شش اشتباهی که آمریکا را به جان عمران خان انداخت توطئه علیه عمران خان

یک رسانه عربی در تحلیل رخدادهای اخیر پاکستان که به انحلال پارلمان منجر شد، برآورد کرد که توطئه آمریکا علیه عمران خان هنوز متوقف نشده و چه بسا به تحریک ارتش برای کودتا منجر شود.
به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی به قلم نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: عمران خان، نخست وزیر پاکستان از یک توطئه آمریکایی که هدف آن براندازی حکومتش بود نجات یافت و این توطئه نزدیک بود از طریق تحریک احزاب معارض عملی شود. با این وجود توطئه آمریکا هنوز متوقف نشده و چه بسا به یک کودتای نظامی نیز تبدیل شود زیرا ارتش پاکستان حاکم فعلی این کشور است و از زمان تاسیس پاکستان تا به امروز چهار کودتا انجام داده است که همگی با برنامه ریزی آمریکا بوده و اکنون نیز برخی ژنرال‌های همپیمان آمریکا در صفوف ارتش حضور دارند.
در این تحلیل آمده است که اشتباهات بزرگ عمران خان از نظر آمریکا که منجر به توطئه چینی علیه او شد، در مواضع و سیاست‌های زیر خلاصه می‌شود:
یک؛ مخالفت قاطع با توقف حمایت ها از جنبش طالبان در افغانستان و پشتیبانی از این جنبش در شکست دادن سریع آمریکا و خروج ذلت بار نیروهای این کشور از افغانستان در سال گذشته.


دو؛ قرار گرفتن در صف کشور چین و پیوستن به ابتکار عمل «کمربند و جاده» و امضای معاهده اقتصادی به قیمت تقریبا ۶۲ میلیارد دلار که همکاری‌های اقتصادی گسترده ای را شامل می شود و این کشور را از آمریکا بی نیاز می‌کند.
سه؛ تایید و حمایت از حمله روسیه به اوکراین و سفر به مسکو در آغاز بحران و استقبال گرم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از وی.
چهار؛ ایجاد روابط راهبردی بسیار قوی با ایران و شکست تحریم‌های تحمیل شده علیه این کشور و طرح اتهام علیه وی مبنی بر کمک به گسترش برنامه هسته‌ای ایران.
پنج؛ حمایت کامل از مسئله فلسطین و عدم پیوستن به روند عادی سازی روابط با اسرائیل و توافق ابراهیم و همچنین مقاومت در برابر تمام فشارهای آمریکا و کشورهای عربی در این راستا.
شش؛ نپذیرفتن مطالبات متعدد آمریکا مبنی بر تاسیس پایگاه‌های نظامی در خاک این کشور که مرزهای مشترک با چین دارد.
نویسنده در ادامه می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا کمک‌های سالانه به افغانستان که تقریبا سه میلیارد دلار است را بلوکه کرد و این اقدام به بهانه توقف حمایت از تروریسم در افغانستان و عدم پایبندی به توافقات با آمریکا برای مبارزه با طالبان و همچنین عدم ارسال نیرو به یمن برای جنگیدن در کنار ائتلاف سعودی و اماراتی و عدم قطع روابط با ایران بود. زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا روی کار آمد همین وضعیت را ادامه داد و هیچ تماسی با عمران خان برقرار نکرد و جشن و شادی عمران خان در پی شکست اشغالگری آمریکا و خروج نیروهای این کشور از افغانستان این شکاف را دوچندان کرد.
در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که در پی پیروزی عمران خان در انتخابات و موفقیت در سرنگونی دولت فاسد قبلی، آمریکا تصمیم به براندازی حکومت وی گرفت و پس از سفر عمران خان به مسکو و پیوستن به ائتلاف چینی، روسی، ایرانی و کره شمالی علیه آمریکا ، اجرای این تصمیم آمریکایی به یک نیاز مبرم تبدیل شد.
عطوان می‌نویسد: چه بسا بزرگ‌ترین اشتباه عمران خان از نظر آمریکایی‌ها حمایت مطلق از مساله فلسطین و انتقادات علنی از جهان اسلام است که نتوانست با پروژه نژادپرستانه صهیونیستی مقابله کند و کشتارها در حق ملت فلسطین را متوقف کند.
عمران خان از زمانی که دانشجوی دانشگاه آکسفورد انگلیس بود این موضع را اتخاذ کرد و جامایا خان، همسر اول وی و مادر فرزندانش نیز همین موضع را اتخاذ کرد ؛ زنی که مسلمان شد و مقالات متعددی علیه تجاوزهای اسرائیل در نوار غزه در روزنامه های انگلیسی منتشر کرد.
نویسنده در پایان با اشاره به اینکه عمران خان علی‌رغم پیشنهادات وسوسه انگیز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه ایران موضع نگرفت و وی شخصی فرقه گرا نیست، آورده است که توطئه علیه عمران خان هنوز متوقف نشده است و چه بسا آمریکا ارتش پاکستان را برای انجام کودتا تحریک و این کشور را غرق در مشکلات کند.
سایر اخبار این روزنامه