسیما گزارشی از قطع ۲۰۰ اصله درخت در مرکز لرزه نگاری وابسته به دانشگاه تهران در خیابان خوارزمی پخش شد. خبری تلخ و ناراحت‌کننده که واکنش عضو شورای شهر تهران را در پی داشت. ناصر امانی گفت: «متاسفم که اولین تذکر خود در سال جدید را باید به موضوع قطع
۲۰۰ اصله درخت توسط یکی از دستگاه‌های رسمی مطرح کنم. در دهم فروردین ماه سال جاری گزارشی از قطع ۲۰۰ اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی مستقر در خیابان خوارزمی (مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران) مطرح شد و این کار در آستانه روز طبیعت یک دهن‌کجی و تخریب محیط زیست به واسطه یک مرکزی است که آرم علم و دانش بر سر در آن حک شده است و این اقدام به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.» این عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواست تا نسبت به این موضوع به صورت ویژه ورود داشته باشد و با عاملین آن برخورد کند و در نهایت عوامل آن را به مراجع قضائی معرفی و نتیجه آن را به افکار عمومی گزارش دهد. امانی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت درختان در تهران بحرانی است، افزود: «از شهروندان تهرانی درخواست می‌شود که در صورت مواجهه با چنین مواردی آن‌ها را از طریق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ اطلاع دهند و شهرداری نیز سریعاً به این موارد ورود جدی داشته باشد.» امانی افزود: «در گزارشی که منتشر شد، آنچه باعث تاسف بود این بود که کسانی که آن ۲۰۰ درخت را قطع کردند، مسئولیت حفظ و حراست از مجموعه‌هایی را که آن درختان در آن قطع شد، دارند. شهردار منطقه ۳ صحبت کرده و حیف است. موضوع دیگر زمانی است که افرادی که نمی‌دانند و نمی‌دانند چگونه این کارها را انجام دهند، اما وقتی یک نهاد رسمی در روزهای تعطیل و شب این کار را انجام می‌دهد، جای تاسف دارد و باید به شدت با آن‌ها برخورد شود.» پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: «این موضوع مهمی است و شهرداری نیز باید آن را پیگیری کند و این اتفاق در آستانه روز طبیعت تعجب‌آور است و شهرداری باید با مسببین آن برخورد قانونی کند».
> توضیحات شهردار منطقه ۳
جوانی، شهردار منطقه ۳ درباره قطع درختان توسط یک نهاد رسمی اینطور توضیح داده است که مرکز ژئو فیزیک دانشگاه تهران اسفندماه، نسبت به جابجایی چند نهال اقدام کرد که به محض اطلاع همکاران ما جلو این کار را گرفتند. اما متاسفانه مجدداً در تاریخ ۲۹ اسفند با ۶۰ نفر نیروی انسانی به همراه لودر و کامیون از مسیر دیگری ورود کردند تا جابجایی صورت بگیرد که همکاران ما دوباره جلو آن‌ها را گرفتند و نسبت به توقف کار اقدام شد. به گفته شهردار منطقه ۳ بعد از ایام تعطیلات و آن هم در تاریخ ۱۲فروردین برای بار سوم با بیل مکانیکی وارد مجموعه شدند و ما مجبور شدیم با نیوجرسی خروجی‌های مرکز را بگیریم تا بیل مکانیکی و لودر امکان خروج نداشته باشد. وی افزود: تا این لحظه جلو این کار گرفته شده است اما این کار نیاز به تعیین تکلیف دارد چرا که مجموعه محصور است و ورود همکاران ما را صورت جلسه کردند و نیاز به حکم قضائی است. درحال حاضر کار متوقف است اما امکان فعالیت آن‌ها دوباره وجود دارد.


> واکنش کاربران
این موضوع واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «قطع ۲۰۰ اصله درخت حدود هفت تا دوازده روز وقت لازم داره اگر کاملا مکانیزه با ماشین آلات انجام بشه. چطور میشه شهرداری بعد از انجام کار متوجه میشه؟ یعنی در تمام این مدت هیچ کس ندید. متاسفانه خود شهرداری باید پاسخگو باشه. شهردار منطقه باید اخراج بشه».
کاربر دیگری گفته است: «چند وقت پیش هم صدها درخت دانشگاه شهید بهشتی را برای تبدیل محوطه به پارکینگ اساتید قطع کردند».
دیگری نوشت: «سازمان‌های دولتی مرض ساخت و ساز دارند. یعنی اگه یه سازمان با ۵۰۰ نفر کارمند رو ول کنند، ۱۰ هزار تا ساختمان به بهانه‌های مختلف می‌سازه. هیچ ترسی هم نسبت به از بین بردن درخت و جنگل و محیط زیست ندارند. تازه‌ترین نمونه‌اش همین مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران. ۲۰۰ اصله درخت رو قطع کرده».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به جای اینکه درخت بیشتری بکارند قطع‌شان می‌کنند».