« ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال جدید را بررسی کرد خروج بورس از کما ؟

کیمیا نجفی
همایون دارابی درخصوص وضعیت بازار سرمایه در سال 1401 گفت: با توجه به تحولاتی که دیده می‌شود شرایط به نفع بازار سرمایه است. می‌توان انتظار داشت که سال ۱۴۰۱ سال بهتری از ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه باشد.
بورس در سال 1400 روزها را با رشدهای کم‌جان و ریزش‌های پی‌درپی پشت سر گذاشت و با کوله‌باری از ناامیدی و زیان سرمایه‌گذاران وارد سال جدید شد. حالا مهم‌ترین پرسش این است که در سال 1401 چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه و سهام‌داران خواهد بود ؟
برخی از کارشناسان معتقدند در حال حاضر بازار سرمایه شرایط مساعدی برای رشد دارد. بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه چندی پیش در گفت‌وگو با اشاره به اینکه به لحاظ تکنیکی بازار آمادگی دارد در سال آینده مسیر رشد خوبی را طی کند، بیان کرده است: «درصورتی که کشمکش‌های میان اروپا، آمریکا و روسیه ادامه پیدا کند، قیمت‌های جهانی همچنان رشد پیدا خواهد کرد که این موضوع می‌تواند به نفع ایران و صنایع ایرانی باشد. در حال حاضر بازار سرمایه شرایط مساعدی برای رشد دارد و همه‌ چیز برای صعود فراهم است. رشد قیمت‌های جهانی مانند نفت، فلزات اساسی و مواد پتروشیمی نیز نوید شکل‌گیری شرایطی مساعد برای شرکت‌های صادرات‌محور ما را می‌دهد.»


وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ابهامی که وجود دارد، وضعیت برجام است، افزود: «در صورت احیای قرارداد برجام صنایع خودرویی، بانکی، حمل‌ونقل و تجهیزاتی کشور شرایط خوبی پیدا خواهد کرد. اگر قرارداد برجام به سرانجام برسد، بازار می‌تواند به شکل بهتری مسیر صعودی خود را طی کند.» مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به خبرآنلاین گفته است: « بازار سرمایه از مرداد ماه ۱۳۹۹ وارد رکود شده است و این رکود تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت و به عبارتی بازار سرمایه نزدیک به یک سال و هشت ماه در رکود به سر می‌برده است. از دید بنده در سال ۱۴۰۱ رکود در بازار سرمایه به اتمام رسیده است و از طرفی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب جذابیت بیشتری دارد و با توجه به ثبات نرخ ارز و قیمت‌های بالای طلا و رکود حاکم شده در بازار مسکن، بازار سرمایه بیشترین جذابیت را دارد. در نتیجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه سال خوبی خواهد بود و این نوید می‌رود که از ابتدای امسال با توجه به اینکه مسئله بودجه نیز حل شده است و سایر سیاست‌های اقتصادی شفاف است بازار مثبت شود و شرکت‌های صادرات محور بازار سرمایه نیز به دلیل بحران اوکراین و روسیه رشدهای چشمگیری را داشته‌اند و فروش و سود خیلی خوبی را پیش رو دارند و مطمئن باشید امسال سال بورس است.»
در سال جدید شرایط به نفع بازار سرمایه است
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به شرایط بازار در سال ۱۴۰۰ به پیش‌بینی وضعیت شاخص در سال جدید پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: با توجه به تحولاتی که دیده می‌شود شرایط به نفع بازار سرمایه است. به هر حال پس از مدت‌ها در یکی دو هفته اخیر ما شاهد ورود نقدینگی به این بازار بوده‌ایم و از سوی دیگر سیاست‌های دولت در قالب لایحه بودجه و برنامه‌های دیگری که در دستور کار قرار گرفته است نشان می‌دهد که بازار سرمایه برای دولت دارای اهمیت است بنابراین به نظر می‌رسد که شرایط خوبی برای بازار فراهم شده است.
وی افزود: ما هجده ماه اصلاح را در بازار سرمایه پشت سر گذاشته‌ایم و قیمت‌ها در این مدت بسیار پایین آمده است و مدت زمان زیادی است در اصلاح قرار داریم. از سوی دیگر با توجه به گزارش‌ شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صادراتی و این واقعیت تاریخی که هر وقت قیمت نفت در کشورها بالا رفته شاخص سرمایه‌گذاری‌ها همچون بورس نیز رشد کرده‌اند می‌توان انتظار داشت که سال ۱۴۰۱ سال بهتری از ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اعتماد به مردم بازمی‌گردد، گفت: هنگامی که هر بازاری شروع به حرکت کند شرایط دهان به دهان پخش می‌شود بنابراین وقتی که رشد قیمتی در یک بخش اتفاق می‌افتد تقاضا برای خرید بالا می‌رود و قطعاً یک صف برای آن تشکیل می‌شود. به همین خاطر اگر یک بازدهی مناسب در بازار سرمایه ایجاد شود خود به خود اعتماد به مردم بازگشته و افراد جدید به بازار وارد می‌شوند و در آن شرایط شاهد ادامه رشد شاخص خواهیم بود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ممکن است شاخص تا چه محدوده‌هایی بالا برود، گفت: به لحاظ تکنیکال می‌توان گفت که قیمت‌ها به وضعیت قبلی خود باز می‌گردند، ما لنگرهای اعداد را در محدوده دو میلیون واحد می بینیم و امیدوار هستیم که شاخص به آن محدوده باز گردد. البته این مسئله در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد اما به هرحال هدفی است که پیش روی بازار قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه