هدف‌گذاری تولید برق هسته‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار نوروزی محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران با مدیران و همکاران صنعت هسته‌ای همزمان با آغازین روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد سازمان انرژی اتمی برگزار شد. رئیس‌سازمان انرژی اتمی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که از برکات و فرصت‌های ماه مبارک رمضان حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.
اسلامی افزود: امیدوارم سال ۱۴۰۱ را به نقطه عطف از تلاش و کوشش بی‌وقفه در سازمان تبدیل کنیم و به لطف الهی در ماه‌های گذشته تلاش کردیم که دغدغه‌های مهمی که وجود داشت و همچنین کاستی‌هایی که داشتیم را بررسی و احصاء کنیم و برای برون رفت از آنها؛ نقشه راه و برنامه‌ریزی داشته باشیم به نحوی که همکاران سازمانی ما در همه اقشار و در تمام بخش‌ها بدانند در چه نقطه‌ای قرار داریم و قرار است به چه نقطه‌ای برسیم؛ چه اهدافی دنبال می‌شود و سهم هر فرد و هر بخش را بتوانیم مشخص و معرفی کنیم.
اسلامی اضافه کرد:  به لطف الهی در این مدت، کاستی‌هایی که وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت به طوری که آقای دکتر رئیسی در ایام انتخابات، کارگروه‌هایی را تشکیل داده بودند و افراد و اشخاص گوناگون در قالب چند کمیته، نسبت به بررسی‌های همه‌جانبه سازمان اقدام کردند و وضعیت موجود را به تصویر کشیده بودند و موارد مختلفی توسط آنها احصاء شده بود و همچنین مسائل ضروری که باید مورد توجه قرار می‌گرفت را تعیین و پیشنهاداتی به ایشان تقدیم شده بود. ما نیز تلاش کردیم با تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از همه افراد مرتبط و دارای انگیزه، سند جامع توسعه سازمان را تهیه کنیم. این سند روند تصویب قانونی را طی کرده و خوشبختانه در نخستین روزهای کاری سال ۱۴۰۱ دارای یک سند جامع برای این سازمان هستیم و ان‌شاءالله در روز ۲۰ فروردین ماه و از سوی رئیس‌جمهور رونمایی خواهد
شد.


وی توضیح داد: در این سند همه ابعاد فناوری هسته‌ای، صنعتی شدن ما در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون، جریان‌های مغفول مانده‌ای که تاکنون اقدامی برای آنها صورت نگرفته، توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به آنها تاکیداتی داشتند و طی سال‌های گذشته متاسفانه ما از انجام فرمایشات و توصیه‌های ایشان جا مانده بودیم، در این سند به این موارد پرداخته شده است.
اسلامی بیان کرد: بر اساس سند جامع سازمان، فرآیند‌‌های مربوط به چرخه سوخت، هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی انجام شده و در بحث برق هسته‌ای غیر از ظرفیت‌هایی که موجود است هدف‌گذاری برای احداث واحدهایی تا سقف ۱۰ هزار مگاوات را پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین توسعه کاربرد پرتوها را هم در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم به طوری که اطلس توسعه جغرافیای کشور را طراحی کرده‌ایم و برنامه‌ریزی برای پیشبرد این برنامه‌ها را به صورت کمی و کیفی در سند جامع سازمان مورد توجه جدی قرار داده‌ایم و سند این موارد تعیین و تصویب شده و به دنبال لازم‌الاجرا شدن این برنامه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که ما با عدم همکاری شفاف مواجه هستیم، بنابراین هر آنچه وجود دارد را باید بر پایه استعدادها، ظرفیت و توان ملی و برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود مورد توجه قرار دهیم، همچنین باید از توقف‌ها و مکث‌هایی که در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود داشته‌ایم، فاصله گرفته و از دایره این دیدگاه خارج شویم و باور کنیم کشورمان دارای انسان‌های دانشمند و ظرفیت‌های فراوان پژوهشی و صنعتی است. در این راه  باید توجه داشت فرآیندهایی که در اختیار داریم به طوری که در پژوهشگاه و سایر شرکت‌های تابعه سازمان، ظرفیت‌های بسیار فراوان انسانی و پژوهشی وجود دارد و نباید اجازه دهیم حتی ذره‌ای از این ظرفیت‌ها معطل بماند بنابراین همه توان و ظرفیت‌ها را باید فعال کرده و به خدمت درآوریم و همچنین باید بدانیم که به لطف الهی منابع این بخش‌ها در وضعیت بسیار خوبی طراحی شده و به صورت پایدار و در قالب جریان ‌سازی برای اقتصاد هسته‌ای می‌تواند به خدمت گرفته شود.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: همچنین ما در این فرآیند، ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین را در دستورکار داریم، این پروژه نیروگاهی تمام ایرانی خواهد بود که در کنار رآکتورهای تحقیقاتی مورد نیاز سازمان در برنامه توسعه قرار دادیم، دستور ساخت آن در اسفند ۱۴۰۰ صادر شده به نحوی که جریان ‌سازی برای قابلیت تولید نیروگاه تمام ایرانی در ظرفیت صنعتی کشور به عنوان یک موتور محرک مورد توجه سایر صنایع قرار خواهد گرفت و امیدواریم‌گرید صنعتی کشور را به سمت‌گرید هسته‌ای ارتقاء دهد و صنعت کشور را بتواند به تراز بالاتری برساند. امیدواریم خلاء‌های بزرگی که تاکنون داشته‌ایم را در قالب این دیدگاه از بین
ببریم.
سایر اخبار این روزنامه
190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند جنگ یمن و اوکراین و نتیجه مقاومت در مقابل آمریکا! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه شهادت مظلومانه یک روحانی در حرم مطهر رضوی‌(ع) پشت پرده جنایت کیست؟ اخراج ده‌ها دیپلمات روس از کشورهای اروپایی / مسکو: بی‌پاسخ نمی‌ماند ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارد نخستین علائم شکست محاصره یمن با پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت در صنعا تحریم‌های غرب علیه ایران نتیجه معکوس دارد هدف‌گذاری تولید برق هسته‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات خبرنگار کیهان در خرم‌آباد پس از افشاگری با شکایت زمین‌خواران مدعی اصلاحات دستگیر شد لفاظی‌های آمریکا علیه ایران درخصوص مذاکرات وین فروش آرد دولتی به 10برابر قیمت با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها عمران خان: مرگ بهتر از بردگی برای آمریکاست ایران­‌هراسی در روزنامه­ مدعی اصلاح‌طلبی 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند