16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF

 
جواد اوجی اخیرا با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در انعقاد قراردادهای نفتی و جذب سرمایه گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم، ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده که هم در بحث توسعه میدان‌ها نفتی و گازی مشترک، هم بحث جمع‌آوری گازهای مشعل بوده است.
وی افزود: 28 مورد از این قراردادها مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه نفت و مشعل بوده که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی نیز قراردادهایی امضا شد تا تردد‌تانکرها در جاده‌ها کم و انتقال فرآورده از جنوب کشور تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود.
وزیر نفت ادامه داد: در بحث احداث مخازن ذخیره‌‌سازی گاز طبیعی، تکمیل زنجیره پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاهی نیز قراردادهایی امضا شد و نخستین واحد پتروپالایشگاهی توسط وزارت نفت به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در استان هرمزگان در بهار امسال کلنگ‌زنی می‌شود.


اوجی افزود: عمده تأمین مالی قراردادهای توسعه میدان‌ها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگ‌های بزرگ، میدان‌ها نفتی و گازی را توسعه می‌دهند و سرمایه‌گذاری که انجام دادند، از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز توسط کنسرسیوم‌های بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژه‌ها تأمین خواهد شد.
وی گفت: برای توسعه فاز ۲ میدان مشترک آزادگان، شرکت‌های مختلفی آمده‌اند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدان‌ها توسط شرکت‌های بزرگ داخلی انجام خواهد شد.
وزیر نفت تصریح کرد: در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکت‌ها اعلام نشود. تنها برای اینکه عده‌ای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکت‌ها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد.
اوجی افزود: شاید آنها ناراضی هستند که هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کردند، اما اکنون می‌بینند شرکت‌های بزرگ دیگری آمده‌اند و در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند.
توتال اطلاعات گرفت و سرمایه‌گذاری نکرد!
گفتنی است در دولت غربگرای حسن روحانی موضوع امضای قرارداد با شرکت فرانسوی توتال با سروصدای فراوان مطرح شد و با وجودی که این شرکت غربی پیش از آن هم نسبت به تعهداتش بدعهدی کرده بود اما بیژن زنگنه بدون توجه به این بدعهدی دوباره با این شرکت فرانسوی قرارداد امضا کرد و ماه‌ها منتظر آغاز به کار این شرکت در فاز 11پارس جنوبی شد اما نهایتا مدیران توتال با وجود دریافت اطلاعات ذی‌قیمت از زنگنه بابت میدان مشترک پارس جنوبی بدون اینکه به هیچ کدام از تعهداتشان عمل کنند به بهانه ترس از آمریکا از ایران رفتند.
حالا اما وزیر نفت دولت رئیسی با تاکید بر انعقاد قرارداد بیش از 16میلیارد دلاری با شرکت‌های خارجی و داخلی تصریح کرده که این قراردادها در مجموع چند برابر وعده‌های بی‌عمل توتال بوده است.
اوجی در عین حال با تاکید برعدم افشای اسامی شرکتهای طرف قرارداد گفته است: بی‌شک از این پس هم در همه قراردادهای نفتی، همین رویه ما خواهد بود و به هیچ عنوان انتظار انتشار جزئیات قراردادها و اسامی شرکت‌ها را نداشته باشید. منتقدان می‌توانند روند پیشرفت پروژه‌ها را نقد کنند اما صرف انتشار اسامی شرکت‌ها جز اینکه راه را برای تحریم باز می‌کند، فایده‌ای
ندارد.
کمتر از یک‌ماه قبل هم، وزیر نفت از افزایش
دو و نیم برابری درآمد صادرات نفت با وجود تحریم خبر داده و گفته بود: افزایش صادرات نفت در این مدت به‌خاطر تخفیف در تحریم‌ها نبود. به لطف خدا و با اتکا به تمامی ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت، ظرفیت‌ها، روش‌های مختلف قراردادی و شناسایی‌کردن خریداران مختلف، از همان ماه اول شروع به کار دولت، یعنی از همان شهریو‌ماه، به مرور، هم صادرات نفت‌خام و هم صادرات میعانات گازی‌ را افزایش دادیم. این درحالی بود که هیچ‌گونه تحریمی کم نشد و هیچ تخفیفی هم در تحریم‌ها داده نشد. همان تحریم‌های سفت و سخت پابرجا است و حتی بدتر هم شده است.
بی‌تاثیری مذاکرات وین بر افزایش صادرات نفت
وزیر نفت تاکید کرده بود: صادرات نفت ایران در سخت‌ترین تحریم‌ها افزایش یافته است؛ بدون آنکه مذاکرات وین تأثیری بر آن داشته باشد یا اینکه ما منتظر نتیجه مذاکرات باشیم. حتی این افزایش صادرات باعث شد که قدرت چانه‌زنی دوستانمان در وین هم اضافه شود. هم‌اکنون هم آمریکایی‌ها و هم کشورهایی که ما را تحت تحریم‌های ظالمانه قرار‌داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که به مرور این تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود و قصد آنها مبنی بر کاهش صادرات و رساندن آن به صفر، ممکن نیست. چنین اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد و حتی اکنون با افزایش صادرات نفت ایران دارد برعکس می‌شود.همچنین با وجود شرایط دشوارتحریمی، در سال ۱۴۰۰، وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و خالص گاز صادراتی دو و نیم برابر شده و در موضوع گاز این رقم به سه و نیم تا چهار برابر رسیده است.
افزایش صادرات نفت بیشتر از زمان اجرای برجام
علاوه‌بر وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم چندی قبل از افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت خام کشور خبر داده و گفته بود: به برخی کشور‌های هدف، بیشتر از زمان اجرای برجام صادرات داشته‌ایم. پیش از این، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرده بود میزان واردات نفت ایران به چین، از دوران اجرای برجام فراتر رفته است.
این دستاوردها در حالی رخ داده که نه برجام دوباره احیا شده و نه ایران زیربار باج‌خواهی FATF رفته است.
حدنصاب تجارت کشور در دوران تحریم شکسته شد
در همین حال سخنگوی گمرک هم اعلام کرده که در آخرین ماه سال گذشته حدنصاب تجارت کشور در دوران تحریم شکسته شد.
روح‌الله لطیفی گفته است تجارت غیرنفتی با ثبت حدنصاب 11 میلیارد و 538 میلیون دلار در آخرین‌ ماه سال 1400 به بالاترین میزان ارزش تجاری در طول یک ماه طی چند سال اخیر به ویژه در زمان تشدید تحریم حداکثری در چهار سال اخیر رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس‌‌، لطیفی افزود: این میزان از لحاظ ارزش نسبت به  مدت مشابه (اسفندماه 1399)، 40 درصد و نسبت به بهمن ماه 17 درصد  رشد داشته است.
سخنگوی گمرک درباره کالاهای عبوری و ترانزیتی کشور در  ماه آخر سال 1400 گفت: بیش از یک میلیون و 171هزار تن کالای خارجی در اسفندماه از قلمرو کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه 52 درصد افزایش داشته و نسبت به بهمن ماه نیز با 9 درصد رشد همراه بوده  که این حجم تراتزیت خارجی در طول یک ماه حد نصاب دیگری است که در اسفند ماه کشور به دست آورده است.
سایر اخبار این روزنامه
16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF «نظم نوین جهانی» چقدر آماده‌ایم؟(یادداشت روز) اخبار ویژه وحشت مردم اروپا و آمریکا از گرانی‌های بی‌سابقه صادرات 4 میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا به خارج از کشور ۷۰ درصد زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است عیادت تولیت آستان قدس رضوی از مجروحان حادثه حرم مطهر امام رضا(ع) شیعه و سنی در ایران و افغانستان جنایات تکفیری‌ها در مشهد را محکوم کردند عقب‌ماندگی‌ها در تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار با سرعت در حال جبران است رونمایی از ۹ دستاورد هسته‌ای در ۲۰ فروردین تحلیلگر صهیونیست: به ۳ دلیل احیای برجام برای اسرائیل بهتر است جهاد تبیین باطل­‌‌السحر تحریف و تحریم ژنرال آمریکایی: ایران و ۳ کشور دیگر تهدید‌های ثابت آمریکا تلقی می‌شوند روزنامه مدعی اصلاحات در‌ تفرقه‌افکنی پا جا پای دشمن گذاشت 16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF 16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF