رشد 67 درصدی اقامت های نوروزی

گروه اجتماعی/ امسال سفرهای نوروزی حال و هوای دیگری در شروع سال جدید ایجاد کرد. سفرهایی که برخی از مردم بیش از دو سال بود آن را به تعویق انداخته بودند. رونق اقتصادی نیز به‌دنبال این سفرها ایجاد شد. دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر از ثبت بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب - اقامت در نوروز خبر داد. به گفته او مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال بودند. این در حالی است که نگرانی‌ها از مرگ و میرهای تصادفات جاده‌ای از روزهای ابتدای نوروز هشدار دهنده بود اما در حالی که اعلام شد ۹۰ درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود و در تعطیلات نوروزی پنج میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۳ نفر تا روز سیزدهم فروردین‌ماه با وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که نسبت به نوروز گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد، آمار فوتی‌های سوانح جاده‌ای در تعطیلات نوروز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بنا به آمار 26 درصد کاهش داشته است. هر چند طبق آمار متأسفانه ۷۴۶ نفر در این مدت در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند.
همچنین بنا به اعلام‌ها از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۸۴۸هزار و ۴۸ مسافر در مسیر دریایی جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته است و یک میلیون و ۲۸۳هزار نفر در این مدت نیز از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شدند که نسبت به مدت زمان مشابه گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است. در بخش حمل‌ونقل هوایی نیز، در هر دو مسیر داخلی و خارجی، در مجموع دو میلیون و ۱۹۵هزار و ۱۶۶ مسافر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به نوروز سال قبل ۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. از طریق فرودگاه امام(ره) که بیشترین سفرهای خارجی انجام می‌شود، ۴۱۳هزار و ۲۲ مسافر تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۴درصد رشد داشته است. همه اینها نشان از تلاش برای ایجاد فضایی ایمن‌تر برای رشد اقتصادی و بازگشت به روزهای عادی‌تر زندگی در روزگار کروناست. هر چند هشدار کارشناسان بر رعایت پروتکل‌ها بر جای خود باقی است و گلایه‌ها از عدم رعایت پروتکل‌ها نیز. با این‌همه دوگانه اقتصاد و سلامت یا زندگی و سلامت دیگر بعد از گذشت دو سال از کرونا شاید باید می‌شکست که این اتفاق در حال رخ دادن است.
سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در نشست خبری عملکرد ستاد مرکزی هماهنگی که با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی، معاون وزارت کشور، رئیس سازمان اورژانس، پلیس راهور ناجا و جمعیت هلال‌احمر روز گذشته برگزار شد، اعلام کرد: مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه در اقامتگاه‌های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر-شب بوده است. به گفته او برای نخستین‌بار تهران در بین ۱۰ استان پرسفر قرار گرفته است. وی افزود: استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان، تهران، البرز، کردستان، خراسان جنوبی و فارس، نوروز امسال در قیاس با تعطیلات نوروز سال‌های ۹۸ و ۹۷ با رشد اقامت مواجه شده‌اند.
به گفته فاطمی، آمار اقامت در نوروز امسال در مقایسه با میانگین اقامت در تعطیلات نوروز سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۶۷ درصد رشد داشته است.


وی با اشاره به پیش‌بینی سونامی سفر از ماه‌ها پیش و برنامه‌ریزی این ستاد از آبان‌ماه، گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارائه کرد و یادآور شد: در دو سال کرونا بخش عمده تأسیسات گردشگری با مشکلات زیادی مواجه شده و برخی از چرخه خدمات خارج شده بودند و اولویت رسیدگی و ساماندهی این زیرساخت‌ها بود.
شهریار افندی‌زاده سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ستاد سفر نیز در این نشست اعلام کرد: ۵۲ میلیون و ۷۷۱هزار و ۷۴۸ تردد جاده‌ای خودرو بین استان‌ها از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱درصد رشد داشته که میانگین تردد روزانه بین استانی ۲ میلیون و ۲۰۰هزار وسیله نقلیه بوده و ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، بیشترین تردد جاده‌ای در کشور ثبت شده است. افندی‌زاده مرز بازرگان (به سمت ترکیه) را پرترددترین مرز زمینی در تعطیلات نوروز اعلام کرد و افزود:‌ تا روز ۱۴ فروردین‌ماه مرز بازرگان با ۸۹ هزار و ۴۹۰ نفر ورودی و خروجی در صدر بوده است و پس از آن به ترتیب مرزهای رازی (به سمت ترکیه) با ۷۷ هزار و ۹۹۹ نفر ورودی و خروجی و دوقارون (از سمت افغانستان) با ۷۲ هزار و ۲۸۲ ورودی و خروجی، پرترددترین مرزهای زمینی بوده‌اند.
همچنین سرهنگ عین‌الله جهانی ـ معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا ـ آمار فوتی‌های سوانح جاده‌ای در تعطیلات نوروز را ۷۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد جانباختگان با وجود بیش از ۵۰ درصد رشد تردد جاده‌ای، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است. سرهنگ جهانی به ایسنا گفت: تصادفات درون‌شهری در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه گذشته ۵۰ درصد و سوانح جاده‌ای برون‌شهری ۱۵ درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به شرایط ویژه امسال با وقوع برودت هوا که باعث شد محورهای جنوبی با سفرهای بیشتری مواجه شوند و از طرفی ماه رمضان که میل به سفر در نوروز را افزایش داد، گفت: در نوروز امسال ترددهای جاده‌ای بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۲۴۰ درصد رشد داشته و در مقایسه با نوروز سال ۹۸، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
جعفر میعادفر ـ رئیس سازمان اورژانس کشور ـ با اشاره به ۱۹ درصد رشد مأموریت‌های اورژانس کشور در نوروز، گفت: متأسفانه شمار غرق‌شدگان در نوروز امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. ۴۷ نفر جان خود را در سواحل هرمزگان، خوزستان، اردبیل و مازندران از دست دادند. همچنین تعداد مأموریت‌های اورژانس در حوادث ترافیکی با ۴۰ درصد رشد مواجه شد. وی در ادامه گزارش نوروزی اورژانس کشور، اظهار کرد: از ۲۵ اسفند 1400تا ۱۳ فروردین‌ 1401 در یک‌هزار بیمارستان، به دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر خدمات درمانی داده شد که از این تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، سرپایی درمان شدند و ۵۴ هزار نفر بستری شدند. خدمات بیمارستانی، ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
محمدباقر محمدی ـ معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ـ نیز گزارش کرد که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ دو هزار و ۶۴۱ مورد عملیات امداد و نجات در کشور انجام شده است که رشد ۸۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در استان‌های خوزستان، اصفهان، مازندران و فارس نیز بیشترین عملیات امداد و نجات انجام شده است.
یحیی نقی‌زاده محجوب ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور ـ هم از تعلیق و تعطیلی حدود ۱۵۰ واحد خدماتی گردشگری در تعطیلات نوروز امسال پس از شکایت، خبر داد.
علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر ـ‌ نیز در این نشست، بیشترین آسیب‌های نوروز را که احصا شده است، خلأ برخی نهادها و سازمان‌ها در این ستاد برای مدیریت سفر و کنترل قیمت‌ها و همچنین رفع مشکل نقدینگی در برخی استان‌ها و شهرها که نوروز امسال با آن مواجه شدیم، سوانح جاده‌ای، نبود توزیع زمانی سفر و کم‌کاری برخی دستگاه‌ها برای معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت خدماتی برشمرد و گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن پیگیری این کاستی‌ها، به سمت توسعه اقامتگاه‌های ارزانقیمت جهت‌گیری خواهد کرد و حتماً منابع یارانه‌ای خود را به تجهیز و بازسازی این نوع اقامتگاه‌ها اختصاص می‌دهد.
معاون گردشگری همچنین به هم‌افزایی بین ۲۳ دستگاه عضو ستاد خدمات سفر اشاره کرد و پیشگیری از سوانحی همچون افزایش آمار مسمومیت‌های ناشی از گازگرفتگی در چادرهای مسافرتی، تصادفات جاده‌ای و اسکان اضطراری مسافران بویژه در استان‌هایی مثل خراسان رضوی و فارس را که وضعیت بحرانی پیدا کرده بودند و دفاع از حقوق مسافران را از جمله نتایج این هم‌افزایی دانست.
وی همچنین درباره نقدی که نسبت به آماده نبودن برخی استان‌ها در نوروز امسال و نبود مدیریت شد و برنامه این ستاد برای تعطیلات پیش ‌رو اظهار کرد: شرایط این‌طور نبود که ما تا آخرین لحظه منتظر نوروز مانده باشیم، از آبان‌ماه با استانداران جلسه داشتیم، اما چاره کارِ مدیریت سفر را در دائمی شدن ستاد خدمات سفر می‌دانیم. رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با تأکید بر اینکه توزیع مکانی را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: البته درباره توزیع زمانی سفر نیازمند تصمیم‌های حاکمیتی هستیم و مقرر شده است پیشنهاد ستاد برای سامان‌دهی تعطیلات و سفر ارائه شود تا شاهد بهره بردن مسافران در طول سال از جاذبه‌های گوناگون گردشگری کشور باشیم.
همچنین مهدی جمالی‌نژاد ـ معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ـ در نشست خبری عملکرد ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر یادآور شد که پیش از آغاز تعطیلات بیش از ۱۳۰۰ جلسه با استانداران، شهرداران و دهیاران برگزار شد و در ادامه، تمرکز این سازمان و وزارت کشور را بر توزیع مکانی سفر همسو و همراه با ستاد خدمات سفر اعلام کرد و لازمه این کار را سامان‌دهی تعطیلات و شناسایی نقاط کمتر شناخته‌شده دانست.