مسئولان: مردم مقصرند!


آفتاب یزد - گروه شبکه: به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که بسیار ناراحت‌کننده و ترسناک است. این فیلم عده‌ای را نشان می‌دهد که در حال جابه‌جایی پدر و کودک خردسال‌اش با استفاده از سیم بکسل در یک مسیر کوهستانی هستند چرا که در آنجا پلی وجود ندارد. گفتنی است این ویدئو مربوط به روستای سرصحرا خواجه انور از توابع دهدز شهرستان ایذه در استان خوزستان است. اما سوال اینجاست که اگر خدایی نکرده سیم بکسل دچار مشکل شود و یا اهالی نتوانند هنگام عبور از این مسیر خود را کنترل کنند آن وقت فاجعه‌ای رخ خواهد داد که تا ابد داغ آن بر پیشانی مسئولانی خواهد نشست که فکری به حال عبور و مرور مردم این منطقه نکرده اند. مگر ساختن یک پل چقدر هزینه بر است که مردم این منطقه چنین خطری را باید به جان بخرند؟
> واکنش راهداری
اما در واکنش به انتشار این فیلم، خداداد مقبلی - معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: «قطعا این مسئله از سوی اداره کل راهداری استان خوزستان پیگیری خواهدشد و اگر نیاز به بررسی حضوری در منطقه باشد شخصا از این محل بازدید خواهم کرد.» وی تاکید کرد: «همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا اگر چنین مشکلی در این روستا وجود داشته باشد آن را حل کنیم تا اهالی این روستا بتوانند به راحتی در این مسیر کوهستانی تردد کنند.»
> گهواره‌ای برای سیم بکسل تامین می‌شود!


جالب اینجاست که مسئولان خوزستان با دیدن چنین فیلمی قرار نیست که پلی برای مردم آنجا بسازند چرا که سرپرست فرمانداری دزپارت می‌گوید گهواره‌ای برای سیم بکسل تامین می‌شود. مجید رحمانی در خصوص تردد اهلی خواجه انور شهرستان دزپارت با سیم بکسل از روی رودخانه اظهار کرد: دو روستای سر صحرا و خواجه انور از توابع شهرستان دزپارت در ارتفاع ۲ هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارند و جمعیت این دو روستا ۳۰ تا ۵۰ خانوار است. به گزارش ایسنا، وی افزود: در فصل زمستان به دلیل کوهستانی و برفی بودن این روستاها، راه ارتباطی این روستا به مدت دو ماه بسته می‌شود و در صورت استمرار بارش برف بازگشایی مسیر زمان می‌برد. سرپرست فرمانداری دزپارت گفت: در این بازه زمانی اهالی روستا مجبور هستند از این مسیر (با سیم بکسل از روی رودخانه) عبور کنند. رحمانی افزود: این مسیر فرعی با استان چهار محال و بختیاری در بخش میانکوه شهرستان اردل هم‌مرز است. هفته گذشته فرماندار شهرستان اردل، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و مدیر بنیاد مسکن استان چهارمحال و بختیاری از این مسیر بازدید کردند و مقرر شد از محل اعتبارات عشایر و بحران استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری خوزستان، گهواره‌ای روی این سیم بکسل برای تردد در این مسیر تامین شود. امیدواریم با مشارکت دو فرمانداری به زودی این مشکل رفع شود.
> برخی از عشایر راه‌های دشوار را انتخاب می‌کنند
قسمت تلخ ماجرا اینجاست که معاون راهداری سازمان راهداری مقصر را مردم می‌داند. رضا اکبری می‌گوید: برخی از عشایر برای کوتاه شدن مسیر از راه‌های دشوار استفاده می‌کنند. وی گفت: در تمامی استان‌های کشور مسیر برای تردد روستاییان و یا حتی تردد خودروها وجود دارد و طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته روستا و یا شهری نیست که بدون مسیر آسفالت یا شوسه وجود داشته باشد. به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیاری از عشایر برای کوتاه کردن مسیر تردد خود در برخی از مناطق از مسیرهای سخت برای تردد استفاده می‌کنند، این در حالی است که در تمامی روستاها، ما مسیر برای تردد در نظر گرفته‌ایم. ویدئویی که منتشر شده مربوط به تردد عشایر برای کوتاه کردن مسیر است، چرا که اگر از مسیرهای روستایی تردد کنند، مسیر طولانی می‌شود و این موضوع باید از سازمان امور عشایر پیگیری شود.