سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای ۰۲ فروردین رونمایی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری رویداد ملی صنعت هسته‌ای در روز‌های آینده گفت: سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای ۲۰ فروردین رونمایی می‌شود.
به گزارش فارس، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت صبح دیروز در نشست خبری، ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: دولت در ایام تعطیلات بدون هیچ تعطیلی به کار خود ادامه داد، یعنی به غیر از روز ۲۹ اسفند هیچ جلسه دولت لغو نشد و همچنین در این ایام سفر‌های استانی انجام شد.
بهادری‌جهرمی افزود: در ۲۰ فروردین رویداد ملی هسته‌ای را داریم که ان‌شاءالله در این روز از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور رونمایی خواهد شد، این سند نگاه بلندمدت کشور در صنعت هسته‌ای خواهد بود، همچنین دستاورد‌های دیگر در این حوزه رونمایی خواهد شد.
دولت قصد اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را در سال جدید دارد


سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر کم‌ارزش شدن یارانه ۴۵هزارتومانی و اینکه آیا دولت قصد افزایش آن را دارد؟ اظهار داشت: گفته رئیس‌جمهور به نقل از مدیران اقتصادی دولت قبل بود، یعنی عدد مذکور در گزارش‌ها و آمار‌های دولت گذشته بوده و طبیعتاً این مورد نشان می‌دهد الگوی یارانه‌های فعلی، الگوی مناسبی نیست. در سند تحول دولت، برای هدفمند‌سازی یارانه‌ها و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مسیر مجزایی طراحی و پیش‌بینی شده است، از این رو باید اصلاح نظام پرداخت را در دستور کار قرار دهیم تا اینگونه ناکارا برای مردم نباشد.
نهضت ملی مسکن چگونه پیش می‌رود؟
بهادری‌جهرمی با اشاره به ساخت مسکن در سال جدید بیان داشت: علاوه بر ۸۰۰هزار واحد در حال ساخت برای یک‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد زمین تأمین شده است. ثبت‌نام هم بیش از ۵میلیون نفر بوده است، همچنین از سال ۹۴ پروژه‌هایی که از مسکن مهر آغاز شده با پیشرفت‌های کم به نوعی رها شده بود. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با تسهیلات مناسبی همراه بود، استقبال بیشتری از این طرح صورت گرفته شده است.
دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل سازمان مهاجران
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره مهاجران افغانستانی بیان داشت: به اذعان مراجع بین‌المللی، ایران میزبان خوبی برای مهاجران افغانستانی بوده است، هر چند همین مراجع به وظایف خود در حمایت از پناهندگان عمل نکرده‌اند. دولت و جمهوری اسلامی معطل تکالیف بین‌المللی نمانده است. ایران از ثبات افغانستان استقبال می‌کند، اما تا زمانی که این عزیزان میهمان ما هستند، حمایت‌ها ادامه‌دار است.
مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به دولت قبل است
بهادری‌جهرمی تأکید کرد: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوز‌های قانونی لازم از جمله مجوز‌های محیط زیستی است و توسعه عمرانی فرع بر رعایت محیط زیست است، از این رو مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیئت وزیران در دولت قبل، یعنی اسفندماه ۹۹ است. وی با بیان اینکه از حساسیت افکار عمومی تشکر می‌کنم، تصریح کرد: اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز‌های محیط زیستی است.
منابع یارانه‌ای تأمین دارو افزایش داشته است
بهادری‌جهرمی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: وقتی ممنوعیتی از طرف ستاد کرونا نیست، دلیلی برای تداوم غیرحضوری مراکز آموزشی نیست. همان گونه که سفر‌های نوروزی به واسطه تزریق واکسن شیرین بود، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز با همیاری مناسب دلچسب خواهد بود.
وی با اشاره به ارز ترجیحی دارو و ارز بیان داشت: منابع یارانه‌ای تأمین دارو نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم داشته است و منابع خاص و مجزایی برای تأمین داروی بیماران دارای بیماری خاص پیش‌بینی شده است تا در اختیار بیمار قرار گیرد و از آن سوءاستفاده نشود.
وی تصریح کرد: روش جایگزین پیشنهادی مورد توجه در سند تحول و بودجه این است که منابع به سمت خود مصرف‌کننده و سازمان‌های بیمه‌گر برود، پس تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت و صرفاً شیوه توزیع این یارانه تغییر خواهد کرد، البته هنوز آیین‌نامه نهایی تدوین نشده است. هر اقدام مرتبط با مردم پیش از اقدام اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تحریم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد
بهادری‌جهرمی در رابطه با تحریم‌های امریکا و پیشنهاد خروج اسم سپاه از لیست تحریم و تأثیر آن روی روند مذاکرات گفت: تحریم آن هم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد و بیانگر عدم‌صداقت طرف مقابل است و این اقدامات نشان می‌دهد با مردم ایران دشمنی وجود دارد، همچنین جدی نبودن در پیشبرد مذاکرات را نشان می‌دهد.