شیعه و سنی در ایران و افغانستان جنایات تکفیری‌ها در مشهد را محکوم کردند

  سرویس سیاسی-
روز سه‌شنبه 16 فروردین، فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) با حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) یکی از آنها را به شهادت رساند و دو روحانی دیگر را زخمی کرد که حال یکی از آنها تاکنون وخیم است.
گرچه ابعاد دقیق ماجرا همچنان در دست بررسی است اما نشانه‌ها حاکی از آن است، این حادثه که توسط یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری صورت گرفته، بخشی از یک پازل امنیتی طراحی‌شده از سوی توطئه‌گران و دشمنان نظام بوده و در راستای اختلاف‌افکنی و انشقاق بین شیعه و سنی و مخدوش کردن وحدت ایران و افغانستان صورت‌بندی شده است.
با این‌ حال، با شهادت مظلومانه طلبه مشهدی و شکل‌گیری موج انزجار عمومی برآمده از روحیات انقلابی ملت‌های ایران و افغانستان و علمای شیعه و سنی و محکومیت گسترده جنایات تکفیری‌ها از سوی افکار عمومی، تیر دشمنان اسلام و انقلاب به سنگ خورد.


واکنش شیعه و سنی در ایران و افغانستان
جنایت تکفیری‌ها در حرم مطهر رضوی موجب خشم افکار عمومی شد و واکنش گسترده شخصیت‌ها و علمای شیعه و اهل سنت و همچنین کاربران ایرانی و افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.
برخی چهره‌ها به‌ویژه نویسندگان و جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه و فرهنگیان افغانستانی با انتشار بیانیه و پیام‌هایی برای این حادثه، آن را اقدامی طراحی‌شده خواندند و ضمن اعلام انزجار از شکاف میان ایران و افغانستان بر ضرورت اتحاد مسلمانان در خنثی‌سازی فتنه دشمن تأکید کردند.
همچنین، طلاب و مدرسین حوزه علمیه اهل سنت ایران و افغانستان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فتنه‌سازی از سوی عناصر تکفیری وهابی در دو کشور ایران و افغانستان را محکوم و تأکید کردند که «حرکت‌های سخیف به وحدت شیعه و سنی خدشه وارد نمی‌کند.»
در این راستا، اقشار مختلف اتباع افغانستانی در ایران با صدور بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کرده و از دو ملت ایران و افغانستان خواستند تا اسیر فتنه‌های قومی و مذهبی نشوند.
طلاب افغانستانی مقیم خراسان رضوی در پیامی این حادثه تروریستی را ضمن محکومیت این حادثه اعلام کردند که از عاملان آن با هر عنوانی که داشته باشند، برائت جستند.
علمای اهل سنت «هرمزگان» با محکوم کردن حادثه تلخ در حرم امام رضا (ع) و حمله به سه روحانی شیعه و به شهادت رسیدن یکی از آنان تأکید کردند: دشمنان اسلام بدانند با چنین حرکت‌های سخیفانه‌ای نمی‌توانند به وحدت ملت بزرگ ایران خدشه‌ای وارد کنند.
علمای برجسته اهل سنت «خراسان جنوبی» حمله به طلاب در حرم امام رضا (ع) را به‌شدت محکوم کرده و خواهان اشد مجازات عاملان شهادت و مجروح کردن روحانیون جهادگر مشهد مقدس شدند.
جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه اهل سنت مظهر التوحید «تایباد» و همچنین علمای برجسته اهل سنت «کردستان» و «بوشهر» حادثه ننگین حرم مطهر امام رضا‌(ع) و به شهادت رساندن روحانیون را محکوم و خواهان اشد مجازات عاملان شهادت و مجروح کردن روحانیون جهادگر مشهد مقدس شدند.
«مولوی نذیر احمد سلامی»‌ نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، «مولوی غلام نبی توکلی» امام‌جمعه اهل سنت تایباد، «ماموستا فائق رستمی» نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه سنندج، «ماموستا محمدامین راستی» امام‌جمعه موقت سنندج، امامان جمعه اهل سنت عسلویه، میرجاوه، مریوان، بانه، کرمانشاه، بوشهر و شمار دیگری از شخصیت‌های دینی اهل سنت ایران، اقدامات شیطانی جریانات تکفیری و اختلاف‌افکنی بین ایران و افغانستان و شیعه و سنی را محکوم کردند.
مأموریت رئیسی به وزارت اطلاعات
برای تعقیب عوامل حادثه حرم رضوی
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور دیروز چهارشنبه در پیامی ضمن محکومیت حادثه در حرم مطهر امام رضا(ع) و تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اصلانی، تأکید کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می‌شود.
رئیس‌جمهور در این پیام، وزارت اطلاعات را مکلف کرد با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح به‌سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.
نباید اجازه داد منافقان بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند
رئیس‌جمهور همچنین در نشست دیروز هیئت دولت با اشاره به حادثه مشهد گفت: عزیزانی که روز گذشته در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند از طلبه‌های جهادی، اثرگذار، مخلص و شناخته‌شده مشهد و حاشیه این شهر بودند.
وی تصریح کرد: کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با استفاده از اختلافات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند؛ زیرا اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است.
قالیباف: هوشیار باشیم اتفاق رخ‌داده
دوستی ملت‌ها را برهم نزند
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز چهارشنبه در جلسه علنی قوه مقننه در نطق پیش از دستور با اشاره به حمله اخیر به 3 طلبه در حرم حضرت امام علی ‌بن موسی‌الرضا(ع)، گفت: جنایت رخ‌داده را در حرم مطهر رضوی محکوم می‌کنم. این حادثه ناگوار و درگذشت طلبه فعال در مناطق محروم مشهد را به مردم خراسان و خانواده محترم حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اصلانی تسلیت عرض می‌کنم.
وی برای دو طلبه دیگر مجروح‌شده در حرم رضوی آرزوی سلامتی کرد و گفت: مسئولان باید چنین اتفاقاتی را به‌جد پیگیری و آن را ریشه‌یابی کنند. پیگیری جدی آغاز شده است و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود.
رئیس مجلس افزود: همچنین باید نکته‌ای را به ملت عزیز و شریف ایران بگویم؛ همه ما باید هوشیار باشیم تا دشمنان و فرصت‌طلبان نتوانند از این قبیل جنایات در جهت برهم زدن دوستی و برادری میان ملت‌ها سوءاستفاده کنند.
قالیباف اظهار داشت: باید هوشیار باشیم و بدانیم که بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از همین کشور در هشت سال دفاع مقدس در میدان‌های جنگ حضور یافتند، جنگیدند، به شهادت رسیدند و مجروح شدند و همه این‌ها را بدون هیچ مابه‌ازایی انجام دادند؛ برادران افغان همچنین در بسیاری از موضوعات دیگر ازجمله جبهه مقاومت حضور داشتند و سینه سپر کردند.
دستور دادستان کل کشور برای رسیدگی به حادثه‌ مشهد
در پی این حمله ناجوانمردانه و رذیلانه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور هم در نامه‌ای به دادستان مشهد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستور داد ضمن برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه، ریشه‌یابی و کشف دست‌های پشت پرده این اقدام را در دستور کار فوری قرار داده و نتایج حاصله را گزارش کند.
بیانیه ۱۹۶ نماینده مجلس
سید محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز چهارشنبه قوه مقننه بیانیه 196 نماینده در محکومیت اتفاق روز سه‌شنبه در حرم رضوی را قرائت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: شهید والامقام حجت‌الاسلام اصلانی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) مورد هدف قرار گرفت تا با خون خود حرم رضوی را رنگین و عاشورایی کند. ما از دستگاه‌های امنیتی و قضایی می‌خواهیم تا ریشه‌ها و عوامل پشت‌صحنه این حادثه غم‌انگیز را برای مردم تبیین کند و نسبت به همه‌کسانی که در این جنایت نقش داشته‌اند، مجازات اسلامی را اعمال کنند.
جزییاتی از هویت ضارب
تسنیم در خبری نوشت: ضارب، فردی 21 ساله، به‌ نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به‌صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.
عبداللطیف مرادی به‌خلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.
وی ساعت 13 روز سه‌شنبه 16 فروردین با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند، بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار داد. خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه‌ای است که به شهادت نائل شد.
شنیده شده است که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به‌دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.
6 متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.
گزارشی از محل سکونت شهید اصلانی
حزن و اندوه در محله سیدی مشهد
تسنیم در گزارش دیگری از محل سکونت شهید اصلانی نوشت: حزن و اندوه در محله سیدی مشهد حکم‌فرماست محله‌ای که شهید حجت‌الاسلام اصلانی در آنجا ساکن بود و برای مردم آنجا خاطرات زیادی را به‌جای گذاشته است.
حجت‌الاسلام اصلانی از روحانیون فعال در زمینه‌های فرهنگی و جهادی و اجتماعی و... و از جانبازان دوران دفاع مقدس، برادر دو شهید و از طلبه‌های جهادی بود که همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، در صحن پیامبر اعظم(ص) توسط فردی که هویت آن در دست بررسی است با ضربات متعدد چاقو به شهادت رسید.
این طلبه از طلاب جهادی حاشیه شهر مشهد بود، که سال‌ها برای محرومیت‌زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت خالصانه بود، به‌طوری ‌که ساعاتی قبل از شهادت هم حجت‌الاسلام اصلانی در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیت‌های ماه رمضان بودند، که با زبان روزه بعد از زیارت حضرت امام علی ‌بن موسی‌الرضا علیهماالسلام در صحن جامع به شهادت رسید.
خبر شهادت این طلبه جهادی به‌سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها دست‌به‌دست و منتشر شد و همه را متأثر کرد زیرا شهید اصلانی سالیان سال عمر خود را برای خدمت‌رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف در حاشیه شهر مشهد صرف کرده بود و از روحانیون فعال در حوزه محرومیت‌زدایی بود.
شهید اصلانی، برای حاشیه‌نشینان کار می‌کرد و با قصه پرغصه حاشیه محروم شهر مشهد به‌خوبی آشنا بود و با شهادتش، خدا او را از حاشیه به متن جامعه آورد و این سنت خداوند است.
بعد از جنگ، صادقانه و مخلصانه فعالیت‌های جهادی و تبلیغی در حاشیه شهر مشهد را شروع کرد، خوب یادم هست که ایام نوروز تمام تلاشش را برای اسکان رایگان زائران آقا امام رضا علیه‌السلام در مساجد انجام داد...
روایت مردم از یک‌عمر مجاهدت طلبه جهادگر
همسایه‌هایش می‌گویند شب شهادتش سفره افطاری برای نیازمندان و ازکارافتاده‌ها... پهن کرده بود و همسرش با شور و اشتیاق در حال تدارک افطار بود که خبر شهادت همسرش را به او رساندند...
با حجت‌الاسلام مهدی امجدی‌زاده امام‌جمعه رضویه مشهد گفت‌وگو کردیم که وی درباره شهادت این طلبه جهادی می‌گوید: حاج‌آقا اصلانی از سال‌ها قبل همکار ما بودند و به‌عنوان رئیس امور مساجد در حاشیه شهر به‌ویژه در مناطق طرق، سیدی، رضویه، شهرک شهید رجایی و باهنر فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه محرومیت‌زدایی انجام دادند.
وی افزود: در خصوص ویژگی‌های اخلاقی و انسانی ایشان هم باید بگویم که حجت‌الاسلام اصلانی یک روحانی مخلص و جهادی بودند که سال‌ها با تمرکز در منطقه سیدی دستگیر نیازمندان بودند و خودشان مسجد صاحب‌الزمان(عج) را حدود 20 سال پیش با کمک خیرین تأسیس کردند و این مسجد مقر هماهنگی‌های جهادی در استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های تبلیغی بود و ایشان امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان بودند و مسئولیت تمامی مساجد این پهنه را به‌عهده داشتند و علاوه بر این ایشان رئیس مرکز نیکوکاری منتظران ظهور و مسئول پهنه سیدی هم بودند.
حجت‌الاسلام امجدی‌زاده اضافه کرد: شهید حجت‌الاسلام اصلانی در طول این 10 سال آشنایی که با ایشان داشتم از همه توان و ظرفیت برای خدمت‌رسانی به نیازمندان در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد و به‌ویژه منطقه سیدی استفاده می‌کرد.
وی اظهار داشت: به‌واسطه اقدامات خیرخواهانه‌اش مورد احترام مردم در حاشیه شهر بودند و لحظه‌ای از خدمت به محرومان حتی تا لحظه شهادت که جلساتی حول هماهنگی‌های تبلیغی داشتند، برنداشتند و همواره با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم حاشیه شهر، برای بهبود معیشت و سلامت نیازمندان و محرومان تلاش می‌کردند و سرانجام پس از یک دوره زندگی باعزت و توأم با نیکی و با زبان روزه و در حرم مطهر رضوی که محبوب‌ترین نقطه در زندگی ایشان بود به شهادت رسیدند.
روایت محمود کریمی، مداح اهل‌بیت(ع)
از سبک زندگی روحانی جهادگر شهید اصلانی
محمود کریمی مداح اهل‌بیت(ع) بامداد چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه در حاشیه مجلس مناجات‌خوانی حرم امام رضا(ع) به شهادت حجت‌الاسلام اصلانی روحانی جهادگر در حرم رضوی واکنش نشان داد.
وی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به غربت دین اسلام تحلیل‌های مختلفی می‌شود که بین دو ملت ایران و افغانستان اختلاف وجود دارد و یا بین شیعه و سنی اختلاف است و دنبال این موضوعات هستند تا به اختلاف دامن بزنند. نظر من این است که دلیل این موضع‌گیری‌ها قوی شدن مسلمانان است و دشمن بنا دارد اسلام را ضعیف نگه دارد. ان‌شاء‌الله به آبروی امیرالمؤمنین رسوا خواهند شد و به خواسته‌های خود نخواهند رسید.
شهید اصلانی به همه گفته بود
«دعا کنید من شهید شوم»
کریمی گفت: شهید اصلانی از جانبازان جهادگر در حوزه محرومیت‌زدایی حاشیه شهر مشهد بود که وقتی به محرومین رسیدگی می‌کرد، نگاه نمی‌کرد او شیعه است یا سنی و یا اصلاً چه دین و مذهبی دارد. او برادر دو شهید و یک جانباز بود.
این مداح اهل‌بیت(ع) افزود: خانواده‌اش گفتند که او امسال عید سر مزار حاج قاسم سلیمانی به همه گفته بود، دعا کنید من شهید شوم. روزی‌مان باید شهادت باشد و خوش به حال آن‌کسی که در حرم امام رضا(ع) دست‌وپا بزند.
وی گفت: روی حرمت حرم در این خصوص بسیار بحث است و ان‌شاءالله به آبروی امیرالمؤمنین، دشمنان امام رضا(ع) و این نظام مقدس جمهوری اسلامی نابود شوند. این نگاه جهادگری، نگاه حضرت زهرا(س) است که داریم: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» ایشان زمانی که به مسکین، یتیم و اسیر کمک کرد از آنان درباره دینشان سؤال نکرد.
کریمی افزود: طلبه جهادی و نیروهای جهادگر کاری به هیچی ندارند و تنها به دنبال محرومیت‌زدایی هستند. ان‌شاءالله این مملکت با سرعت پیشرفت خواهد کرد.
ازغدی: احتمالاً اتفاق گلستان و مشهد
از یک اتاق فرمان واحد هدایت شده است
لازم به ذکر است چند روز پیش (سیزدهم فروردین جاری) نیز دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیدند.
گرچه مسئولین استانی با اشاره به بررسی‌های همه‌جانبه پلیسی و اطلاعاتی در پرونده قتل این دو شهروند گنبدی، هرگونه شائبه قومی و مذهبی در این ماجرا را رد کردند و از سویی هنوز هم ابعاد دقیقی از ماجرای حمله به 3 طلبه در حرم رضوی روشن نیست اما گویا بوی یک توطئه با چاشنی تفرقه‌افکنی و اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی به مشام می‌رسد.
بر همین اساس بود که «حسن رحیم‌پور ازغدی» استاد دانشگاه و حوزه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی با اشاره به شهادت یک طلبه شیعه در حرم امام رضا(ع)، نوشت: «طرح قتل طلبه سنی در گلستان و طلبه شیعه در مشهد، به‌احتمال‌قوی از اتاق فرمان واحد هدایت شده، حتی اگر باواسطه و به دست عواملی دیگر.»
دیدار تولیت آستان قدس رضوی با خانواده شهید اصلانی
حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی شامگاه سه‌شنبه با حضور در منزل شهید حادثه حرم مطهر رضوی، با خانواده این شهید دیدار و از آنان دلجویی کرد.
امروز پنج‌شنبه؛ تشییع و تدفین شهید «اصلانی»
در حرم مطهر رضوی
طبق اعلام روابط عمومی آستان قدس رضوی(ع)، مراسم وداع با پیکر شهید اصلانی روز چهارشنبه ساعت 21 در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.
مراسم تشییع پیکر شهید امروز پنج‌شنبه ساعت 14 از عرصه میدان شهدا آغاز می‌شود و تدفین نیز در حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF «نظم نوین جهانی» چقدر آماده‌ایم؟(یادداشت روز) اخبار ویژه وحشت مردم اروپا و آمریکا از گرانی‌های بی‌سابقه صادرات 4 میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا به خارج از کشور ۷۰ درصد زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است عیادت تولیت آستان قدس رضوی از مجروحان حادثه حرم مطهر امام رضا(ع) شیعه و سنی در ایران و افغانستان جنایات تکفیری‌ها در مشهد را محکوم کردند عقب‌ماندگی‌ها در تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار با سرعت در حال جبران است رونمایی از ۹ دستاورد هسته‌ای در ۲۰ فروردین تحلیلگر صهیونیست: به ۳ دلیل احیای برجام برای اسرائیل بهتر است جهاد تبیین باطل­‌‌السحر تحریف و تحریم ژنرال آمریکایی: ایران و ۳ کشور دیگر تهدید‌های ثابت آمریکا تلقی می‌شوند روزنامه مدعی اصلاحات در‌ تفرقه‌افکنی پا جا پای دشمن گذاشت 16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF 16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 7 ماه بدون برجام و FATF