وحشی‌گری خانه به خانه صهیونیست ها

زهره صفاری/ درگیری‌های چند روز اخیر فلسطینیان با نظامیان صهیونیستی در قدس، با تشدید حملات صهیونیست‌ها به دیگر مناطق فلسطین اشغالی نیز تسری یافت و تنها در آغازین ساعات بامداد دیروز تقابل‌هایی در نقب، جنین و باب العامود قدس رقم زد که در برابر شمار زیاد مجروحان فلسطینی، در یکی از آنها یک جوان مبارز در عملیاتی دو نظامی صهیونیستی را زیر گرفت و زخمی کرد.
به گزارش روزنامه القدس فلسطین، در این عملیات که بامداد دیروز در
بیت اللحم رخ داد، یک جوان فلسطینی سوار بر خودرویی که پلاک اسرائیلی داشت، در تقاطع باب الزقاق نظامیان صهیونیست را زیر گرفت و با مجروح کردن آنها، از محل متواری شد. این در حالی است که درگیری‌های باب العامود قدس که از آغاز ماه رمضان آغاز شده بود، پس از سفر «یائیر لاپید» به این منطقه شدت گرفته و همچنان ادامه دارد. به گزارش منابع محلی، همزمان صهیونیست‌ها، دستگیری فعالان فلسطینی را نیز تشدید کرده‌اند. در همین راستا بامداد دیروز در عملیات دستگیری یک فلسطینی، نظامیان با شهروندان جنین درگیر شده و شماری را مجروح کردند.
به گزارش سایت «وفا»، در همین حال مقامات رژیم اشغالگر دستور تخریب خانه و دارایی‌های یکی از ساکنان فلسطینی در منطقه العیساویه در شرق قدس را دادند و خودروهای سنگین در برابر دیدگان ساکنان محلی خانه را تخریب کردند. گروه‌های حقوق بشری با محکومیت این اقدامات هشدار دادند که با توجه به زندگی 70 درصد خانواده‌های فلسطینی در فقر، با تشدید خشونت صهیونیست‌ها، آنها انتخابی جز کوچ به مناطق کم امکانات سرزمین‌های اشغالی نخواهند داشت. اما این همه خشونت اشغالگران نبود و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی ماهیگیران در شمال غرب غزه را نیز هدف رگبارهای گلوله قرار دادند و با ناامن کردن منطقه، ایجاد رعب و وحشت کردند. نیروهای اشغالگر قدس همچنین در عملیاتی جداگانه در کرانه باختری 5 غیرنظامی از جمله یک پسر نوجوان را بازداشت کردند. در همین حال به نوشته «المیادین»، چندین گروه واتساپی و تلگرامی صهیونیستی نیز تهدید علیه فلسطینیان را آشکار کرده و به وضوح شهرک‌نشینان را به آتش زدن و تخریب اموال و همچنین خرید سلاح و نارنجک برای سرکوب فلسطینیان


فرا خواندند.
براساس گزارش رسانه‌های محلی، صهیونیست‌های گرداننده این گروه‌ها تحت تأثیر ایدئولوژی‌های افراطی صهیونیسم قرار داشته و خواستار تشدید خشونت هستند. به نوشته «میدل ایست آی»، این فراخوان‌ها در شرایطی افزایش یافته که «نفتالی بنت» پس از عملیات شهادت طلبانه در تل‌آویو که به کشته شدن 5 صهیونیست منجر شد، از شهرک‌نشینان خواست با هر سلاحی که دارند برای تقابل با فلسطینیان به خیابان بیایند.
همزمان با این تحولات، جنبش آزادیبخش فلسطین با محکوم کردن خشونت صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، ممانعت اشغالگران از ورود مردان و زنان فلسطینی به مسجد ابراهیمی را نقض قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی عنوان کرد. به نوشته سایت «وفا» فلسطین در بیانیه این گروه که در بیست و هشتمین سالروز قتل عام در مسجد ابراهیمی صادر شد، جنبش آزادیبخش فلسطین از جامعه جهانی خواست با برعهده گرفتن مسئولیت این وقایع و حمایت بین‌المللی، این مکان مقدس را از اشغال صهیونیست‌ها بیرون آورند.
 
ائتلاف دولت در حال سقوط
در شرایطی که «نفتالی بنت»، نخست وزیر دولت ائتلافی اسرائیل همچنان آشکارا بر شهرک سازی‌ها و سرکوب فلسطینیان تأکید داشته و سعی در قدرتنمایی دارد، «العالم» به نقل از کانال 12 تلویزیون اسرائیل دیروز در بیانیه ای با اعلام خبر استعفای «عیدیت سلیمان»، عضو راستگرای کنست، بر اوضاع نابسامان کابینه ائتلافی تأکید و خاطرنشان کرد که در صورت عملی شدن تصمیم استعفای «سلیمان»، کابینه رژیم صهیونیستی تنها با کناره‌گیری یک مقام دیگر ساقط خواهد شد.
روزنامه «جروزالم پست» نیز نوشت با استعفای «عیدیت سلیمان» از اعضای حزب یمینا، کابینه تل‌آویو اکثریت را در پارلمان از دست داده و در صورت فروپاشی، صهیونیست‌ها بار دیگر وارد پروسه انتخابات سراسری خواهند شد. براساس آخرین گزارش‌ها، کابینه ائتلافی پس از استعفای «عیدیت سلیمان»، به جای 61 کرسی، 60 کرسی خواهد داشت و این بدان معنا است که ائتلاف کابینه هم اکنون نیز اکثریت را برای تصویب قانون در کنست ندارد. «عیدیت» پس از علنی کردن قصد خود درباره علت این تصمیم گفت: «احساس کردم دیگر نمی‌توانم وضعیت موجود را تحمل کنم. از طرف دیگر نمی‌خواهم بیش از این به آنچه هویت یهودی اسرائیل خوانده می‌‌شود، آسیب بزنم.» به گفته یکی از مقامات ارشد ائتلاف، همه اعضای حزب از حدود یک هفته قبل از موضوع اطلاع داشتند و تنها «نفتالی بنت» صبح دیروز از این تصمیم باخبر شده است.
«گیلعاد کاریف» از اعضای کنست نیز در واکنش به این استعفا گفت: «امیدوارم عیدیت از تصمیم خود عقب نکشد چراکه او رئیس ائتلاف است و این گام ممکن است به انتخابات سراسری منجر شود.»
در این میان، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزیسیون‌های سرزمین‌های اشغالی خرسندترین مقام این رژیم پس از شنیدن خبر این استعفا بود. به نوشته ایسنا به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند ده‌ها شهروند این رژیم به دنبال درگیری‌های اخیر با فلسطینی‌ها، خواستار برکناری کابینه فعلی رژیم صهیونیستی شدند و دیروز در تظاهراتی به همراه گروه‌های راستگرا شرکت کردند. «نتانیاهو» نیز در توئیتی اعلام کرد قصد شرکت در این تجمع علیه «بنت» را دارد.